Rondslingerend afval is de nummer één ergernis van 19% van de stedelijke bewoners. Dat meldt neuromarketing bedrijf Unravel Research in een webinar over nudging op het gebied van afval en milieu. Nudging kan helpen om mensen hun rommel in de afvalbak te laten gooien en niet op straat. Een kijkje in het brein laat zien hoe we het verschil kunnen maken in afvalrecycling.
Nederlanders houden niet van betutteling. Ze willen zelf de vrijheid en verantwoordelijkheid hebben om keuzes te maken. Dat geldt bijvoorbeeld voor gezonde voeding, zoals Tim van Meurs beschreef in zijn proefschrift ‘Geen trek in bemoeienis’, maar ook voor het schoonhouden van de straat en het milieu. Verplicht recyclen is sinds 2021 vastgelegd in de Europese richtlijn, over wegwerpplastic. Het is belangrijk om zwerfafval te beperken en afval te scheiden: het is beter voor het milieu, verkleint de kans op ongedierte, vermindert de frustratie van buurtbewoners en resulteert in een opgeruimd straatbeeld.
Gemeenten en overheden grijpen snel naar harde maatregelen: een verbod op gratis plastic tassen, een statiegeldregeling, een plastictoeslag of een boete voor het laten rondslingeren van afval. Deze rationele boodschappen werken niet en pakken bovendien averechts uit. Het geeft mensen het gevoel dat deze maatregelen hun vrijheid dreigen in te perken. Dat maakt recalcitrant. Van de weeromstuit gooien mensen juist meer afval op straat. “Dat wil je voorkomen”, zeggen Tom van Bommel en Diede Vendrig van Unravel. Het bedrijf focust op het effectiever maken van marketing door neuromarketing-technologieën te combineren. Dat zijn technologieën waarmee de onbewuste effecten worden gemeten van producten, reclames en communicatie. Ze nemen een kijkje in ons brein.
Met nudging kun je met kleine en onbewuste aanpassingen in de omgeving een groot verschil maken met onder meer het verminderen van afval en vervuiling. Unravel geeft drie mogelijkheden. De eerste manier is met zogeheten prompts: kleine stukjes tekst die aanzetten tot actie. Uit onderzoek aan de Technische Universiteit Eindhoven bleek ‘kwak je afval in de bak’ het gewenste resultaat te boeken en gooiden mensen hun afval netjes in de afvalbak. ‘Kwak je afval niet naast de bak’ bleek minder goed te werken. Ons brein heeft moeite met ontkenning.
Een tweede manier is het creëren van betrokkenheid. Om zwerfafval tegen te gaan, verspreidden onderzoekers in Rotterdam voordeurstickers met de tekst ‘ik houd onze straat schoon’. Iedereen met een sticker belooft de buurt schoon te houden. Tegelijkertijd schuilt er een collectief belang achter de individuele stickers: alle bewoners met een sticker beloven hun buurt schoon te houden. Bovendien hing bij de afvalbak zelf een poster met dezelfde tekst omdat afval afval aantrekt. Een nudge werkt op de juiste plek en op het juiste moment. Een aanvullende sociale techniek is het geven van zwakke tegenargumenten die juist een trigger zijn om ervoor te zorgen dat mensen de afvalbak gebruiken. ‘Mijn moeder ruimt het wel op’ is geen reden om het toch niet te doen. We weten allemaal dat afval in de afvalbak hoort en kwakken onze eigen zooi er dan ook in.
Het resultaat? Twee maanden later was er in de buurt bijna geen afval meer op straat te vinden.
Beleidsacties gaan vaak gepaard met het aankaarten van een probleem met een boel informatie daar omheen. Denk aan bewustwording door bijvoorbeeld flyers en affiches over het scheiden van afval. Dat lijkt lang niet altijd goed te werken. Unravel is ervan overtuigd dat informatieverschaffing om mensen andere keuzen te laten maken niet werkt. Je zou dus meteen op gedragsverandering moeten inzetten. Maar dat roept weerstand op. We houden er nu eenmaal niet van om ons aan te moeten passen.
Het sleutelwoord is gemak. Om afval scheiden makkelijk te maken, gaf een Zweeds onderzoek de optie om een speciaal zakje voor het gft-afval lekker makkelijk te hangen aan de binnenkant van je keukenkastje. Dat stimuleert het goede gedrag zonder dat mensen ook maar enige kennis hoeven te hebben van de voordelen van recyclen. Maak ongewenst gedrag moeilijk en gewenst gedrag makkelijk, luidt dan ook het advies van Unravel.
Schaamte
Bewustwording werkt wél wanneer de focus wordt gelegd op ons eigen gedrag door ons een spiegel voor te houden. Onderzoek varieert van een camera in de afvalbak tot doorzichtige vuilniszakken. Zo bestaat de BinCam die registreert wat je in de afvalbak gooit en daarvan een foto op sociale media plaatst. Onderzoeksdeelnemers gingen beter afval scheiden door de sociale afkeuring en schaamte die ontstond door de confrontatie met hun eigen gedrag. Een realistischere oplossing voor het afvalprobleem is het gebruik van enkel doorzichtige vuilniszakken zodat iedereen kan zien wat je weggooit. In Canada experimenteerden onderzoekers met zulke vuilniszakken. Dat bleek te werken. De afvalproductie nam af met 27% en recycling nam toe met 15%.
Lidl experimenteert op dit moment - letterlijk - met een schonere wereld: consumenten kunnen bij een soort zeeppomp in de winkel zelf hun wasmiddel tanken in een herbruikbare verpakking. Gemak dient de klant, want het station staat midden in het wasmiddelschap en heeft maar één druk op de knop nodig. Het werkt zonder geklieder en je krijgt nog korting ook. Durf jij nog aan de kassa te verschijnen met een nieuwe fles die bijdraagt aan de berg plastic?
Dit artikel afdrukken
Gemeenten en overheden grijpen snel naar harde maatregelen: een verbod op gratis plastic tassen, een statiegeldregeling, een plastictoeslag of een boete voor het laten rondslingeren van afval. Deze rationele boodschappen werken niet en pakken bovendien averechts uit. Het geeft mensen het gevoel dat deze maatregelen hun vrijheid dreigen in te perken. Dat maakt recalcitrant. Van de weeromstuit gooien mensen juist meer afval op straat. “Dat wil je voorkomen”, zeggen Tom van Bommel en Diede Vendrig van Unravel. Het bedrijf focust op het effectiever maken van marketing door neuromarketing-technologieën te combineren. Dat zijn technologieën waarmee de onbewuste effecten worden gemeten van producten, reclames en communicatie. Ze nemen een kijkje in ons brein.
Ons brein heeft moeite met ontkenningWat wel werkt
Met nudging kun je met kleine en onbewuste aanpassingen in de omgeving een groot verschil maken met onder meer het verminderen van afval en vervuiling. Unravel geeft drie mogelijkheden. De eerste manier is met zogeheten prompts: kleine stukjes tekst die aanzetten tot actie. Uit onderzoek aan de Technische Universiteit Eindhoven bleek ‘kwak je afval in de bak’ het gewenste resultaat te boeken en gooiden mensen hun afval netjes in de afvalbak. ‘Kwak je afval niet naast de bak’ bleek minder goed te werken. Ons brein heeft moeite met ontkenning.
Een tweede manier is het creëren van betrokkenheid. Om zwerfafval tegen te gaan, verspreidden onderzoekers in Rotterdam voordeurstickers met de tekst ‘ik houd onze straat schoon’. Iedereen met een sticker belooft de buurt schoon te houden. Tegelijkertijd schuilt er een collectief belang achter de individuele stickers: alle bewoners met een sticker beloven hun buurt schoon te houden. Bovendien hing bij de afvalbak zelf een poster met dezelfde tekst omdat afval afval aantrekt. Een nudge werkt op de juiste plek en op het juiste moment. Een aanvullende sociale techniek is het geven van zwakke tegenargumenten die juist een trigger zijn om ervoor te zorgen dat mensen de afvalbak gebruiken. ‘Mijn moeder ruimt het wel op’ is geen reden om het toch niet te doen. We weten allemaal dat afval in de afvalbak hoort en kwakken onze eigen zooi er dan ook in.
Het resultaat? Twee maanden later was er in de buurt bijna geen afval meer op straat te vinden.
Maak ongewenst gedrag moeilijk en gewenst gedrag makkelijkKennis en gedrag onafhankelijk
Beleidsacties gaan vaak gepaard met het aankaarten van een probleem met een boel informatie daar omheen. Denk aan bewustwording door bijvoorbeeld flyers en affiches over het scheiden van afval. Dat lijkt lang niet altijd goed te werken. Unravel is ervan overtuigd dat informatieverschaffing om mensen andere keuzen te laten maken niet werkt. Je zou dus meteen op gedragsverandering moeten inzetten. Maar dat roept weerstand op. We houden er nu eenmaal niet van om ons aan te moeten passen.
Het sleutelwoord is gemak. Om afval scheiden makkelijk te maken, gaf een Zweeds onderzoek de optie om een speciaal zakje voor het gft-afval lekker makkelijk te hangen aan de binnenkant van je keukenkastje. Dat stimuleert het goede gedrag zonder dat mensen ook maar enige kennis hoeven te hebben van de voordelen van recyclen. Maak ongewenst gedrag moeilijk en gewenst gedrag makkelijk, luidt dan ook het advies van Unravel.
Schaamte
Bewustwording werkt wél wanneer de focus wordt gelegd op ons eigen gedrag door ons een spiegel voor te houden. Onderzoek varieert van een camera in de afvalbak tot doorzichtige vuilniszakken. Zo bestaat de BinCam die registreert wat je in de afvalbak gooit en daarvan een foto op sociale media plaatst. Onderzoeksdeelnemers gingen beter afval scheiden door de sociale afkeuring en schaamte die ontstond door de confrontatie met hun eigen gedrag. Een realistischere oplossing voor het afvalprobleem is het gebruik van enkel doorzichtige vuilniszakken zodat iedereen kan zien wat je weggooit. In Canada experimenteerden onderzoekers met zulke vuilniszakken. Dat bleek te werken. De afvalproductie nam af met 27% en recycling nam toe met 15%.
Het brein is complex is en reageert soms onverwachtIn een ander onderzoek dat in het webinar aan de orde kwam, werden op school grote recyclebakken neergezet om studenten te doordringen van het belang van recycling. Studenten bleken zich juist minder zuinig te gaan gedragen. Ze gingen meer papier verbruiken dan voor het onderzoek met de bakken voor hun neus. Dit laat zien dat ons brein complex is en dingen soms tegen onze verwachtingen in doet. Het lijkt erop dat gewoontes op het gebied van afval weggooien, ingebakken zitten in ons brein en gedrag.
Lidl experimenteert op dit moment - letterlijk - met een schonere wereld: consumenten kunnen bij een soort zeeppomp in de winkel zelf hun wasmiddel tanken in een herbruikbare verpakking. Gemak dient de klant, want het station staat midden in het wasmiddelschap en heeft maar één druk op de knop nodig. Het werkt zonder geklieder en je krijgt nog korting ook. Durf jij nog aan de kassa te verschijnen met een nieuwe fles die bijdraagt aan de berg plastic?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Klopt Dick, je kan je gedrag heus wel verbeteren met dit soort dingen, het schiet alleen niet op als de bakken gebruikt worden voor dingen waar ze niet voor bedoeld zijn, ofwel mijn voorbeeld van de Roteb mensen of grof vuil erin dumpen.
Zo zijn er ook horken die hun zakken in andere kliko's gooien zodat hun klep niet openstaat en de bak gewoon geleegd wordt, dat is hier nl het geval. Staat de klep open, zelfs maar een stukje, dan laten ze hem staan.
Astrid, je hebt een punt: als de bak overvol is, kwak je het elders weg.
Het punt van dit stuk focust op het faciliteren van goed gedrag. Zodra je als afvalverzamelaar duidelijk maakt dat je het zelf ook niet zo serieus neemt, maak je het bereikte weer stuk.
Geen 'maar' dus maar inderdaad een 'en'.
Een derde manier is te zorgen dat gemeentewerkers hun afval NIET in die ondergrondse bakken dumpen. Ik heb nl al enkele keren gezien in Rotterdam-zuid bij het langslopen op weg naar huis, dat de mensen van de Roteb die de afvalbakken buiten legen en papier 'prikken' enz al hun volle zakken in die bakken dumpen die voor de bewoners bedoeld zijn, logisch dat ze dan veel eerder vol zijn en bewoners hun zakken niet meer kwijt kunnen.
Ook zijn er heel veel 'nieuwe' mensen, ofwel allochtonen/asielsoekers/ statushouders, hoe je ze ook wilt noemen, die dergelijke dingen niet gewend zijn en denken dat ze hun huisraad er ook in stukken in mogen gooien ipv het grofvuil bellen.
En er zijn nog steeds gebieden waar men moet betalen per zak of leging van de kliko, zoals bij mij, wat veel mensen te duur vinden en dan vanuit die buurten/dorpen/wijken hun vuil komen dumpen. Ikzelf heb weinig vuil en kan vaak de oranje kliko 1 of zelfs 2x overslaan voor die een geleegd wordt, maar er zijn veel mensen waarvan de kliko elke leging nog maar net dicht gaat.
Zo zijn er heel veel dingen die gewoon misgaan, terwijl de burger die weet hoe het hoort zich eraan ergert en de boel dan maar dumpt.