Kritieke stemverhouding
Er is zelden zoveel te doen geweest over wetgeving als over de Stikstofwet. Daarom kan de Eerste Kamer als uitzondering op de regel de behandeling van de Stikstofwet toch controversieel verklaren. Dat is niet alleen 'wishful thinking' van Agractie en Farmers Defence Force, maar ook gebaseerd op de politieke verhoudingen. Dit omdat er bepaald geen ruime meerderheid te vinden is in de Eerste Kamer voor de Stikstofwet.
De politieke verhoudingen in de Eerste Kamer zijn door de historische verkiezingswinst van het Forum voor Democratie in maart 2019 namelijk heel anders dan in de Tweede Kamer. Dat dacht demissionair minister Carola Schouten handig opgelost te hebben met de steun van 50Plus en de SGP, maar nu het kabinet gevallen is en de verkiezingen naderen, komen de stemverhoudingen opnieuw onder druk te staan.
Intern is er binnen de SGP veel kritiek geuit op de steun die de Tweede Kamerfractie uiteindelijk verleende aan de Stikstofwet. Weliswaar leverde de steun van de SGP nieuw perspectief op voor de duizenden PAS-melders, maar tegelijkertijd moest woordvoerder Roelof Bisschop lelijke graten slikken, erkende hij. De SGP in de Eerste Kamer vindt dat nu het kabinet sinds vrijdag demissionair is en dus pas op de plaats moet maken, de Stikstofwet controversieel moet worden verklaard. Dit twitterde Peter Schalk, fractievoorzitter van de SGP in de Eerste Kamer.
Nu het kabinet sinds vrijdag demissionair is en dus pas op de plaats moet maken, vindt de #SGP in de @EersteKamer dat in ieder geval de aanhangige grondwetsherzieningen en de Stikstofwet controversieel moeten worden verklaard.
— Peter Schalk (@Peter_Schalk) January 20, 2021
De aangescherpte natuurdoelstellingen zijn namelijk onhaalbaar, wordt nu ook door LTO Nederland benadrukt. Tot nu toe stelde de agrarische belangenbehartiger zich niet op als een verklaard tegenstander van de Stikstofwet. Maar nu de politieke verhoudingen zijn gewijzigd, worden andere accenten gelegd. LTO blijft teleurgesteld over de enorme impact die de uitspraak van de Raad van State in mei 2019 over de PAS-wetgeving heeft gehad op de economie en de agrarische sector in het bijzonder. Zeker met het oog op de coronacrisis zou dit dossier niet zo blokkerend mogen zijn. Daarom verlangt LTO van de Eerste Kamer dat het aangescherpte stikstofreductiedoel naar 50% in 2035 wordt geschrapt. De organisatie dringt niet aan op controversieel verklaring. Dat zou immers de duizenden PAS-melders in nog grotere problemen brengen.
Raad van State en snelwegen
De spanning over het vervolg van de Stikstofwetgeving is nog verder toegenomen door een nieuwe uitspraak van de Raad van State in het stikstofdossier over vergunningverlening voor het doortrekken van de snelweg A15 door de Gelderse Poort van de Betuwe naar de Achterhoek. Hierbij is namelijk in de AERIUS-berekening over de stikstofdepositie geen rekening gehouden met de effecten verder dan 5 kilometer van de aan te leggen snelweg op de stikstofdepositie in kwetsbare natuur. Bouwend Nederland maakt zich zorgen over de reikwijdte van deze uitspraak.
Na de blogs van gisteren nog een blog over de andere stikstofuitspraak van de RvS van gisteren, nl. dat de afkapgrens van 5 km voor stikstof voor verkeer onvoldoende is onderbouwd. Die uitspraak heeft niet alleen gevolgen voor infrastructurele projecten.. https://t.co/ybf1UdDCVn
— Franca Damen (@FrancaDamen) January 21, 2021
De Stichting Stikstofclaim vestigt de aandacht op een andere uitspraak van de Raad van State die gisteren werd gepubliceerd. In deze zaak eisen de Brabantse Milieufederatie en Natuurmonumenten intrekking van een natuurvergunning van een varkenshouderij in Oirschot. Raad van State oordeelt dat het provinciebestuur de vergunning niet hoeft in te trekken, als met andere maatregelen verslechtering van natuur kan worden voorkomen.
Stikstofclaim vroeg advocaat Franca Damen om advies. Daaruit concludeert de stichting dat het zogenaamde 'intern salderen' een relatief eenvoudige procedure is, maar dat de overheid de vergunning ook kan intrekken. In het geval de depositie ten opzichte van het jaar waarin de vergunning is verleend, is verslechterd. Omdat provincies intussen kwetsbare natuur hebben toegevoegd, kan deze uitspraak van de Raad van State over het intrekken van natuurvergunning volgens Stikstofclaim vergaande gevolgen hebben. Daarom doet Stokstofclaim een klemmend beroep op het CDA en LTO om de verleende steun aan de Stikstofwetgeving in te trekken.
Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodlog en Boerenbusiness.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Tijd voor een juiste implementatie van de HRL misschien of blijven we voortborduren op de foute beslissingen in het verleden (vooral 1 april 2011 & 18 november 2015).
Van het HvJEU hoeft het niet zo'n zootje te zijn en ook volgens het HvJEU valt het nogal mee met de staat van de natuur.
Maar ja als je alle arresten van dit Hof negeert en er een eigen APK analyse op na houdt, dan kan en mag je er blijkbaar een potje van maken.
Op pagina 10 van het stikstof testament van Nico Gerrits staan de ingrediënten van de crisis-wetgeving, aanvulling met het Holohan Arrest wat nog eens klip en klaar uitlegt wat de bedoeling is.
Bij de stikstofwet is verzuimd om stikstof in verband te brengen met fosfaat, kalium en andere elementen. Stikstof los van die verbanden zien is luchtledigheid. Cruciaal voor natuurgebieden zijn de aanwezigheid van fosfaat, kalium en andere elementen. Stikstof speelt daarin een bijrol en kan geen hoofdrolspeler zijn. In natuurgebieden blijft een teveel aan stikstof onbenut wanneer je het in verband gaat zien met fosfaat, kalium en andere elementen. ( Het teveel en onbenutte stikstof spoelt dan gewoon uit en af.) Het speelt vandaag de dag niet, maar het kan ook andersom. Bij een tekort aan stikstof in natuurgebieden zouden fosfaat, kalium en andere elementen onbenut blijven. Aanwijzingen voor die verbanden zijn te verkrijgen door analyses van grondmonsters per natuurgebied. Maar dat is helaas niet gebeurd.
Wanneer je stikstof in verband brengt met fosfaat, kalium en andere elementen dan berust het vaststellen van KDW`s voor natuurgebieden op los zand. Gewoon zinloos. Bij natuurgebieden stikstof in verband brengen met fosfaat, kalium en andere elementen en de stikstofwet kan lek geschoten worden.
Dan mogen de bossen wel eens fatsoenlijk bij- bemest worden na anderhalve eeuw roofbouw. (vroeger voor stut-hout voor de kolenmijnen en tegenwoordig voor de verbrandingsovens)