Ouderen hebben andere smaakvoorkeuren dan jongeren. Dit is iets om rekening mee te houden bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Zo blijkt uit recent onderzoek dat de smaken van gember en mint bij 65-plussers positieve emoties oproepen, zoals 'aangenaam', 'blij' en 'enthousiast'. Bij jongeren roepen deze smaken juist negatieve emoties op, zoals walging. Hoe lekkerder mensen iets vinden, hoe positiever de emoties ten aanzien van dat product.

In een studie van Wageningen UR proefden 154 65-plussers en een 80 mensen van rond de 30 drie soorten ontbijtkoek (normaal, volkoren en gember) en chocolade (melk, puur, mint). De deelnemers gaven bij het proeven van de producten aan welke emoties bij ze opkwamen. De oudere proefpersonen hadden een duidelijke voorkeur voor gember en mint, zelfs bij een verminderd geurvermogen. Melkchocolade werd door beide groepen evenveel gewaardeerd.

Onderzoeksleider Louise den Uijl wijst er op hoe belangrijk het is doelgroepsegmentatie toe te passen in productontwikkeling. "Productontwikkelaars lijken er goed aan te doen de smaak van hun product af te stemmen op de leeftijdsgroep die ze willen bereiken - of het nu gaat om een eiwitdrank, een eiwitrijke maaltijd of een vitamine D-supplement”. Den Uijl houdt zich bezig met de ontwikkeling van eiwitrijke producten voor subgroepen ouderen. Aan dit onderzoek namen ouderen deel uit het SenTo-consumentenpanel (Senioren van de Toekomst).
FoodNavigator - Don't ignore different flavour preferences of older consumers: Study
Reageer
  • Deel
Druk af