Will Coggin, de baas van The Center for Consumer Freedom, schreef in een ingezonden stuk in USA Today een op het oog overtuigend verhaal over hoe producenten van nepvlees een slaatje slaan uit de misverstanden over de ‘gezondheid’ van vlees. “Laat je geen vleesschaamte aanpraten door vegetarische milieuactivisten”.

Het Center noemt zich op de website een ‘nonprofit organization’ die de belangen van consumenten behartigt, maar is in werkelijkheid een lobbyorganisatie voor de vleesindustrie. De website opent met de omineuze kop: ‘5 chemicaliën die op de loer liggen in plantaardig vlees. Vegaburgers groeien niet in de grond – ze worden gemaakt in fabrieken’.

Creativiteit
De campagne, waarover The New York Times bericht, is behoorlijk agressief, maar creativiteit kan de vleespromotors ook niet ontzegd worden. Op een andere website kan de lezer meedoen aan een quiz: ‘Vegaburger of hondenvoer’. Kies uit de drie lijstjes met ingrediënten welke van het hondenvoer is en welke van The Beyond Burger en The Impossible Burger.

Het vervangen van een hamburger door een plantenburger is geen verbetering van de kwaliteit van je dieet als je hem wegwerkt met friet en een suikerrijke frisdrank
De pijlen van de vleesverwerkers richten zich voornamelijk op die twee merken vegaburgers, die in korte tijd enorm gewild zijn geworden, vooral onder millennials. Beide imiteren een ‘cow burger’ zo goed, dat vleeseters gemakkelijk overstappen. In The New York Times zegt een marktonderzoeker dat liefst 90% van de kopers van de imitatieburgers vleesliefhebbers zijn, die denken dat ze gezonder en beter voor het milieu zijn.

Onuitspreekbare ingrediënten
In de campagne wordt benadrukt dat de vegaburgers feitelijk ‘ultra processed food’ zijn ‘vol met onuitspreekbare ingrediënten’ en dat vlees een gezond natuurproduct is. “Een magere rundvleesburger heeft gemiddeld bijna 20% minder calorieën en 80% minder natrium dan de twee populairste nepvleesburgers, de Impossible Burger en de Beyond Burger”.

Coggin relativeert de betekenis van wetenschappelijk onderzoek naar de gevolgen van vleeseten. Het risico op hartziekten en kanker is gering gebleken na aanvankelijke paniekverhalen en de bijdrage van de vleessector aan de uitstoot van broeikasgassen is maar 2,6% in de Verenigde Staten. “In andere landen kan het meer zijn,” voegt hij eraan toe.

De twee vegaburgers die onder vuur liggen voldoen inderdaad aan de definitie van ‘processed food’, maar over dat ‘ultra’ valt te discussiëren. De basis van de burgers zijn soja, erwten, aardappelen en andere plantaardige bronnen. Voor de smaak zit er behalve zout ook dextrose en fruitextracten in, maar ook smaakversterkers en kunstmatige vitaminen. Als bindmiddel wordt methylcellulose gebruikt, ook de basis voor behangsellijm. Genetisch gemodificeerde soja leghemoglobine moet de indruk geven dat de Impossible Burger ook bloedt als echt vlees.

Brown is er “trots” op dat de vleeslobby achter hen aan zit
Niet extrapoleren
The New York Times ging te rade bij Frank Hu, voedingsdeskundige van de Harvard T.H. Chan School of Public Health. “Studies tonen aan dat het vervangen van rood vlees door noten, peulvruchten en ander plantaardig voedsel de sterfte en het chronische ziekterisico kan verminderen, maar je kan dat niet extrapoleren door te veronderstellen dat ‘processed burgers’ die gemaakt zijn met gezuiverde soja- of erwtenproteïne dezelfde voordelen voor de gezondheid zullen hebben,” aldus Hu in The New York Times. Bovendien: “Het vervangen van een hamburger door een plantenburger is geen verbetering van de kwaliteit van je dieet als je hem wegwerkt met friet en een suikerrijke frisdrank.”

Het bedrijf dat de Impossible Burger maakt reageert bij monde van directeur Pat Brown. Hij noemt de campagne “misleidend en angstaanjagend”. Het bedrijf is van mening dat plantaardige vleesalternatieven beter zijn voor de consument en beter voor de planeet, omdat ze minder land en water nodig hebben en minder broeikasgasemissies produceren dan vlees van vee.

Deze ‘desinformatie’-campagne, zegt Brown, is een teken dat de missie van Impossible Foods “om de vleesindustrie te verstoren en dieren te vervangen in het voedselsysteem” werkt. Brown is er “trots” op dat de vleeslobby achter hen aan zit. "Een betere ondersteuning is moeilijk voor te stellen."
Dit artikel afdrukken