Afgelopen maand, tijdens de vierjaarlijkse bijeenkomst in Amerika,van de Masters of Wine deed Dr. Charles Wysocki (Monell Chemical Senses Center in Philadelphia), uit de doeken hoe het kan dat mensen dezelfde wijn heel anders kunnen ervaren.
Hij meldde dat wijn in essentie wordt geproefd door de geur. Mensen hebben slechts een honderdtal stimulaties voor smaak( smaakpapillen), maar kunnen honderden verschillende geuren ( geurpprikels die door het reukepitheel worden doorgegeven) herkennen. Wijnaroma's zijn niet hetzelfde en identiek voor iedereen zoals een vingerafdruk. dr.Wysocki verklaarde dat mensen met anosmia – het onvermogen een geur te kunnen ruiken – iets is waar bijna iedereen last van heeft! Hoewel muskus voor velen een penetrante geur is, is 43% van de mensen zijn totaal niet in staat om deze geur waar te nemen.
Andere wijn gerelateerde aroma’s die veel mensen moeilijk kunnen detecteren zijn: banaan, peer,sandalhout en geur van zoetruikende bloemen.
dr.Wysocki demonstreerde ook, door mensen uit het internationale wijnpubliek te halen, dat detzelfde geuren in verschillende ge-etiketeerde flessen fundamentele verschillende resultaten boekte.
Als een sterke schimmelige kaasachtige aroma werd gelabeld als ‘voedsel’ , vond het publiek dit al snel als prettig. Als het met het label ‘ lichaam’ was gebotteld, werd het als onprettig ervaren. De interpretatie van geur is ook sterk afhankelijk van de context waarin de geur voor de eerste keer word waargenomen en waar het dan mee wordt geassocieerd.
’perceptie is de realiteit en de reukzinsituatie varieert bij alle mensen’ concludeert Wysoscki.
Aldus het artikel uit de decanter.
Wat schieten we hier nu mee op? Welnu, vooralsnog werd gemeend dat smaak zich hoofdzakelijk afspeelde op de tong in combinatie met de geur. Ook dachten we dat als ik, bijvoorbeeld, banaan ruik, dat dit dan zonder meer ook waar te nemen is voor iemend anders.
Nu leert dit gegeven ons dat wij allemaal leiden aan een soort gatenkaasachtig onvermogen om geuren te kunnen ruiken. Dat is nieuws!
Het helpt in ieder geval uit te leggen aan mensen die het pad van de wijn zijn ingeslagen dat de een wél ruikt, wat de ander niet ruikt.
Dit artikel afdrukken
Andere wijn gerelateerde aroma’s die veel mensen moeilijk kunnen detecteren zijn: banaan, peer,sandalhout en geur van zoetruikende bloemen.
dr.Wysocki demonstreerde ook, door mensen uit het internationale wijnpubliek te halen, dat detzelfde geuren in verschillende ge-etiketeerde flessen fundamentele verschillende resultaten boekte.
Als een sterke schimmelige kaasachtige aroma werd gelabeld als ‘voedsel’ , vond het publiek dit al snel als prettig. Als het met het label ‘ lichaam’ was gebotteld, werd het als onprettig ervaren. De interpretatie van geur is ook sterk afhankelijk van de context waarin de geur voor de eerste keer word waargenomen en waar het dan mee wordt geassocieerd.
’perceptie is de realiteit en de reukzinsituatie varieert bij alle mensen’ concludeert Wysoscki.
Aldus het artikel uit de decanter.
Wat schieten we hier nu mee op? Welnu, vooralsnog werd gemeend dat smaak zich hoofdzakelijk afspeelde op de tong in combinatie met de geur. Ook dachten we dat als ik, bijvoorbeeld, banaan ruik, dat dit dan zonder meer ook waar te nemen is voor iemend anders.
Nu leert dit gegeven ons dat wij allemaal leiden aan een soort gatenkaasachtig onvermogen om geuren te kunnen ruiken. Dat is nieuws!
Het helpt in ieder geval uit te leggen aan mensen die het pad van de wijn zijn ingeslagen dat de een wél ruikt, wat de ander niet ruikt.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Heb dank collega.
Beste Ailko,
Wat een mooie en informatieve site, erg leuk om te lezen ......
Complimenten..!
Vriendelijke groet,
Peter van Stigt
Je proeft dus wat je verwacht - da's ook weer mooi nieuws in het kader van het Grote Wijnschrijvers Oordeel. Het lijkt me tijd voor een test waarin - zonder dat het experiment bekend wordt gemaakt - 5 wijnen in het jasje van de ander worden geproefd: niet blind dus, maar gefopt.
Degene die het toch goed heeft, moet worden verbannen: it's not human! En de rest weet dat het over is: merken hebben al een verwachting, er hoeft dus niks meer over gezegd te worden.
Kunnen we het tenminste weer gaan hebben over wat lekker is ;-)