imageIk schrijf hier nooit meer over wijn. Ook nu niet. Het lijkt maar zo.

Dit is het jaar van de lichtere wijn en andere drankjes met minder alcohol.

In 2005 brak de Engelse wijnpauzin Jancis Robinson in haar Times-rubriek een lans voor wijn met minder alcohol. Van wijn met meer word je immers moe en nog dronken ook. Zonder meer waar, als je er een hele fles van drinkt.

Na Robinson durfde opeens de hele goemeente. Hoewel we er jarenlang geen last van hadden, werden we opeens allemaal dronken en moe van wijn met alcohol. Overal duiken berichten op over wijn met minder alcohol. Overal het bericht dat wijn sinds de jaren zestig van de vorige eeuw 1% per decennium sterker is geworden. Wijnen van 15% zijn geen uitzondering meer. Er zijn er zelfs al van 16,5%. Dat moet minder en dus gaan we op zoek naar 'light' wijnen.

Die kun je maken van wijnen die normaal sterker zouden zijn. Gort's Qool is er zo eentje. Je kunt ze ook vinden onder de wijnen die er altijd al waren, maar niet zo populair omdat meer toen nog beter was.
Duitsland heeft wijnen die van nature zelfs amper boven de 9% komen, ook droge. De Portugese vinho verde houdt het ook op zo'n 10%. En zo zijn er nog veel meer. Ze gaan een gouden toekomst tegemoet.

Maar draait het nou om meer of om minder?

Wil je net zoveel drinken als je gewend was, maar minder alcohol binnenkrijgen? Of wil je meer kunnen drinken om tot dezelfde dizziness te komen die je gewend bent? Volgens Gort gaat het om het laatste. Hij wil gewoon méér kunnen verkopen. Logisch, daar verdient hij aan. Maar wijnjournaliste Victoria Moore denkt er al net zo over:
let's concentrate on the good news. Wines that are lower in alcohol mean you can drink the same amount and do less damage to your liver. Or just drink more, and feel less guilty.

Deze wijnjournalist zet dus aan tot consumentisme. Het gaat gewoon om meer. 'Drink méér' dus, net als in: neem ieder jaar een nieuwe mobiel, ga op een 5e vakantie, eet meer met minder vet/suiker, vlieg vaker voor €10. Vul maar aan.

Méér. Kwantiteit. Daar gaat dit stukje over.
Het ging toch om smaak en de essentie van genieten? Kwaliteit.

Zou de reclame aan het verdwijnen zijn en de journalistiek het overnemen?
Dit artikel afdrukken