Marktonderzoeksbureau Mintel nam de Duitse vleesconsumptie onder de loep. Het aantal Duitsers dat minder vlees eten of helemaal vegetarisch eet, groeit. Niettemin staan onze Oostburen bekend als grote vlees- en vleeswarenliefhebbers.

Een kwart van de jongeren eet meerdere keren per maand een vleesalternatief
Volgens Mintel zijn vleesalternatieven vooral bij Duitsers tussen de 16 en 24 jaar in trek. Van die groep koopt 18% wel eens vleesalternatieven, tegen 11% van de Duitsers gemiddeld. Een kwart van de jongeren eet meerdere keren per maand een vleesalternatief, 12% zelfs meerdere keren per week. Ook zegt 15% van de jonge consumenten vegetarisch te zijn, tegen een gemiddeld percentage van 7% voor heel Duitsland. Oudere consumenten zijn juist minder vaak vegetarisch (3%) en kopen ook minder vaak vleesvervangers (5%).

Gezondheid, ethiek, milieu-overwegingen
De afgelopen jaren is de vleesconsumptie in Duitsland gedaald. Mintel vroeg door op de achterliggende reden hiervoor en vond dat gezondheidsoverwegingen de belangrijkste drijfveer vormen om minder vlees te eten, vooral onder oudere consumenten. "Bijna 40% van de groep 45-54 jarigen stapt over op vleesvervangers omdat ze minder vlees willen eten. Waarschijnlijk doen ze dat uit overwegingen om minder vet en cholesterol binnen te krijgen", schrijft Mintel in het rapport.

Van de jongere Duitsers geeft 40% aan de voorkeur te geven aan vleesvervangers uit ethische overwegingen. Dertig procent eet vleesvervangers omdat ze zich zorgen maken over de impact op het milieu van vleesproductie.

Hoewel de belangstelling voor vleesvervangers toeneemt, worden ze toch niet heel erg frequent gegeten
'Verder dan vegetarisme'
"De motieven van Duitse consumenten om vlees in te ruilen voor vleesvervangers gaan veel verder dan vegetarisme. Dat biedt veel ruimte voor nieuwe productontwikkeling gekoppeld aan de mogelijkheden die vleesvervangers bieden om aan verschillende consumentenbehoeften tegemoet te kunnen komen, van gezondheid tot ethische overwegingen", zei Katya Witham, senior food and drink analyst Germany van Mintel in FoodNavigator.
Dat juist jongeren gevoelig zijn voor het zich snel uitbreidende aanbod aan vleesvervangers, heeft volgens Witham te maken met het feit dat "jongere consumenten eerder geneigd zijn nieuwe levensmiddelen uit te proberen. Ook eten ze vaker vleesvervangers omdat ze opgegroeid zijn met een breder aanbod in supermarkten, in tegenstelling tot oudere consumenten die minder vertrouwd zijn met deze producten."

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Hoewel de belangstelling voor vleesvervangers toeneemt, worden ze toch niet heel erg frequent gegeten, ontdekte Mintel. Ongeveer de helft van alle consumenten die een vleesvervanger hadden geprobeerd, kocht er maar ongeveer een keer per maand of nog minder van.

Innovatie
Al met al voorziet Mintel een stralende toekomst voor de producenten van vleesvervangers. Ze moeten alleen nog een beetje meer innoveren. Slechts 14% van de Duitsers gaf aan de smaak van vleesvervangers lekker te vinden.

Fotocredits: 'Shopping for veggie burgers', Xperia2Day
Dit artikel afdrukken