Kapferer neemt duidelijke veranderingen in het consumentengedrag waar:

Er worden minder impulsaankopen gedaan: 11 procent in 2010 tegenover 23 procent in 2005. Mensen gingen taakgerichter shoppen

Ze kopen minder en doen dat gerichter. Consumenten kopen geen product meer omdat er veel van is, maar omdat ze het willen hebben als gevolg van een bewuste keuze. Kapferer:

Morgen is er niet meer genoeg aanbod in grondstoffen. Dat is het begin van een inflatiecyclus. Ook de consument verandert: sociale relaties worden belangrijker dan producten. Er komt kritiek op de overvloed.

In dergelijke markten ziet hij een veranderende relatie tussen huismerken en A-merken. De laatste staan voor een groot en overal in de wereld te krijgen volume aan producten. De huismerken hebben als voordeel dat ze dichter bij de klant staan omdat ze die niet alleen producten verkopen, maar ook service bieden.
Kapferer voorziet een daling in het verkoopvolume van voedselproducten. On mange moins, on téléphone plus, zegt hij om aan te geven dat de auto en onze mobiele communicatie de grootste concurrenten vormen van Unilever en de appelteler. In supers komt schapruimte vrij die opnieuw een functie moet krijgen. Kapferer:

De hele categorie moet worden heroverwogen. Er kunnen meer leaderproducten worden geplaatst, concurrerende labels, regionale merken of juist laag geprijsde producten.

De mix van het aantal huismerkproducten en A-merken in het schap moet op de schop:

Het evenwicht tussen grote merken en private labels verandert. 'Meer' is dus niet per se meer 'beter'.

Hij voorziet een wereld waarin we supers gaan ervaren als een buurman die ons dagelijks eten betaalbaar houdt en waarin bedrijven als Unilever, Procter & Gamble en Danone als grote dozenschuivers verder van ons af komen te staan. De laatsten zullen daarom hard aan hun merken gaan werken en worden gedwongen minder te gaan maken en dus de marge per eenheid product te verhogen. Kortom, AH blijft op de kleintjes letten maar we weten wat het waard is en gooien niks meer weg. Unox wordt Gucci.

Bron: Levensmiddelenkrant, week 37
Dit artikel afdrukken