Fairfood publiceerde op 21 juni het overzicht van producten die volgens de organisatie wel en die niet eerlijk geproduceerd zijn. Het overzicht is het resultaat van de vragenlijsten die bedrijven het afgelopen jaar konden invullen. De stichting testte de fairness van supermarktproducten om consumenten zo in staat te stellen bewust te kiezen voor producten die beter zijn voor mens en milieu en de economie in ontwikkelingslanden. Deden er vorig jaar 54 bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie mee, dit jaar vulden 94 bedrijven de vragenlijsten in. CBL
Het CBL vindt dat Fairfood geen rekening houdt met de certificeringen van supermarkten zelf. Ook is het bureau het er niet mee eens dat wanneer bedrijven de vragenlijst niet invullen, Fairfood hen als unfair bestempelt. Ze zouden graag zien dat Fairfood met hen samenwerkt om de duurzame inkoop van producten te bevorderen. Het CBL nodigt Tweede Kamerleden die Fairfood ondersteunen uit voor een gesprek.
Fairfood
Fairfood wil bedrijven erkennen voor hun inzet om producten fair te maken. Oprichter Eelco Fortuijn: “We erkennen bij onze beoordeling niet alleen de resultaten, maar ook de intentie van bedrijven. Wanneer een bedrijf hoog scoort op het gebied van initiatieven of beleid om producten in de nabije toekomst wél fair te krijgen, terwijl hun producten op dit moment niet eerlijk worden verhandeld, kunnen die bedrijven alsnog de beoordeling ‘in between’ of zelfs ‘fair’ krijgen. In onze vragenlijsten stellen we naast vragen over mensenwelzijn ook vragen over hoe bedrijven met het milieu omgaan.”
bron: VMT
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
@Jos en Wouter. In België is er een wetsvoorstel in de maak over eerlijke handel. De industrie is tegen. Zij vinden het niet eerlijk (sic) dat iets het woord eerlijk kan claimen.
Ik probeer hier ook al even de aandacht te vestigen op het jargon dat Delhaize in België gebruikt. Het spreekt zonder schroom over 'de juiste prijs'. Persoonlijk maak ik me veel meer zorgen over dit fenomeen. Mocht je er nog niet detijd voor gevonden hebben, volg de 2 bovenstaande links.
Lees wat de voorzitter van de Belgische koffiebranders over fair trade zegt:
"Uiteraard gaat het om het zakencijfer en winst, maar niet zonder maatschappelijke voldoening. Fairtrade is koffie waar je minstens 126 dollarcent per pond voor betaalt. Alléén dat is fairtrade." Hugo Rombouts, Koffie Rombouts, 10 juni 2006 in Vacature. "Ik word verschrikkelijk boos van logo’s die doen alsof ze fairtrade zijn. Om nog te zwijgen van marketingtechnieken die niet oprecht zijn. Pas op er zijn een hoop labels die iets bijdragen, evenwel zonder fairtrade te zijn. Rombouts heeft die ook, maar daarvan zeg ik niet dat het fairtrade is. Sterker nog, het is unfair trade. De verhouding tussen noord en zuid klopt niet. Als iemand twee hotels neerzet in de Nieuwsstraat van Monopoly, weet je dat het spel op zijn einde loopt."
Straks post ik nog enkele interessante teasers uit een eindverhandeling van een jongedame aan de Universiteit van Hasselt over Fairtrade. Zij meent dat Fairtrade de discussie nog veel scherper kan stellen.
@Wouder vdL: Als je dat ene park ten oosten van Parijs bedoelt: we werken in principe 35 uur per week.
Ik vind trouwens de discussie wel heel zwart wit: of je bent verantwoord of je bent onverantwoord. Zowel zwart als wit bestaan niet.... Bovendien wat is het verantwoordst: geef ik 5% van de boeren 200% de wereldmarktprijs of geef ik 95% 110% van de kostprijs (incl. ondernemerssalaris)?
Jos, als je de onderzoeken tussen je oogharen door bekijkt zie je grosso modo de reported bereidheid van de consument tot 20% meer te betalen. Op deze site zijn er een paar onderzoeken over te vinden. Willem Brethouwer van MarketResponse is waarschijnlijk de meeste betrokken onderzoeker op dit gebied.
Ik zal even zoeken hier; ergens dwaalt hier ook een redelijk feitelijk Vlaams onderzoek rond. Kom er van de week op terug.
Vanzelf gaat het niet. Interessant is wat AH doet met het Excellent-merk. Dat zegt dat het meer kwaliteit is en dat is het vaak genoeg ook. Verkoopt dat beter dan de verborgen parels bij Aldi en de Lidl waar iedereen het altijd over heeft? De snoekbaarzen etc. Ik vermoed dat AH het beter doet qua omzet en winst.
Zoals gezegd, ik ben me hier vanuit mijn marketing-eigenwijsheid een beetje in aan het verdiepen, maar de materie is vrij nieuw voor me (d.w.z. theoretisch, practisch ben ik al zolang ik me kan herinneren mijn best aan het doen te MVC'en). Het verbaast me dat ik hierover zo weinig zinvols kan vinden. Zoek ik niet goed? Het enige wat ik bijvoorbeeld op Europa-niveau vond, is dit: http://ec.europa.eu/food/animal/welfare/eu_fair_project_en.pdf
Bij jullie vast bekend, maar is uit 2001! Weet iemand hoe het onderzoek naar het verschil tussen wat de consument diervriendelijk vindt en wat hij uiteindelijk met z'n portemonnee koopt, er voor staat? Is al ergens tot officieel onderzoek doorgedrongen wat Klootwijk steeds zegt: maak het nou lekkerder, dan lukt het vanzelf?