De stijgende prijzen van grondstoffen zijn het gevolg van een toenemende vraag. De 'buit' aan voedsel op de wereld moet beter verdeeld worden. Chocoladefabrikanten verduurzamen daarom hun producten door lucht toe te voegen.
Op Foodlog speelde zich afgelopen week een felle discussie af over de verdunning van vlees. Sommigen vonden het bedrog en oplichting. Anderen vonden het juist duurzaam.
Retail actueel schrijft:
Chocoladefabrikanten werken aan duurzame innovatie van hun producten. De innovaties betreffen vooral het gezonder maken en verduurzamen van de samenstelling van de producten. Daarbij houden de fabrikanten rekening met de gestegen prijzen van cacao.
Fabrikanten als Nestlé, Kraft Foods, Barry Callebaut en Cadbury (inmiddels Kraft) proberen bijvoorbeeld hun producten betaalbaar te houden door meer luchtige repen te introduceren. Een voorbeeld hiervan is de Aero van Nestlé, waar 50% minder chocolade gaat en die zo ook minder calorieën bevat. Ook wordt er meer gecombineerd met het koekschap.
De fabrikanten werkt verder aan het verlagen van het gehalte verzadigd vet en de vervanging van suiker door zoetstoffen. Dit mag weer niet ten koste gaan van de smaak, wat het een moeizaam proces maakt. Van de chocoladefabrikanten is Verkade het meest gevorderd in duurzaamheid. Alle Verkade-chocolade is inmiddels fair trade.
Dit artikel afdrukken
Chocoladefabrikanten werken aan duurzame innovatie van hun producten. De innovaties betreffen vooral het gezonder maken en verduurzamen van de samenstelling van de producten. Daarbij houden de fabrikanten rekening met de gestegen prijzen van cacao.
Fabrikanten als Nestlé, Kraft Foods, Barry Callebaut en Cadbury (inmiddels Kraft) proberen bijvoorbeeld hun producten betaalbaar te houden door meer luchtige repen te introduceren. Een voorbeeld hiervan is de Aero van Nestlé, waar 50% minder chocolade gaat en die zo ook minder calorieën bevat. Ook wordt er meer gecombineerd met het koekschap.
De fabrikanten werkt verder aan het verlagen van het gehalte verzadigd vet en de vervanging van suiker door zoetstoffen. Dit mag weer niet ten koste gaan van de smaak, wat het een moeizaam proces maakt. Van de chocoladefabrikanten is Verkade het meest gevorderd in duurzaamheid. Alle Verkade-chocolade is inmiddels fair trade.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het blijft wraakroepend. Schaamteloos neppen met lucht, water en andere vulmiddelen , de winstmarges dus grof aandikken en dat dan verkopen als 'duurzaam'.
Red de wereld, beduvel de klant.
Ik was als kind dol op Bros, dat waren destijds de eerste repen met lucht. Veertig jaar geleden al. Ze werden nog gemaakt in Bussum ook, op nauwelijks meer dan 10 kilometer van waar ik geboren werd.
Moet ik ze achteraf als nep beschouwen? Ik vond ze gewoon-heel-erg-lekker.
Ik googelde even en zie dat de huidige eigenaar van Bros, Nestlé, sinds vorig jaar puurdere cacao in zijn bubbelrepen stopt.
Moet ik nu ook al bij mijn chocolade letten of er zoetstoffen als aspartaam aan zijn toegevoegd? Zijn zoetstoffen 'duurzaam' voor ons lichaam? Voor de wereld?
Mijn Brossen waren nog met echte suiker! Ik mocht er eentje in de week. Alleen op zaterdag.
Duur verpakte lucht, de consument lust er wel van. Kijk naar het succes van de Special K's.
In de chocolade-industrie is het alarmfase rood. Chinezen willen nl. ook chocolade eten. Ghana plant haar cacaovelden in te ruilen voor palmolie. Ik las dit voorjaar een engels industrierapport waarin werd gesteld dat chocoladeproducten viermaal duurder zouden worden dit decennium. Lucht toevoegen drukt de consumentenprijs. De snoeper wil zijn/haar 5 minuten extase in de vorm van een reep. De smaak en kwaliteit, Nick, staat idd onder druk. Maar de koetjesreep, het was in mijn kindertijd onze nepchocolade. We wisten niet beter.