Vlak voor de afgelopen Kerst deed onderzoeksbureau Experian in het Verenigd Koninkrijk onderzoek naar het keuze- en koopgedrag van wijnconsumenten in de supermarkt. Ook al drinken steeds meer mensen wijn en weten ze er meer van, toch blijkt maar liefst 52% zich bij de neus genomen te voelen omdat het etiket niet duidelijk is.

Experian bekeek het koopgedrag van 1500 wijnkopers. Een derde van hen gaf aan maar bij zijn vaste keuze te blijven omdat ze niet weten wat er achter al die andere etiketten schuil gaat.
Ruim een kwart van de ondervraagden vindt dat etiketten uiterst gebruiksonvriendelijk zijn.
De helft van de ondervraagden wil een duidelijk, simpel modern etiket met duidelijk basis-informatie zoals de druif waar de wijn van gemaakt is.

Gelukkig dus dat Franse wijnmakers sinds vorig jaar nu eindelijk druivensoorten op hun voor-etiket mogen zetten in plaats van alleen maar AOC aanduidingen. In het VK zitten ze immers met hetzelfde probleem als hier: hun marktaandeel rent achteruit ten gunste van wijn uit de nieuwe wereld (,m.n. Chili en Zuid-Afrika). Eén van de onderzaken blijkt hier maar weer: ze gebruiken etiketten die zelfs dagelijkse wijndrinkers geen 'clue' geven over wat ze kunnen verwachten.

Bron: Vitisphere
Dit artikel afdrukken