Bijna wekelijk worden er bijeenkomsten georganiseerd over voedsel. Wat mist bij deze evenementen zijn de producenten van al dat voedsel. Dat zegt Arno de Snoo, redacteur van boerenblad Nieuwe Oogst.
De gemoedelijke streekgebonden productie waar deze bijeenkomsten over gaan, staat in schril contract met de realiteit waar veel agrarische ondernemers mee te maken hebben. Het zijn twee verschillende werelden. Het is de wereldmarktprijs versus kleinschalige verkoop. Het is het verschil tussen een paar kisten aardappelen verkopen op een boerenmarkt en een investering voor een aardappelrooier van 400.000 euro.
Onlangs kreeg ik een uitnodiging voor een bijeenkomst over voeden van de stadsbevolking. ,,Waarom ga je niet mee”, vroeg aan een varkenshouder bij mij in de buurt. “Ikke niet”, bromde hij. “Albert Heijn heeft net de prijzen voor mijn diervriendelijk geproduceerde varkensvlees verlaagd. Ik doe wat die mensen voor ogen hebben maar het wordt toch niet betaald. Wat heeft het voor zin? Ik word er toch niet beter van.”
Ik snap dat die zulke Albert Heijn-acties je niet inspireren, hield ik aan. Maar al die belangstelling voor voedsel heeft toch ook positieve kanten? ,,Dat wel maar ik heb er niets aan”, zei hij. ,,Ik voel het niet in portemonnee. Het doet me denken aan de milieudiscussie in de jaren negentig. Uit die milieudiscussie is een hoop goeds komen. Daar moet ik eerlijk in zijn. Misschien is dat met deze voedselpraat ook wel zo. Merk ik er over 10 jaar wat van. Maar voorlopig gaat het helemaal aan mij voorbij.”
Het is zwart-wit gesteld maar de varkenshouder heeft gelijk. 95 procent van alle agrarische producten wordt gewoon via de ‘grote’ handelskanalen verkocht. Daar wordt de prijs bepaald. Misschien merkt de boer pas in 2022 pas wat van de huidige voedselhype. Maar als tegenover de investeringen in duurzaamheid geen eerlijke prijs staat, is de hele voedselhype een prachtige zoethouder voor beleidsmakers en deskundigen maar gaat het aan de boer voorbij.
Fotocredits: adactio
Dit artikel afdrukken
Onlangs kreeg ik een uitnodiging voor een bijeenkomst over voeden van de stadsbevolking. ,,Waarom ga je niet mee”, vroeg aan een varkenshouder bij mij in de buurt. “Ikke niet”, bromde hij. “Albert Heijn heeft net de prijzen voor mijn diervriendelijk geproduceerde varkensvlees verlaagd. Ik doe wat die mensen voor ogen hebben maar het wordt toch niet betaald. Wat heeft het voor zin? Ik word er toch niet beter van.”
Ik snap dat die zulke Albert Heijn-acties je niet inspireren, hield ik aan. Maar al die belangstelling voor voedsel heeft toch ook positieve kanten? ,,Dat wel maar ik heb er niets aan”, zei hij. ,,Ik voel het niet in portemonnee. Het doet me denken aan de milieudiscussie in de jaren negentig. Uit die milieudiscussie is een hoop goeds komen. Daar moet ik eerlijk in zijn. Misschien is dat met deze voedselpraat ook wel zo. Merk ik er over 10 jaar wat van. Maar voorlopig gaat het helemaal aan mij voorbij.”
Het is zwart-wit gesteld maar de varkenshouder heeft gelijk. 95 procent van alle agrarische producten wordt gewoon via de ‘grote’ handelskanalen verkocht. Daar wordt de prijs bepaald. Misschien merkt de boer pas in 2022 pas wat van de huidige voedselhype. Maar als tegenover de investeringen in duurzaamheid geen eerlijke prijs staat, is de hele voedselhype een prachtige zoethouder voor beleidsmakers en deskundigen maar gaat het aan de boer voorbij.
Fotocredits: adactio
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Henk, ik denk dat je de spijker op z'n kop slaat.
Er wordt veel te veel geluld en daar wordt veel te veel aan uitgeven, terwijl de werkelijkheid uit niet zo heel ingewikkelde feiten bestaat die boeren verdomde goed kennen.
Als ik deze draad doorfiets is wel duidelijk dat deze bijdragen illustreren waarom het aan de boer voorbijgaat. Ik ben een HBO opgeleide boer en niet van gisteren. Maar vind het allemaal wel heel erg ''kijk mij eens slim zijn" Citaatje hier, citaatje daar. Filosoofje erbij. En dan weer ruziend, verwijtend.. Het zal best een betekenis hebben. Maar laat mij maar gewoon doen zoals ik denk dat het goed is. Net als Jopie.
Niets van deze huidige ontwikkelingen gaat aan de mens voorbij. Dus ook de boer niet. Deze aandacht zal zeker een keerpunt zijn hoe mensen tegen voedsel aan kijken. Nu dit de consument bereikt zal zij ook daar naar gaan handelen. Ook de huidige factoren zoals milieu, voedsel en waterschaarste alsmede bevolkingsgroei zullen de ontwikkelingen in een zeer hoog tempo een bepaalde richting opsturen.
Uiteindelijk is de beste manier om de toekomst te voorspellen deze zelf te creeren.
Dus stoppen met het produceren van waardeloos voedsel. Wie voedsel als waardeloos gaat zien gaat het ook waardeloos behandelen. Gooit het zonder scrupules weg. Zie ik nu veel in horeca waar het all inclusive principe wordt gehanteerd. Klanten laten vol opgeschepte borden met eten staan....... was toch bij de prijs inbegrepen? Het mag zelfs niet eens als varkensvoer weg.
Lao Tze nog nooit gelezen. Ik hou het maar bij de dissertatie van Chen Huan-Chang. Wat dichter bij de grond misschien maar wel heel concreet.
De Heij, blij dat je ook al reclame maakt voor gestaffelde brandstofprijzen.
De enige optie voor waarover ieder hier zit te lullen.
Ik zie zo'n mooie Belg al weer voor de ploeg. Zo duurzaam als de pest. Hier moet je even diep over nadenken.
<reclame>
Ik ben vreselijk trots. Waarom? Omdat het CO2-verf-tech voorbeeld in de door Dick aangehaalde tegenlicht uitzending mbt cleantech, is ontworpen en gerealiseerd door mijn technische directeur bij TOP. Ludo is de meest innovatieve ingenieur van de Benelux. Hou m in de graten. En tevens een fantastisch voorbeeld!
<einde reclame>
Natuurlijk gaat cleantech niks fixen, maar cleantech is wel degelijk ook een stap die gezet moet worden, er bestaat voor grote problemen, geen grote oplossingen. Dus verduurzaming gaat over, gestaffelde brandstofprijzen, kringlopen sluiten, natuurlijk over bewustwording, eerlijke verdeling en minder eten. Maar ook over cleantech. EN EN dus.