Grote producenten zoals Kraft, PepsiCo en Mars gebruiken daarom andere technieken om niet aan de lage prijzen te tornen: ze maken de verpakkingen van hun producten kleiner.
Toblerone
Zo kromp de grote Dairy Milk chocoladereep van Cadbury van 140 naar 120 gram en verkleinde PepsiCo het pak Tropicana sap van 1,75 naar 1,5 liter.
Krafts Toblerone kromp van 200 naar 170 gram en Tetley verkoopt nu thee met 88 in plaats van 100 zakjes in de doos.
Multipack
Er wordt volgens de krant zelfs bespaard op de hoeveelheid hondenbrokken in een zak. De prijzen van de producten krompen niet mee.
Een andere tactiek is het formaat van producten in een multipack te verkleinen. Een zakje chips in een grote verpakking kan bijvoorbeeld 5 gram minder wegen dan los.
Deze tactiek helpt de producenten de kosten te reduceren, zonder psychologische prijsgrenzen te doorbreken. Een Britse expert legt uit dat consumenten schrikken als er duidelijk een hogere prijs staat bij een alledaags product.
Supermarkten hebben volgens de kenners allerlei manieren om producenten onder druk te zetten. Ze schrappen het product nog niet uit het assortiment, maar kunnen het wel uit de promotionele activiteiten weghouden.
met dank aan © NUzakelijk
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Vorige week kwam ik een pakje boter tegen bij de AH. Een merk wat voor mij nieuw was. Bleek een Deense boter te zijn met een verpakking van 225 gram. Dat is dan zo'n kleine verpakking. Iemand nog meer voorbeelden?