In plaats van de KDW stelt de FDF de SDW voor. Die moet als referentiedatum 1 juli 2015 krijgen. Boeren die op die datum een Natuurbeschermingsvergunning hadden, houden deze onherroepelijke vergunning.
De SDW telt alle berekende depositie van alle sectoren die er op 1 juli 2015 was bij elkaar op: landbouw, mobiliteit, industrie, bouw en overige. Het cumulatieve aantal mollen dat uit die optelsom komt, is de nieuwe Stikstof Depositie Waarde (SDW). Die mag nooit stijgen, conform de eisen van de Europese Habitat- en Vogelrichtlijn en uitspraken van de Raad van State.
Het door de boeren gehate rekenmodel Aerius om de stikstofdepositie te berekenen mag blijven, zodat de vergunningverlening kan doorlopen. "Heel Nederland kan met de SDW snel van het stikstofslot!", schrijft de FDF.
De FDF somt de regelingen rond SDW in acht punten op:
- De PAS melders / Interimmers en knelgevallen, moeten gelegaliseerd worden via een goede, landelijke, vrijwillige opkoopregeling voor alle diercategorieën
- Uitbreiding kan na implementering van de SDW, alleen door middel van extern- of intern salderen
- Er komen schotten tussen sectoren bij salderen (industrie/MKB-verkeer-landbouw-bouw-overige)
- Afroming maximaal 30% bij extern salderen. Hiermee is afname van depositie gegarandeerd (conform uitspraak RvS die inspanningen van de overheid op dat terrein vereist)
- De overheid moet vergunningverlening voor uitbreiding van de ‘blijvers’ garanderen
- Andere sectoren garanderen hun natuurlijke afname (zelf in te vullen hoe)
- Alle sectoren worden gelegaliseerd met Nb-vergunningen
- Er komt geen zonering van rode, oranje, gele en groene landbouwgebieden, zoals Remkes voorstelde: niet provinciaal of gemeentelijk.
"In plaats van te wachten met het verlagen van de depositie op stikstofgevoelige natuur, beginnen we daar vandaag al mee!" zegt de FDF.
Het voorstel klinkt elegant en stelt de facto voor de industrie en mobiliteit even hard te laten krimpen in berekende depositie als de landbouw. Voor sectoren buiten de landbouw zal dat even schrikken zijn, omdat ze volgens het voorstel geen depositie kunnen kopen van de landbouw. De FDF wil immers schotten tussen de sectoren om blijvers daarbinnen depositie binnen de eigen sector te laten kopen.
Het voorstel is een antwoord op de oproep van Remkes om te komen tot een juridisch eenduidige vervanger van de strenge Kritische Depositiewaarde. De FDF vervangt die door eisen in de vorm van reductiepercentages aan de berekende deposities en laat het rekenmodel waarvan de wet zich bedient ongemoeid.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik heb gisteravond met Mark van den Oever gesproken over de precieze intenties van het plan.
De weerslag van het gesprek is hier te vinden.
#9, Ton Terlouw, jij had gelijk. Er zit geen devious plan achter om Aerius te testen, zoals ik even vermoedde.
Ik vraag me af de weggegeven ruimte aan pas melders sinds 2015 al niet gereduceerd is met de bedrijfsbeëindiging over de afgelopen periode. Dan hoeft er in de visie van fdf alleen dit gat maar gedicht te worden. in 8 jaar tijd hebben we wel meer dan 800 bedrijfsbeëindigingen gehad en kan het doel al wel bereikt zijn. Dan blijft alleen de discussie NH3 voor NOx over. Laat de bouw industrie en mobiliteit ook intern en extern salderen door woonwijken van het gas te halen en nieuwe wijken autovrij te bouwen zodat daar ook stappen gezet worden.
mark van den oever, Jos Ubels of Sieta van Keimpema, zouden jullie willen toelichten hoe jullie precies een individueel bedrijf willen linken aan de depositie in gebied A?
Dick, als ik depositie als emissie moet lezen, dan wordt het een heel andere discussie. Maar er staat echt depositie.
Is het mogelijk om dit essentiële punt opgehelderd te krijgen voor dat we verder gaan met de discussie?
Ik denk, Ton, dat je het anders moet lezen dan het er staat: je kunt immers niet individueel op depositie op plek A sturen. Maar die kun je wel weer berekenen ...