Het gebakje moet ouderen en patiënten helpen voldoende op gewicht blijven door een hoge eiwit- en energieversterking. Het gebak kost 6 euro per vier stuks en is binnenkort te koop in twintig C1000-winkels. Later volgt landelijke dekking.
Het gebakje was deze week kandidaat in de voorrondes van de Smaak van Nederland, een wedstrijd voor innovatieve producten die wordt georganiseerd door Syntens. De jury bestaande uit Jeroen Thijssen (Trouw), Mark Soetman (Zin, Zout & Soet) en Dick Veerman (Foodlog) besloot het Bouwsteentje niet door te laten. Het gebakje werd als smakelijk beoordeeld, maar ging niet door naar de halve finale. Eén van de argumenten was de twijfel van de jury aan de wenselijkheid van de vrije verkoop van dergelijke producten. Stan Mertens stelde dat er juist veel bejaarden en patiënten thuis wonen en dat het daarom ook via de reguliere kanalen beschikbaar moet zijn.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Beste Dick,
Terugkomend op je reactie over dat het Voedingscentrum vindt dat energiedrankjes niet meer beschikbaar zouden moeten zijn voor leeftijden onder de 12 jaar. Dat hebben we niet gezegd. Wij zijn niet voor verboden of iets dergelijks. We willen alleen dat ouders zich realiseren dat er steeds meer producten op de markt komen waaraan extra cafeïne is toegevoegd. Soms in producten waarin je het neit verwacht, zoals snoepjes en zelfs water. Kleine kinderen zijn extra gevoelig. Dus onze waarschuwing luidde: Ouders, pas op voor 'verborgen'cafeïne. Zie verder onze website.
Dick, naast de mijns inziens niet noodzakelijke verwijzingstrategie is het product gewoon goed voor clienten tijdens het herstel maar ook voor/na tijdens opname in een ziekenhuis verpleegtehuis. Eiwit zorgt simpelweg voor een sneller herstel van wonden na een operatie zoals doorliggen, of slimmer gezegd wondvochtletsel.Producten kunnen geen schade geven indien men deze zonder verwijzing zal gebruiken. Geen enkele angst dus voor vrije verkrijgbaarheid. Tenzij je er een hele doos van zou eten maar dat gevaar zit ook bij het nuttigen van een krat cola per dag. enz,enz.
Vanochtend in BNR Nieuwsradio geweest en kun je dit vast opzoeken (10.30 uur) bij Paul van Liempt.
Desondanks vindt ik de jury uitslag nog steeds weinig steekhoudend en niet op feiten gebasseerd en ook niet onderzocht vooraf zoals in de aanmelding wel vermeld stond.(was de site goed gelezen dan had men ook meer geweten als jury zijnde) Er is immers een wezenlijk verschil tussen bedoeld en onbedoeld afvallen. Freedom of choice is ook hier weer een hele goeie wat mij betreft. Keuze om je bikini strak te krijgen (Dr Frank) en de keuzen om je lijf op gewicht te houden ( dietisten) zijn totaal verschillend van elkaar! Ik ben nog steeds hartstikke happy met alle positieve reacties van familie,gebruikers die baat ondervinden bij het gebruik op een lekkere en verantwoorde wijze. Bovendien genieten clienten van de producten, wetend dat het hun nooit beter zal maken maar dat ze toch even iets "lekkers"kunnen nemen waardoor men zich goed voelt! Mensen die de producten kopen in de winkel terwijl dit niet goed voor hun is..... dat is..... Freedom of choice! Ik hou in ieder geval vast aan Freedom of speeche! Daar ben ik fan van!
Als laatste.... de verpakking was geen onderdeel van de smaak van Nederland. In de reacties van de jury lees ik dat de werking van de producten op de verpakking niet tot uiting kwam. Graag wijs ik nog even op het feit dat de verpakking een "dummy" was en de teksten bestaan uit chinese tekens. Dat men dit dus niet kon vinden is niet zo gek! Dit had beter gevraagd kunnen worden in de tijd die jullie daarvoor hadden. Al met al nog steeds een vreemd gevoel over de Smaak van Nederland en de jurering hiervan.
Goed dat je er in ieder geval als strateeg commercieel iets in ziet. Dat zien wij ook en daarom produceren we het natuurlijk. (ook voor het buitenland)
Stan, ben blij dat te horen! Ik denk echt dat zo'n verwijzingsstrategie kan werken als de spreekwoordelijke 'tiet'. Heb er inmiddels zowel commercieel als ideëel bruikbare fantasieën bij gekregen. De ouwe strateeg in me kan dat nooit laten.
Vraag nog: wat was er nou vandaag in de media? (ik kan het gemist hebben, want ben niet in NL)
Dick, Ik heb niets tegen je hoor! Ben het alleen ontzettend oneens met de gedachtegangen omtrent de extra inname van eiwitten tbv ondervoeding en tijdens herstel. de gedachten dat dit niet supermarktwaardig zou zijn is nergens op gebasseerd en ook niet relevant in de discussie. Juist in deze tijd denk ik dat juist relevant is. Dat mensen niet zelf moeten gaan dokteren ben ik ook met je eens maar dan moeten er ook niet zeer veel sites toegelaten waarop mensen hun ziekte/symptomen zelf op kunnen zoeken. Voor mijn gevoel is er via internet veel meer zelf te dokteren dan via de winkel! Gewoon een gebakje dus met extra eiwit om je weer wat sterker te voelen en bovendien lekker en gastvrij. Even niet meer klinisch en een moment van genieten tijdens het ziek zijn en/of herstellen. De obesitas client kan toch ook bij de mayo! Hoe was het ook alweer.... Freedom of speech end Freedom of choice?
Overigens geen tip hoor en loopt ook dit traject al, alleen dan op doorverwijzing en begeleiding dus vanuit de dietisten. Moet alleen nog de juiste vorm vinden hiervoor.
Uiteindelijk ben ik blij dat we het samen eens zijn zoals Jaap schrijft. Komen we toch nog met een oplossing voor al die clienten die met ondervoeding en slikproblemen zitten. Al met al een mooi resultaat lijkt mij.
Laurent de Vries van de GGD twit zojuist - met enige vreugde vermoed ik - dat het Voedingscentrum van mening is dat Energiedranken voor leeftijden onder de 12 niet meer beschikbaar moeten zijn in de supermarkt. Het nieuws is te lezen op RTL.
Voor Stan opnieuw denkt dat ik iets tegen hem heb: ik heb niet zoveel met het Voedingscentrum, dat voor mij geen autoriteit is maar een oninteressant en achterlopend gemiddelde van expertmeningen (en daarmee een probleem). Deze discussie is interessant vanwege deze houdingen.
Er is - zoals Jaap zojuist signaleert - een gat tussen de wenselijkheid van de eenvoudige beschikbaarheid van producten als bouwsteentjes en de manier waarop mensen die gebruiken. Daar moeten eenvoudige strategieen voor te verzinnen zijn. Misschien wel een simpel briefje van de dokter of dietist - met korting. Dat is meteen een geweldige marketingactie voor C1000 want dochters van ouderen en vrouwen van patienten zullen dan hun boodschappen daar gaan doen.
Daar gaat weer een geheel gratis advies van een paar ton over de toonbank van Foodlog ;-)