Serieuze jonge culi's en lokale groentenverkopers spraken er op twitter vanavond schande van. Presentator, mannelijk sexsymbool, kleren- en schoenenverkoper, VN-voedselambassadeur en ex-EO-er Arie Boomsma gaat in tomaten. Betaald door Nederlandse groentenpromotiegelden - zo denken de klagers - reist hij samen met andere fraaie mannelijke BN'ers af naar het jaarlijkse Spaanse tomatino-tomatensmijt festival. Mét Nederlandse tomaten in en op een tomaatrode bus.
Maar wat een kinnesinne. Boomsma is om je vingers bij af te likken. Al helemaal als hij straks tomaten gaat gooien met topless Spaanse schonen.
Wij maken ons meer zorgen om de toch al lege portemonnee van de Nederlandse telers. Zal een promotie van de Hollandse tomaat in Spanje verschil maken voor onze verkopen daar? Organiseer ein erotisches Tomatenfest voor de Brandenburger Tor. Haal Spanje hierheen à la Paris Plage. Doe het op Trafalgar Square. Voor het Kremlin. Op de Markt in Antwerpen, onderaan de Eiffeltoren en voor die paar Nederlandse klanten desnoods op de Dam. Da's veel meer 'van bij ons' voor de Noord-Franse, Engelse, Belgische, Duitse, Oostenrijkse, Poolse en Russische huisvrouwen die straks moeten geilen op de soft erotische posters van de rode torso's van Boomsma en de zijnen tussen hupse Spaanse meisjes die bij straks AH, Carrefour, Sainbury's, Delhaize en Rewe boven de tomaten komen te hangen.
Het marketingburo dacht natuurlijk dat we als rasechte Hollandse handelaren net doen of onze tomaten uit Spanje komen. De telers hebben vast niet uitgelegd waar hun klanten wonen, wat die echt willen en wie ze zelf willen zijn. Ze zijn bezig met het weg krijgen van de productie. Zelfs gooien en smijten met eten gaan ze niet uit weg. En dan krijg je het soort klachten dat op twitter te horen was.
Moderne marketing en tuinbouw - er is nog een flinke weg te gaan. Zo'n smakelijke vent op de motorkap is maar één stap verwijderd van de oudste verkooptruc ter wereld. Toch is het een kniesoor die dáár over valt.
Dit artikel afdrukken
Wij maken ons meer zorgen om de toch al lege portemonnee van de Nederlandse telers. Zal een promotie van de Hollandse tomaat in Spanje verschil maken voor onze verkopen daar? Organiseer ein erotisches Tomatenfest voor de Brandenburger Tor. Haal Spanje hierheen à la Paris Plage. Doe het op Trafalgar Square. Voor het Kremlin. Op de Markt in Antwerpen, onderaan de Eiffeltoren en voor die paar Nederlandse klanten desnoods op de Dam. Da's veel meer 'van bij ons' voor de Noord-Franse, Engelse, Belgische, Duitse, Oostenrijkse, Poolse en Russische huisvrouwen die straks moeten geilen op de soft erotische posters van de rode torso's van Boomsma en de zijnen tussen hupse Spaanse meisjes die bij straks AH, Carrefour, Sainbury's, Delhaize en Rewe boven de tomaten komen te hangen.
Het marketingburo dacht natuurlijk dat we als rasechte Hollandse handelaren net doen of onze tomaten uit Spanje komen. De telers hebben vast niet uitgelegd waar hun klanten wonen, wat die echt willen en wie ze zelf willen zijn. Ze zijn bezig met het weg krijgen van de productie. Zelfs gooien en smijten met eten gaan ze niet uit weg. En dan krijg je het soort klachten dat op twitter te horen was.
Moderne marketing en tuinbouw - er is nog een flinke weg te gaan. Zo'n smakelijke vent op de motorkap is maar één stap verwijderd van de oudste verkooptruc ter wereld. Toch is het een kniesoor die dáár over valt.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het gaat om de indrukken. Dat bedoelde ik te zeggen. Ik weet dat Natwerk werd gesponsord door een filmpjes-op-helmen-fabrikant. Laat nou die mooie Arie maar zien in actie met die meisjes. Er is inmiddels vast een super op een leuk idee gekomen.
Kom op @Natwerk!
Ik heb een heel dubbel gevoel bij Tomatina. Aan de ene kant is het niet netjes om met voedsel te gooien. Dat ben ik met eerdere schrijvers eens. Aan de andere kant...
Het gaat om voor consumptie afgekeurde tomaten. Overrijp, gescheurd en vaak beschimmeld product dat hoogstens nog geschikt is om te dienen als grondstof voor compost (maar te nat) of voor biovergisting.
Het blijft gewoon een geweldige sport om zo'n rijpe, gescheurde vrucht zo uit elkaar te zien spatten op de tegenstander. We hebben als pubers veel tijd besteed aan het perfectioneren van de juiste worp met maximaal resultaat.
Ik vraag me wel af of het zo lekker is om met je blote lijf in die prut te glijden, want zover zijn we nooit gegaan. Het is een zure substantie die bijt als je kloofjes hebt. En bovendien; niets stinkt zo erg als rottende tomaten. Nja, het is ook heel erg smerig om in een rotte paprika te grijpen. Rotte vis kan nauwelijks de competitie aan.
Wat die Boomsma betreft; ik krijg altijd zure oprispingen van zijn ijdelheid. Ik zou hem met enig leedvermaak een nederlaag zien lijden met de tomatenpitjes in zijn haren, oren en.. ik kan me daar van alles bij inbeelden. Ongetwijfeld zijn daar beelden van, dus die zullen nog wel eens uitlekken.
Ik ben ook benieuwd hoe die kleine Hollandse enclave zich stand heeft gehouden onder de Spaanse overmacht. En vooral zou ik graag willen weten of een Hollandse tomaat nu beter gooit of spat dan één van Spaanse komaf. Dat kan uitermate belangrijk zijn in de competitie tussen noordelijke of zuidelijke teeltgebieden om welke tomaat nu de allerbeste is.
Just in:
Natwerk:
@JorisLohman @pieternelvv @dickfoodlognl @samuellevie De Tomatinatour was vanuit Natwerk zelf. Omdat we grappige dingen belangrijk vinden
aha.
Hoewel ik het eerst niet wilde geloven, lijkt het toch alsof er niet veel meer achter zit dan een uit de hand gelopen bedrijfsuitje/stunt van communicatiebureau 'Natwerk', http://www.natwerk.nl. Dit baseer ik onder andere op een aantal tweets van mededeelnemer aan de tour, rapper Dio:
Dio:
We hebben gister avond een blockparty gegeven hier in het dorp. Ik was de DJ. De block was heet.
even later
Dio:
Iedereen heeft minimaal 1x van de monitoren gecrowdsurfd.
Dio:
Blockparty afgelopen. DIO gaat out. 5 man hebben me gedragen. Op 3 daarvan heb ik gekotst.
Dio:
Toen we wakker werden was Tomatina, het zestig minuten durende festijn al dertig minuten bezig.
Bron: twitter - http://twitter.com/#!/search/diorno
Vooral een drinkfestijn dus, met een aantal vrienden uit 'de scene'. De tomaten zijn er met de haren bijgesleept, en waarom Arie Boomsma voor de camera verklaarde dat hij naar Spanje ging 'ter promotie van de Nederlandse tomaat' blijft - ook al sponsorde een Nederlandse tomatenteler enkele kistjes tomaten - mij volledig duister.
Als ik de foto's goed bekijk, dan ging Arie Boomsma daar heen om lekker op te vallen. Maar even zo goed: gooien met eten roept strijdige gevoelens op. We vragen mensen om geen rijst meer te gooien naar bruidsparen, en restjes eten te verwerken in een volgende maaltijd, evenals over datum-eten. Wat was een alternatief (goed) doel voor deze tomaten geweest? Of is dit een moderne invulling van een ouderwets oogsfeest?