De een probeert met plezier alle nieuwe producten uit die ze in de supermarkt tegenkomt, de ander lust niets anders dan haar gekookte piepers. De emotionele beleving van eten verschilt nogal van individu tot individu. In een samenleving waar de groep ouderen steeds groter wordt - en langer zelfstandig wil of zelfs moet blijven - is het belangrijk te weten hoe mensen tegenover hun eten staan. Dergelijke inzichten kunnen productontwikkelaars en marketeers helpen beter in te spelen op de behoeften van de groeiende seniorenmarkt.

Emotiewoorden
Wetenschappers van Wageningen UR (Food & Biobased Research) onderzochten bij bijna 400 oudere proefpersonen of en hoe een op emoties rond eten gebaseerde indeling te maken zou zijn. Voor het onderzoek moesten de deelnemers aangeven welke positieve of negatieve waardering en mate van 'opwinding en activiteit' zij relateerden aan hun eten, op basis van emotiewoorden zoals plezierig, schuldig, avontuurlijk of afschuwelijk. Op grond van de resultaten definieerden de onderzoekers vier 'typen'.

'Meneer Zuurbier'
De onderzoekers presenteren de vier verschillende typen in de vorm van 'ijkpersonen'. Dat zijn respectievelijk: mevrouw Jansen (ongeveer 50% van de senioren), een 'genoeglijke gemiddelde'. Meneer de Jager (25% van de groep) geniet van zijn eten en schuwt het avontuur op zijn bord niet. Mevrouw de Roos (12,5%) is een 'tevreden genieter', die van eten houdt en gezondheid belangrijk vindt. Tenslotte is daar meneer Zuurbier, de 'onverschillige conservatief' (eveneens 12,5% van de senioren). Hij is weinig geïnteresseerd in eten, heeft er negatieve gevoelens bij en 'loopt daardoor de meeste kans op ondervoeding', schrijft EVMI.

Het onderzoek is verschenen in Appetite.

Fotocredits: James Kim
Dit artikel afdrukken