Grote voedingsproducenten als Danone en Nestlé stappen in de groeimarkt van plantaardige voeding. Ze doen dat via overnames. Zo creëren ze meer productontwikkeling, grotere merk-operaties en een betere distributie, waar ook retailers met hun huismerkassortiment op kunnen meeliften. Dat schrijft RetailDetail.

De eerste, nog kleine overnamegolf kwam rond de eeuwwisseling op gang, zegt consultant Gerard Klein Essink in RetailDetail. Die volgde op het besluit van de USDA soja de gezondheidsclaim 'verlaagt het risico op hart- en vaatziekten’ toe te kennen. De tweede golf, vanaf 2015, stoelt op de opkomst van hippe start-ups die innovatieve, sojavrije, alternatieven ontwikkelen voor vlees én de belangstelling van nationale overheden en de EU op hogere inname van plantaardige eiwitten. Klein Essink ziet gezondheid als een primaire drijfveer voor verdere marktgroei van plantaardige eiwitten en vooral meat-free-producten.
RetailDetail - Grote spelers mengen zich in groeimarkt plantaardige voeding
  • Deel
Druk af