Duidelijke definities en standaarden en meer onderzoek naar potentiële risico's zijn noodzakelijk voordat nanotechnologie op grotere schaal in voeding wordt toegepast. Dat adviseert het Duitse Bundesinstitut für Risikobewertung (BfR) aan het bondsministerie, op basis van diepgaande gesprekken met 16 consumenten. De 16 personen bereidden vragen voor en stelden deze vervolgens aan experts op de BfR-Verbraucherkonferenz zur Nanotechnologie.
Hoe zit dat eigenlijk in Nederland, is er daar al onderzoek gedaan? Het was één van de eerste onderzoeken naar de consumentenperceptie van nanotechnologie. Er was met name bezorgdheid over de onduidelijke risico's bij het toepassen van nanotechnologie in de productie van voedingsmiddelen. Consumenten weten niet hoe nanodeeltjes zich gedragen in het menselijk lichaam nadat ze opgegeten zijn. Bij toepassing in voedingsmiddelen zagen veel deelnemers meer risico's dan voordelen. Bij toepassing in cosmetica en textiel zag men juist meer voordelen dan nadelen.
De deelnemers aan de conferentie vroegen om duidelijke etikettering van voedingsmiddelen zodat ze zelf kunnen beslissen om producten te kopen die met nanotechnologie gemaakt zijn.
bron: Bundesinstitut für Risikobewertung
Dit artikel afdrukken
Hoe zit dat eigenlijk in Nederland, is er daar al onderzoek gedaan? Het was één van de eerste onderzoeken naar de consumentenperceptie van nanotechnologie. Er was met name bezorgdheid over de onduidelijke risico's bij het toepassen van nanotechnologie in de productie van voedingsmiddelen. Consumenten weten niet hoe nanodeeltjes zich gedragen in het menselijk lichaam nadat ze opgegeten zijn. Bij toepassing in voedingsmiddelen zagen veel deelnemers meer risico's dan voordelen. Bij toepassing in cosmetica en textiel zag men juist meer voordelen dan nadelen.
De deelnemers aan de conferentie vroegen om duidelijke etikettering van voedingsmiddelen zodat ze zelf kunnen beslissen om producten te kopen die met nanotechnologie gemaakt zijn.
bron: Bundesinstitut für Risikobewertung
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dank Dick, dat is verhelderend!
Hans Schepers (WUR) deed deze suggestie: http://www.rathenau.nl/showpage.asp?steID=1&item=1585
@Dick, ik vond dit ook al een beetje discutabel. Toch vroeg ik mij gelijk af of hier in nederland al een peiling cq mening bekend was van de consument!
16 respondenten!?!? Dit is kwalitatief vóóronderzoek en maar geen consumentenonderzoek. Het zal best een bepaald gevoelen peilen, maar niet dat van onze Oosterburen als democratie!