Marc Jansen
1 min Marc Jansen Directeur CBL
De PvdA bepleit boetes voor supermarkten als blijkt dat hun leveranciers zich schuldig maken aan voedselfraude. Volgens directeur Marc Jansen van het Centraal Bureau voor de Levensmiddelenhandel (CBL) speelt zij daarmee de supers in de kaart en jaagt ze de A-merken het land uit.
De PvdA zet de wereld op zijn kop. Kamerlid Sjoera Dikkers pleit in de media voor boetes voor supermarkten als hun leveranciers frauderen en haalt daar oneigenlijke argumenten voor aan. Wij kunnen het niet vaak genoeg herhalen: er is geen enkel excuus te bedenken voor fraude. Scherp onderhandelen en lage prijzen zijn het eerste excuus dat eraan moet geloven. Iedereen die dat excuus aanvoert, vergoelijkt de fraudeur. Terwijl juist de fraudeur keihard moet worden aangepakt. Als je de redenering van de PvdA doortrekt moet als eerste de consument een boete krijgen omdat hij producten koopt waarmee is gefraudeerd. Dat is natuurlijk de wereld op zijn kop.

Als oplossing zegt het Kamerlid Dikkers dat supermarkten openheid moeten eisen van producenten over de samenstelling van hun producten. Voor huismerken is dat geen enkel probleem. Sterker nog, supermarkten stellen de specificaties op en stemmen af hoe producten worden geproduceerd met welke ingrediënten. A-merken zullen deze informatie nooit delen met hun afnemers (en ook niet met hun concurrenten trouwens). Dikkers wil dat supermarkten de recepten van CocaCola, Heineken, Lays, Becel en alle andere A-merken gaan kennen. Het vermoeden is toch heel sterk dat A-merk fabrikanten deze informatie niet gaan prijsgeven. En als ze daartoe gedwongen worden is het niet uitgesloten dat ze Nederland de rug toekeren. Dat zal even slikken zijn voor de consument, maar het biedt volop kansen voor de huismerken van de supermarkten.

Fotocredits: Rotterdam, uitsnede, Meritis
Nieuws­brief
Ontvang dagelijks of wekelijks het Nieuws binnen de wereld van Foodlog

Most Liked Today