"Doen ze dat expres?" vroeg een lezer die wat meer dan de gemiddelde Nederlander van melk weet.
FrieslandCampina wil de echte mensen achter zijn product laten zien. De multinational in melk is boerencoöperatie met 14.391 melkende leden en nog een paar duizend andere.
Zoals je op het melkpak ziet, doen ze net of Gijs - een keuterboertje met 55 koetjes - in hun pak zit. Gijs is echt, maar zijn melk in uw pak is een sprookje. De kans dat er zelfs maar één druppel van zijn onder- of bovenmelk in het pak zit is minimaal. In 1 pak melk van FrieslandCampina zit een mix van melk uit alle provincies en van alle boeren. Het wordt opgehaald in een tankwagen waarin alles door elkaar wordt gehusseld. In de fabriek wordt de melk uit alle tankwagens nog verder elkaar gehusseld. Dat husseltje wordt helemaal uit elkaar gehaald in zogenaamde onder- en bovenmelk. Daarna wordt de melk weer zorgvuldig 'in elkaar gezet'. Dan smaakt die nl. altijd en overal precies hetzelfde, want dat schijnen wij te willen. En nu schijnen we ook de boer achter de melk in het pak te willen leren kennen. Dan wordt'ie betrouwbaar en echt. Als dat nodig is, dan schort het daar kennelijk aan.
Maar u weet het nu dus. Of er nou Gijs, Tijmen of Tjerk op je pak staat, die ziet er echt niet in. Een druppeltje ondermelk is theoretisch nog net denkbaar. Trouwens, met die 55 koetjes haalt Gijs de toekomst niet eens, want dat zijn er te weinig om nog twintig jaar van te kunnen leven. FrieslandCampina kan Gijs namelijk niet genoeg betalen voor de liters die zijn brave Betsy's en Katrina's iedere dag voor hem maken.
Marketeers noemen dit soort sprookjes 'beleving'. 'Je moet het verhaal achter je product vertellen', zeggen ze.
Ik ken een melkfabriek die de melk 10 boeren verwerkt. Er komt geen druppel ergens vandaan. Het komt ook allemaal uit één gebied. Het is er nog prachtig mooi ook. Maar ze zijn een beetje dom. Ze verkopen geen beleving, maar een merk. Volgens mij moeten ze zichzelf verkopen. Ze hebben een echt verhaal en zorgen beter voor hun koeien en hun land dan FrieslandCampina. Dat kunnen ze nog bewijzen ook. Hoe simpel kan het dus wezen.
Daarom vraag ik het maar 'ns. Wie hebt u liever, Gijs of die tien? Als je zeker wilt weten wat Gijs' collega's hun koeien voeren, of ze hun weide wel goed onderhouden en aardig zijn voor de vogels, of ze van hun koeien en kalfjes houden en netjes met antibiotica omgaan, kun je je pak FrieslandCampina maar beter laten staan. Je zult er nooit achterkomen of de melk in jouw pak wel is wat jij hoopt. Zelfs FrieslandCampina kan je hun telefoonnummers of mailadres niet geven; ze weten zelf niet waar de melk in hun pakken precies vandaan komt. Die tien kun je zo opzoeken in het telefoonboek. Je kunt er zelfs langsfietsen.
Willen we Gijzen of willen we zeker weten wat er echt in dat pak zit?
Ik hoop trouwens dat FrieslandCampina Gijs extra betaalt. Met zijn echte naam maakt hij geweldige reclame voor het sprookje van FrieslandCampina. Mocht er ooit iets zijn met de melk van die 14.390 andere FrieslandCampina boeren, dan is die brave Gijs uit Wilnis de klos. Ze hebben hem er nog voor laten tekenen ook. Kijk maar op het pak.
Dit artikel afdrukken
Zoals je op het melkpak ziet, doen ze net of Gijs - een keuterboertje met 55 koetjes - in hun pak zit. Gijs is echt, maar zijn melk in uw pak is een sprookje. De kans dat er zelfs maar één druppel van zijn onder- of bovenmelk in het pak zit is minimaal. In 1 pak melk van FrieslandCampina zit een mix van melk uit alle provincies en van alle boeren. Het wordt opgehaald in een tankwagen waarin alles door elkaar wordt gehusseld. In de fabriek wordt de melk uit alle tankwagens nog verder elkaar gehusseld. Dat husseltje wordt helemaal uit elkaar gehaald in zogenaamde onder- en bovenmelk. Daarna wordt de melk weer zorgvuldig 'in elkaar gezet'. Dan smaakt die nl. altijd en overal precies hetzelfde, want dat schijnen wij te willen. En nu schijnen we ook de boer achter de melk in het pak te willen leren kennen. Dan wordt'ie betrouwbaar en echt. Als dat nodig is, dan schort het daar kennelijk aan.
Maar u weet het nu dus. Of er nou Gijs, Tijmen of Tjerk op je pak staat, die ziet er echt niet in. Een druppeltje ondermelk is theoretisch nog net denkbaar. Trouwens, met die 55 koetjes haalt Gijs de toekomst niet eens, want dat zijn er te weinig om nog twintig jaar van te kunnen leven. FrieslandCampina kan Gijs namelijk niet genoeg betalen voor de liters die zijn brave Betsy's en Katrina's iedere dag voor hem maken.
Marketeers noemen dit soort sprookjes 'beleving'. 'Je moet het verhaal achter je product vertellen', zeggen ze.
Ik ken een melkfabriek die de melk 10 boeren verwerkt. Er komt geen druppel ergens vandaan. Het komt ook allemaal uit één gebied. Het is er nog prachtig mooi ook. Maar ze zijn een beetje dom. Ze verkopen geen beleving, maar een merk. Volgens mij moeten ze zichzelf verkopen. Ze hebben een echt verhaal en zorgen beter voor hun koeien en hun land dan FrieslandCampina. Dat kunnen ze nog bewijzen ook. Hoe simpel kan het dus wezen.
Daarom vraag ik het maar 'ns. Wie hebt u liever, Gijs of die tien? Als je zeker wilt weten wat Gijs' collega's hun koeien voeren, of ze hun weide wel goed onderhouden en aardig zijn voor de vogels, of ze van hun koeien en kalfjes houden en netjes met antibiotica omgaan, kun je je pak FrieslandCampina maar beter laten staan. Je zult er nooit achterkomen of de melk in jouw pak wel is wat jij hoopt. Zelfs FrieslandCampina kan je hun telefoonnummers of mailadres niet geven; ze weten zelf niet waar de melk in hun pakken precies vandaan komt. Die tien kun je zo opzoeken in het telefoonboek. Je kunt er zelfs langsfietsen.
Willen we Gijzen of willen we zeker weten wat er echt in dat pak zit?
Ik hoop trouwens dat FrieslandCampina Gijs extra betaalt. Met zijn echte naam maakt hij geweldige reclame voor het sprookje van FrieslandCampina. Mocht er ooit iets zijn met de melk van die 14.390 andere FrieslandCampina boeren, dan is die brave Gijs uit Wilnis de klos. Ze hebben hem er nog voor laten tekenen ook. Kijk maar op het pak.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Tendentieus. Bij campina kun je tracen waar je melk vandaan komt. http://www.campina.nl/ontdek-de-herkomst/
Bij "de 10" is het op de blauwe ogen.
Weet dat melk van koeien komt maar de termen onder- en bovenmelk zijn (nog) onbekend voor mij. Uitleg?
Gijs is mede eigenaar van Campina. Is namelijk een co-operatie van boeren. En waarschijnlijk verdient Gijs meer aan zijn aandelen campina en aan het beheren van 28 nesten grutto's dan aan zijn melk...
Wil de echte GIJS nu opstaan?
Om het verhaal nog makkelijker te maken, de zuivelboer van GIJS streekproducten heet Ernst.
De Boeren Karnemelk komt van Ernst van der Schans uit het Gelderse Well. Ernst voert het keurmerk Boerderijzuivel waarmee hij aantoont dat hij zijn zuivel op eigen boerderij bereid met melk van eigen koeien.
Bij GIJS streekproducten werken we ook met meerdere zuivelboeren. Echter elke boer heeft zijn eigen product en een eigen verpakking. Zo maken we voor de consument inzichtelijk van wie het product afkomstig is. Als de verpakking te klein is is de rest van de informatie te vinden op de website.
Zoals het boerderij ijs van Hans Dielissen. Hans maakt zijn ijs op zijn eigen zuivelboerderij in Zeewolde. Dit ijs wordt ook geproduceerd van dagverse melk van eigen koeien.
Resy van Roessel uit het Brabantse Goirle is geen boerin, maar een keukenprinses die onze (te lekkere) slagroom toetjes maakt. Resy gebruikt als basis de melk van het meelkveebedrijf van haar broer, gevestigd net buiten Goirle.
Wij garanderen deze herkomst niet alleen op de blauwe ogen van onze producenten.
We borgen dit ook doordat:
- we zelf regelmatig over de vloer komen bij onze zuivelbereiders, zo weten we de ins en outs van hun zuivelboerderij.
- we van elk product een paspoort aanmaken, waarin de herkomst van de grondstoffen en het product zelf wordt vastgelegd.
Zelf controleren? De zuivelboerderijen kunnen bezocht worden. Een belletje vooraf wordt wel gewaardeerd.
enne, zo doet supermarkt Jan Linders dit in Limburg. Houdbare melk van koeien uit de regio. (Over de droom van een supermarkt-oprichter)