Dat verklaren de oud Rabo-topman en oud-landbouwminister samen met anderen, waaronder de op Foodlog bekende commentator Wouter van der Weijden, in de printeditie van Boerderij Weekend. Daarmee tonen de landbouwcoryfeen zich bij implicatie kritisch naar de gisteren met trots door zuivelkoepel NZO naar buiten gebrachte ambities van de zuivelsector om de komende jaren fors te groeien. Dat mag van de opstellers, maar niet zonder grondgebondenheid.
Boerderij vat hun tekst samen. De integrale tekst van Veerman, Wijffels et al. is te vinden op de website van CLM.
Dit artikel afdrukken
Boerderij vat hun tekst samen. De integrale tekst van Veerman, Wijffels et al. is te vinden op de website van CLM.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Grote vraag is: wat is grondgebondenheid? Een aantal veehouderijen zijn dat nu misschien, maar velen krijgen toch meerdere malen per jaar een krachtvoerauto op het erf, zonder dat er voer het erf verlaat richting andere boeren. Waar begint grondgebondenheid en waar eindigt het? Zelf vind ik het bijvoorbeeld een mooie gedachte als we in onze EU28 (Deo Volente 1 juli 2013) het veevoer in het Oosten van de unie verbouwen en de afgeleide producten hier dichtbij de consument groot brengen. Of daar (als we het hebben over vlees, scheelt veel transportkosten en CO2 emissie, sorry pluimvee- en varkenshouders) dagverse zuivel moet echter van vlakbij betrokken worden.
Hendrik, transport van dierlijk eiwit is ongeveer 1% van de emissies. Dus als je laag scoort tijdens de veeteelt en het daarna 12.000 km vervoert (per schip uiteraard !) ben je veel en veel duurzamer bezig dan een lokale veehouder die foodmiles loopt te roeptoeteren. Dit brengen wij dag in, dag uit in de praktijk, tot en met Nederland geleverd, is ons grasgebonden (8000 m2 per dier) rundvlees uit Uruguay ongeveer 1/3 duurzamer (lees 35% minder totale emissies tot aan de consument) dan bijvoorbeeld MRIJ rundvlees uit Berkel en Rodenrijs. Eigenlijk zou er een verbod moeten komen op het ongenuanceerd roeptoeteren van afstandgebonden claims.
Jack, maar ben je het met me eens dat zuivel lokaal bij de eindgebruiker geproduceerd moet worden? Het afgeleide derivaat (rundvlees na de melkproductie) hoort daar dan uiteraard ook bij.
Hendrik, ik had het idd over vleesvee en niet over melkvee. Ik denk dat het (nog) niet mogelijk is om (lekkere) zuivel over grote afstanden (duurt minimaal twee weken per schip) te vervoeren, maar nogmaals, de transportemissies zijn verwaarloosbaar. Het is jammer dat wij in Nederland alleen maar naar onze eigen navels willen staren en niet willen inzien dat (intensieve) veeteelt in een dichtbevolkt land een doodlopende weg is. Anders gesteld: jij ziet veel consumenten die 'lokaal' bediend kunnen worden, ik zie teveel bewoners die een verantwoorde veeteelt onmogelijk maken.
Jack, in mijn eerste reactie kwam het misschien niet duidelijk door maar met lokaal heb ik wel iets anders voor ogen dan 'Nederland' hoor ;) Kippenvlees uit Roemenië bijvoorbeeld, maar ook krachtvoer voor ons melkvee. Regionaal over de landsgrenzen heen dus. Meer richting een redelijk zelfvoorzienend Europa is wel iets wat ik graag zie (ivm risicospreiding voedselbeschikbaarheid, met name op het gebied van eiwit).