Hoe kijkt Comeos naar het boerenprotest?
We hebben alle begrip voor de verzuchtingen van de boeren. De supermarkten zijn de beste partner van de boeren want onze rekken liggen vol met hun producten. Wat we niet begrijpen is dat het protest soms gericht is tegen de supermarkten. Supermarkten zijn zelden een rechtstreekse afnemer van de boeren. Van consumptiemelk bijvoorbeeld staat 12% in de winkelrekken, 88% gaat naar de voedingsindustrie om kaas of yoghurt van te maken, of naar export. Van varkensvlees wordt driekwart geëxporteerd.

Het protest keert zich tegen de supermarkten omdat ze de laatste zichtbare schakel zijn, maar alle voorgaande schakels in de voedingsketen hebben natuurlijk ook hun verantwoordelijkheid
Wat zijn volgens Comeos de belangrijkste vragen van de landbouwers?
Het is niet altijd even duidelijk, zo gaat het om de Europese wetgeving die de boeren strikte regels oplegt, maar ook speelt het aspect van de landbouwgronden en de Vlaamse problematiek van stikstof. Ook de slechte rendabiliteit van de landbouw komt aan bod. Daarnaast is er ook onbegrip over de prijzen. Het is moeilijk om de belangrijkste vraag te destilleren, want naast de gevestigde organisaties zag je de voorbije weken ook verschillende andere boerenorganisaties opduiken. De vraag is, uit wiens naam spreken ze allemaal?

Wat kan Comeos doen op korte en lange termijn om een bijdrage te leveren aan een oplossing?
Op korte termijn is er de taskforce waarbij wij samen met de boeren, de politiek en de voedingsindustrie bekijken wat er allemaal kan gedaan worden. De voorstellen die daar uitgewerkt worden, zullen moeten helpen voor duurzame oplossingen op lange termijn. Verder blijft de sector zich uiteraard inzetten om zoveel mogelijk voedingsproducten van Belgische oorsprong in de winkelrekken te krijgen en het overtuigen van de consument om daarvoor te kiezen.

Wat kunnen anderen doen om een bijdrage te leveren aan een oplossing?
De overheid moet antwoorden geven op de bezorgdheden van de boeren en moet de hele agrovoedingsketen weer competitief maken door de lasten, taksen, verplichtingen en administratieve rompslomp te verminderen. Het is ook cruciaal dat elke schakel in de keten bijdraagt aan een duurzame oplossing. Het protest keert zich tegen de
De consument kiest ook anders, hij eet minder appels en peren en ook minder vlees. De landbouw moet daar rekening mee houden, met vraag en aanbod en met wat de consument morgen nog wil eten
supermarkten omdat ze de laatste zichtbare schakel zijn, maar alle voorgaande schakels in de voedingsketen hebben natuurlijk ook hun verantwoordelijkheid. De marge van de supermarkten is gedaald tot een historisch dieptepunt van 0,9%, zo heeft het Prijzenobservatorium berekend. Daarmee moeten supermarkten innoveren en investeren in duurzaamheid.

Hoe ziet Comeos de toekomst van de landbouw?
De wereld staat niet stil, we besteden almaar minder aan voeding. In de jaren '70 ging 28% van het budget naar voeding, vandaag is dat 14%. De consument kiest ook anders, hij eet minder appels en peren en ook minder vlees. De landbouw moet daar rekening mee houden, met vraag en aanbod en met wat de consument morgen nog wil eten. Ook daar willen we als sector bij helpen om meer in te spelen op de noden van de Belgische consument.

Dit artikel maakt deel uit van de samenwerking tussen Foodlog en VILT.
Dit artikel afdrukken