De alcoholindustrie heeft de exacte samenstelling van dranken altijd geheim willen houden. Zowel in de EU als in de VS wordt daarom niet gevraagd om etiketten met de voedingswaarde of ingrediënten op alcoholhoudende dranken. Toch zet besluit nu dranken-multinational Diageo als eerste die informatie wél op het etiket te zetten.

Niet meer zelf uitrekenen
Een woordvoerder van Diageo stelt in De Morgen: "Wij gaan consumenten informatie geven over alcohol en voedingswaarde die makkelijk te begrijpen is, in plaats van dat ze het zelf moeten uitrekenen."

Op het etiket komt informatie over calorieën, koolhydraten en vet in de diverse dranken. Ook wordt de hoeveelheid alcohol per glas aangegeven, en niet alleen per 100 ml. Zo krijgen consumenten eenvoudig inzicht in hoeveel ze drinken.

Weinig calorieën
Het eerste bier-met-voedingswaarde-etiket wordt het Ierse Guinness. Niet helemaal toevalllig: Guinness stout bevat 124 calorieën per 12 ounces (340 ml), terwijl Budweiser (in de VS het meest verkochte bier) op 145 calorieën uitkomt. Zo kan Guinness zich tenminste echt laten voorstaan op zijn slogan: 'Guinness is good for you!'.

In afwachting van de eerste flessen met etiketten, kunnen consumenten terecht op de website van Diageo: drinkiq.com. Diageo voert naast Guinness merken als Johnnie Walker, Captain Morgan, Smirnoff en Ketel.

Fotocredits: 'Guinness Storehouse', Doug Kerr