Niet meer zelf uitrekenen
Een woordvoerder van Diageo stelt in De Morgen: "Wij gaan consumenten informatie geven over alcohol en voedingswaarde die makkelijk te begrijpen is, in plaats van dat ze het zelf moeten uitrekenen."
Op het etiket komt informatie over calorieën, koolhydraten en vet in de diverse dranken. Ook wordt de hoeveelheid alcohol per glas aangegeven, en niet alleen per 100 ml. Zo krijgen consumenten eenvoudig inzicht in hoeveel ze drinken.
Weinig calorieën
Het eerste bier-met-voedingswaarde-etiket wordt het Ierse Guinness. Niet helemaal toevalllig: Guinness stout bevat 124 calorieën per 12 ounces (340 ml), terwijl Budweiser (in de VS het meest verkochte bier) op 145 calorieën uitkomt. Zo kan Guinness zich tenminste echt laten voorstaan op zijn slogan: 'Guinness is good for you!'.
In afwachting van de eerste flessen met etiketten, kunnen consumenten terecht op de website van Diageo: drinkiq.com. Diageo voert naast Guinness merken als Johnnie Walker, Captain Morgan, Smirnoff en Ketel.
Fotocredits: 'Guinness Storehouse', Doug Kerr
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik gok dat het niet zoveel invloed zal hebben, maar het is wel fijn dat het vrijwillig wordt gelabeld!
Ik denk dat vooral de wijnboeren vrezen dat ze klare taal moeten verkopen?
Volgens mij staat dit er in Nederland al jaren op, en je hoort er niemand over.
Over de hoeveelheid alcohol per glas, naast per 100ml; zou dit het consumptiegedrag beïnvloeden?