Tijd om er weer eens vrolijk naar te kijken, want het kan natuurlijk anders. Aardbeienman Jan Robben twit vanmorgen dat hij dringend kopers zoekt voor zijn van de planten spattende spetters van echt lekkere aardbeien. De komende paar weken kunt u dus iedere dag naar de winkels die zijn aardbeien met zijn naam erop verkopen: de supers Deen, Plus en delicatessenwinkel Marqt. U kunt ook naar Jan thuis: Boterwijksestraat 15, 5688 HX Oirschot (vlakbij Eindhoven).
Maar het moet nog anders kunnen. Daar wil ik het eens over hebben. Jan twit maar heeft 'maar' een dikke driehonderd volgers. Daar sla je geen deuk mee in die velden vol aardbeien.
Als Jan nou eens alleen maar belooft dat hij vreselijk lekkere aardbeien blijft maken, that's all, kunnen wij dan voor Jan - en straks voor boeren en tuinders met andere producten - zo'n verse koopmob op een stadsplein in Eindhoven, Den Bosch, Tilburg, Den Haag, Utrecht en Amsterdam organiseren dat het een hit wordt en die jongens niet meer weten waar ze de spullen vandaan moeten halen?
De logica is natuurlijk simpel. Boer rijdt met tractor of busje naar de stad. Binnen een half uur is hij los. We moeten er alleen voor zorgen dat er genoeg koopklare staan mensen op het pleintje waar hij naartoe riijdt.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Hashtag op twitter:
#strawberrymob. Straks natuurlijk ook #cheesemobs, #welversespruitenmobs, #eindelijklekkerescharrelvarkensbraadworstmobs en ga zo maar door.
Dat Jan aardbeien "maakt", vind ik op zich wel een leuke eigentijdse formulering, maar dat terzijde.
Hoe doe je dat, een strawberry mob creëren? Het rare is dat er al jaren in alle toonaarden over Jans aardbeien geschreven wordt. Hij is de voortrekker van de smakelijke aardbei, de culi's weten dat en schrijven het de wereld in. Maar dat alleen is kennelijk niet genoeg. Zo te zien vindt de consument het gemak van alles-onder-één-dak belangrijker dan alles, zelfs smaak.
Ik vermoed dus dat je het de consument makkelijk moet maken. Maar hoe? De aardbeien van Jan liggen al in twee supermarkten, Plus en DEEN, en bij Marqt. Kennelijk lopen ze daar toch nog niet goed genoeg om er een sterproduct van te maken. Twee van de drie keer grijp je mis. Vraag je de fruitbaas in de super ernaar, dan snapt hij vier van de vijf keer niet waarom je zo moeilijk doet en waarom de gewone Hollandse (lees: substraat-Elsanta's) niet goed genoeg zijn. Daarmee is meteen duidelijk dat weinigen de vraag stellen. Als de iPads zijn uitverkocht, vraagt niemand de klant of een gewone computer soms niet goed is. Een winkelmedewerker die dat waagt, wordt uitgelachen en bij recidive ontslagen.
Kortom: hoe maak je van een aardbei een iBei?
Waar staat Jan? Bij de Verkadefabriek in Den Bosch? Op de markt in Heusden a.s. zaterdag? In Scheveningen a.s. zaterdag bij MuZee, waar ook verse makreel gerookt wordt?
straberrymob staat op de planning vanaf zaterdag.Ik ga een paar dagen naar Schotland. Zit nu op schiphol te niksen.
Er wordt inmiddels een aardbeienfeest voorgesteld.