Zowel Amazon als Google hebben slimme speakers op de markt gebracht om je het leven te veraangenamen. In de VS zouden inmiddels 50 miljoen exemplaren van Amazons Alexa verkocht zijn, schrijft techsite The Information. En Google's Home werkt al samen met de Amerikaanse supermarktketen Walmart (en het Franse Carrefour) om spraakgestuurd boodschappen doen uit te rollen.

Hoe het werkt? Zeg tegen Alexa wat je nodig hebt en even later staat het al voor de deur. De (Amerikaanse) markt voor stemgestuurd shoppen zou in een paar jaar moeten uitgroeien tot $40 miljard, voorspellen analisten. Bedrijven en merken ontwikkelen de een na de andere spraaktoepassing om maar niet achter te blijven. Volgens Amazon zijn inmiddels al meer dan 45.000 Alexa-'skills' ontwikkeld.

Mogelijkheden onderbenut
De praktijk blijkt weerbarstig. Volgens een recent onderzoek zou 26,1% van de smart speaker-bezitters er een aankoop mee hebben gedaan, schrijft The Information. Zo'n 16% koopt er maandelijks iets mee.

Volgens een bron bij Amazon gebruikte slechts 2% van de Alexa-bezitters dit jaar de spraakassistent om een aankoop te doen. En van degenen die dat deden, hielden 9 van de tien gevallen het bij een eenmalige aankoop. Wel bleek 20% van de Alexa-eigenaren de assistent te vragen hoe het zat met lopende bestellingen - gedaan met andere apparaten.

Wat vragen klanten Alexa dan wel? Simpele vragen, zoals wat de weersverwachting is, de opdracht om de verwarming vast een graadje hoger te zetten of waar een restaurant in de buurt is. Dingen die je ook via je smartphone kunt regelen.

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Te weinig data voor patroonanalyse
Het is een beetje een bittere pil voor Amazon. Omdat er maar zo weinig mensen gebruik maken van Alexa om iets te kopen, krijgt Amazon niet genoeg data binnen om de patronen te ontdekken waarmee de internetretailer anderen kan overtuigen ook eens spraakgestuurd te gaan bestellen. "Voice shopping bevindt zich duidelijk nog niet in het stadium van een massamarktproduct", zegt de bron van The Information dan ook. "Er zijn op dit moment misschien maar heel weinig voice shoppers... maar als je eenmaal ontdekt wat hen specifiek beweegt, kun je hun aantal heel snel laten groeien."
Dit artikel afdrukken