De positionering van het nieuwe winkelconcept is niet verrassend, schrijft retailblad Gondola. De Delhaize Fresh Ateliers draaien rond verse maaltijden voor actieve stadsbewoners. De winkels worden ook afhaalpunten voor online bestellingen.

Wel verrast het ambitieniveau: 200 nieuwe winkels binnen 3 jaar, in de 20 belangrijkste Belgische steden. Zo geeft topman Xavier Piesvaux invulling aan het "onuitgegeven" (de Vlaamse vertaling van het Franse 'inédit' dat zoiets betekent als 'nog nooit vertoond') concept dat hij deze zomer als onderdeel van zijn nieuwe strategie aankondigde.

Delhaize, de Belgische tak van supermarktconcern Ahold Delhaize, wil met de Fresh Ateliers een inhaalslag maken. Consumenten zijn bewuster en veeleisender geworden, willen gemak, vers dat ook nog eens goed voor hun gezondheid is en hebben online boodschappen doen ontdekt. Delhaize Fresh Atelier wil tegelijk "innovatief en disruptief" zijn, vertelt Piesvaux.

Overtuigend concept
Hoe doe je dat? Door in de winkels ter plekke maaltijden, ultraverse producten, soepen, smoothies en koffie te laten bereiden. Er is een saladebar waar je je eigen salade samen kunt stellen. In het assortiment voeren drinks, broodproducten, gebakjes, koekjes en andere verwenproducten de boventoon. De winkels zijn 7 dagen per week open en kennen ruime openingstijden. Herbruikbare boodschappentassen en zelfscankassa's staan de jonge bewuste stadsbewoner ten dienst. En alle winkels fungeren als afhaalpunt voor online bestellingen uit het totale online-aanbod van Delhaize (15.000 producten). Daarmee verdubbelt Delhaize in één klap het aantal afhaalpunten, ín de steden. De doelgroep zijn fietsers en voetgangers.

'Locatie, locatie, locatie'
Nog even over de ambitie: 200 nieuwe winkels in 3 jaar tijd. Is dat realistisch? Volgens Gondola wel: "Al jaren verbazen we ons erover dat er in onze steden niet het soort winkels is dat wel in andere grote Europese steden te zien is, op elke hoek van de straat zelfs." Delhaize Fresh Atelier kan juist een voorsprong nemen door met dit "heel lokale, trendy concept dat in een hele specifieke omgeving rendeert" op jacht te gaan naar de meest geschikte locaties. Het welslagen van de nieuwe gemakswinkels hangt van die essentiële factor af.

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


In Nederland zijn stadswinkels al behoorlijk ingeburgerd. Naast AH to go timmeren ook Jumbo, Spar en Coop aan de weg met gemakswinkels voor haastige stedelingen die 's ochtends nog niet weten waten ze 's avonds willen eten of op zoek zijn naar een snelle - en verantwoorde - hap.

Dit artikel afdrukken