Terwijl Albert H. z'n best doet om te laten zien, hoe zuinig hij is op A-merken, maakt ene Danny zich op een koude 1e Paasdag zomaar druk op Fok.nl over huismerken. Behalve bij de Jumbo, vind je overal huismerken, vindt'ie. Van jam tot chips en van bier tot bierworst, alles gaat in goedkope huismerkversie.

Het zit die jongen hoog. Hij wordt er, naar eigen zeggen, 'schijtziek' van. 'Je zoekt je het schompus naar fatsoenlijke merken', zegt'ie.

Zoals iedereen heeft gemerkt, verlaagde vorige week super der supers Albert H. 1000 A-merken in prijs. Plus ging ernstig in de fout door in paniek een potje mee te willen knikkeren. Albert ging niet mee met Plus, zoals supermarktwatchers aanvankelijk dachten. Plus probeerde mee te gaan met Albert. Tevergeefs, want Appie is oppermachtig en vaart zijn eigen koers. Niemand die hem tegenhoudt.

Wil Ab ons aan de goedkope huismerken - AH Huisbier, Zaanse Hoeve melk etc. - en is deze A-merken-actie een doekje voor het bloeden?
imageWelnee, Danny ziet het niet. Albert is op alle goeie producten zijn chique huismerk aan het plakken. Excellent schreeuwt je tegemoet. Niet alleen je favoriete merk hazelnotenpasta is ingeruild, ook de Haagen Dasz, Ben & Jerry's en het Australian Homemade ijs in de beroemde A-kartonnen bekers zijn van het schap. Excellent zit al op de Strawberry Cheesecake en Crunchy hoe-was-het-ook-weer-dinges. De Australische nepchocolade van Australian Homemade was allang verexcellent. De betere vleeswaar is inmiddels bijna helemaal over. Die magzelfs voor Excellent doorgaan, al zit er een eenvoudig Waals bierworstje in de verpakking. Ga naar de AH en kijk van maand tot maand hoe Excellent de schappen steeds verder vult. €25 voor degene die hier het eerste Excellente waspoeder met bon voor een gratis Miele en WC-papier met zo'n schattige labradorpup erop rapporteert.

Excellent is bedoeld als een net iets meer prima merk dan de fatsoenlijke merken van Danny. Je moet er alleen nog even aan wennen om ze naast de gewone A-merken te zien. Daar nodigt AH je nu voor uit. Kom even kijken hoe Excellent we zijn. AH wil de volle volle merk-, niet de goedkope huismarge. Daarom wordt het zelf een A-merk met zijn E-merk.
Dat doen de Zaanse kruideniers heel knap. Hun Excellent hoeft nauwelijks beter te zijn dan de Stegeman-kwaliteit waar Danny aan gewend is. Geen A-merk dat het ooit bedacht. Haal een B-merk uit het buitenland, dat nog altijd beter is dan een A-merk uit Nederland, en maak er een ambachtelijk E-merk van. Beter is hier voortaan niet meer te krijgen, want AH bepaalt wat de top van ons eetambitieniveau moet wezen.

Kijk nou naar die arme Plus. Moeten volgen, maar het niet kunnen. Toch heeft Danny ook een beetje gelijk met zijn gang naar de Jumbo. Ook al is het daar 'kutparkeren', zegt'ie, die heeft tenminste geen huismerken.
Als je daar nog even over nadenkt .... wat een kansen! Kwaliteit komt straks dus van de Jumbo, de laatste echte Nederlandse retailer, die gewoon producten op het schap legt en niet zelf een A-, pardon E-, merk wil worden. Nou maar hopen dat ze het daar in Veghel, waar het hoofdkantoor van Jumbo staat, ook begrepen hebben.

Danny wil er alvast wat meer moeite voor doen. Da's een opsteker, zomaar op 2e Paasdag.
Dit artikel afdrukken