Het idee komt uit de koker van de Britten. Zij startten vorig jaar een brede campagne over de gevaren van alcohol voor de gezondheid. Daar hoort volgens hen ook een stukje bewustmaking over de dikmakende effecten van alcohol bij. In Groot-Brittannië krijgt de gemiddelde Brit 10% van zijn dagelijkse calorieën binnen met alcohol. Maar bijna niemand weet dat in een glas rode wijn nog meer calorieën zitten dan in een donut. Dus willen de Britten niet alleen een gezondheidswaarschuwing op drank, maar ook een calorielabel.

Calorievermelding op wijn 'onzin'
De afgelopen weken lieten diverse drankenproducenten al weten dat zij calorieën zouden gaan vermelden op hun etiketten.
Bijna niemand weet dat in een glas rode wijn meer calorieën zitten dan in een donut
Guinness was de eerste en gaat de caloriewaarde op het etiket zetten. Heineken, Carlsberg en Diageo volgden. Maar nu een mogelijk verplichte invoering dichterbij komt, blijken de Europese wijnmakers zich te weer te stellen. Wijnboeren in heel Europa vinden de verplichte vermelding 'onzin', schrijft De Morgen. Ze denken namelijk dat de vermelding van het aantal calorieën helemaal niets gaat helpen. De krant citeert Dik Beker van het Nederlandse Wijngaardeniersgilde: "Wijndrinkers letten alleen op de smaak."

De wijnboeren vrezen de hoeveelheid extra werk en kosten die ze moeten maken om per cuvée het exacte caloriegehalte te moeten bepalen. Voor een vermelding waar de meeste mensen toch al weinig mee blijken te kunnen. En die bovendien, met het rijpen van de wijn, in de loop der jaren ook nog eens verandert.

Fotocredits: 'Saint-Emilion', Julien Menichini
Dit artikel afdrukken