Multibuys, zo noemen supermarkten die 1+1 gratis acties. Twee zakken halen, één betalen. Je ziet ze zelden op broccoli, maar wel op ongezonde producten. Supermarktformule Dirk stopt ermee. Bart Fischer legt uit waarom en wie zullen volgen.
Al jaren behoren multibuys op impulsproducten tot de meest succesvolle promoties van de supermarkt.
Dat is ook begrijpelijk. Iedereen neemt 2 zakken chips mee als die 1+1 gratis zijn en je al van plan was om een zak chips te kopen. Je koopt dan meer dan je van plan was en eet die uiteraard thuis ook alle twee op. Dat geldt ook voor snoep, chocola, frisdrank, pizza’s en snacks. Heel anders dan bij groenten. Neem bijvoorbeeld 1 + 1 broccoli. Die koop je ook, maar dat gaat ten koste van een andere groente. Je eet namelijk niet twee keer zo veel groente bij je diner omdat die in de aanbieding was.
Begrijpelijk dan ook dat supermarkten met die ongezonde multibuys blijven doorgaan, ondanks dat ze ten koste gaan van de gezondheid van hun klanten.
Daar lijkt nu echter verandering in te komen.
Dit jaar worden multibuys op ongezonde producten meegenomen in de Superlijst van QuestionMark, een initiatief waar de supermarktketens rekening mee houden.
Daarom besloot Dirk onlangs al om alle multibuys in de ban te doen; ook die van de niet-ongezonde producten, om (voedsel)verspilling tegen te gaan. Een initiatief dat met de dreiging van de Superlijst ongetwijfeld navolging zal krijgen. Albert Heijn zal niet achter kunnen blijven met hun Beter Eten strategie in combinatie met de meeste multibuys (Hamsterweken!) van alle retailers, zeker niet als nota bene Dirk al voor is gegaan. En bij Jumbo die toch al bezig is met een nieuw promotiebeleid, kan dit gelijk mee. Bij Plus ligt het in lijn met hun positionering als bewuste supermarkt.
Het momentum is er. De multibuy-promoties kunnen helemaal verdwijnen. In het Verenigd Koninkrijk zijn al in een vergevorderde plannen in de maak en is de bogof (buy one, get one free) voor alcohol al van de markt verdwenen.
Dit artikel afdrukken
Dat is ook begrijpelijk. Iedereen neemt 2 zakken chips mee als die 1+1 gratis zijn en je al van plan was om een zak chips te kopen. Je koopt dan meer dan je van plan was en eet die uiteraard thuis ook alle twee op. Dat geldt ook voor snoep, chocola, frisdrank, pizza’s en snacks. Heel anders dan bij groenten. Neem bijvoorbeeld 1 + 1 broccoli. Die koop je ook, maar dat gaat ten koste van een andere groente. Je eet namelijk niet twee keer zo veel groente bij je diner omdat die in de aanbieding was.
Begrijpelijk dan ook dat supermarkten met die ongezonde multibuys blijven doorgaan, ondanks dat ze ten koste gaan van de gezondheid van hun klanten.
Daar lijkt nu echter verandering in te komen.
Dit jaar worden multibuys op ongezonde producten meegenomen in de Superlijst van QuestionMark, een initiatief waar de supermarktketens rekening mee houden.
Daarom besloot Dirk onlangs al om alle multibuys in de ban te doen; ook die van de niet-ongezonde producten, om (voedsel)verspilling tegen te gaan. Een initiatief dat met de dreiging van de Superlijst ongetwijfeld navolging zal krijgen. Albert Heijn zal niet achter kunnen blijven met hun Beter Eten strategie in combinatie met de meeste multibuys (Hamsterweken!) van alle retailers, zeker niet als nota bene Dirk al voor is gegaan. En bij Jumbo die toch al bezig is met een nieuw promotiebeleid, kan dit gelijk mee. Bij Plus ligt het in lijn met hun positionering als bewuste supermarkt.
Het momentum is er. De multibuy-promoties kunnen helemaal verdwijnen. In het Verenigd Koninkrijk zijn al in een vergevorderde plannen in de maak en is de bogof (buy one, get one free) voor alcohol al van de markt verdwenen.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
"De multiboy-promoties kunnen helemaal verdwijnen." En waar kan ik dan voortaan nog 2 boys voor de prijs van 1 kopen? ;-)
Hahahaha, Carolien, ik zie dat het inmiddels aangepast is, maar het is wel een leuke.
Nou, dan verdwijnen de 1+1 acties, wist je dat de 50% korting acties op 1 artikel hetzelfde is? Als je dan 2 van hetzelfde koopt heb je er nog steeds 1 gratis...........Dat zie ik nl elke week in de folders, de ene week is het 1+1, de andere hebben ze 50% op 1 artikel, het lijkt anders, maar is het niet.
Ik weet niet of dat hetzelfde is. Bij sommige supermarkten moet je bij '1+1 gratis' toch echt twee artikelen kopen om de korting te krijgen, bij andere krijg je inderdaad 50% korting als je er maar één koopt. Zeker bij minder houdbare dingen (groente, fruit, vlees, vis) wil ik er meestal geen twee kopen.
Tuurlijk is 50% korting hetzelfde als 1+1: iets kost 1 euro. Bij 1+1 betaal je 1 euro. Zit er 50% korting op, dan betaal je 50ct per ding, koop je er 2, betaal je nog steeds 1 euro.
Astrid, ja per stuk als je er twee koopt is dat hetzelfde. Maar als je er maar één wilt kopen dan is 50% goedkoper. Namelijk 50 cent in plaats van 1 euro.
Lijkt wel op de discussie met mijn dochter als tweede dan halve prijs is.
Pappa, als je er twee koopt dan is het goedkoper.
Nee, schat. Als ik er twee koop betaal ik €1,50 als ik een één koop €1,-. Ik heb er geen 2 nodig.