"Delhaize is niet de goedkoopste", staat er op dit moment op talloze billboards te lezen in België. Een nieuwe campagne van de Belgische supermarktketen zelf, niet van concurrenten als Colruyt of Lidl. Delhaize zet in op een nieuw imago als de supermarkt die de drempel naar gezonde voeding zo veel mogelijk verlaagt door in gezonde voeding wél de goedkoopste te zijn. Dankzij een nieuwe klantenkaart, een app én het voedselkeuzelogo Nutri-Score. Een 'gamechanger'.
De supermarktketen Delhaize - dochter van Ahold Delhaize - zet een nieuwe klantenkaart in de markt en introduceert een klantenapp. Met de nieuwe kaart, de SuperPluskaart, kunnen klanten punten sparen; iedere 500 punten geven recht op €5 tegoed op het hele assortiment. Dat kon met het vorige, 29-jaar oude, klantsysteem ook al. Nieuw is dat de SuperPluskaart een digitaal spaarsysteem is, waarmee flexibeler te sparen valt. Zo kunnen klanten ook kortingen bij elkaar sparen voor specifieke producten of producten van de partners van Delhaize, zoals Bol.com.
Meer korting bij Nutri-Score A en B
De meest in het oog springende verandering is dat klanten meer korting kunnen krijgen als ze méér data delen en als ze gezondere producten kopen. Dat doet Delhaize door een korting van 5 tot 15% te hangen aan 5.000 producten met de beste Nutri-Score, A of B. "Beter en gezonder eten wordt mee bepaald door de koopkracht," aldus Delhaize in De Standaard. "De prijs van Nutri-Score-producten staat centraal in het nieuwe getrouwheidsprogramma. Zo kunnen trouwe klanten tot 360 euro per jaar besparen. Intern onderzoek heeft aangetoond dat financiële ondersteuning bij de aankoop van evenwichtige producten kan aanmoedigen om tot 35 procent meer producten met een Nutri-Score A of B te kopen." 49,3% van de Belgen heeft overgewicht, 15,9% is obees. Daar wil Delhaize iets aan doen door gezonder eten goedkoper (met de kortingen) en gemakkelijker (door in de app voor producten die de klant vaak koopt alternatieven met een betere Nutri-Score te laten zien).
'Korting op maat van het shoppergedrag'
Een 'gamechanger', zo noemt Pierre-Alexandre, ceo van het retailvakblad Gondola, de zet van Delhaize. "Dit is extreem ambitieus en zal de Belgische voedingsconsumptie door elkaar schudden. Ook de horeca en consumptie buitenshuis zullen hierdoor geraakt worden: de Belgen gaan geen twee keer eten. Delhaize neemt niet alleen een nieuwe positie in de retail in, maar in de voedingsconsumptie in het algemeen. Het wil de goedkoopste zijn in gezonde voeding, de drempel naar gezonde voeding zo veel mogelijk verlagen. Hiermee duwt Delhaize andere retailers van zijn speelterrein, en positioneert zich sympathiek naar koopkrachtige consumenten. Niet toevallig diegene die op gezondere voeding focussen.”
Met de koppeling SuperPluskaart-Nutri-Score lijkt Delhaize 2 vliegen in één klap te slaan: de supermarktketen profileert zich verder als supermarkt die zijn klanten gezonder laat eten en leven. Volgens Delhaize ligt de klemtoon tegenwoordig op 'betere koopkracht': "76% van de consumenten associeert de Nutri-Score vandaag met Delhaize", zegt Delhaize-ceo Xavier Piesvaux. Tegelijkertijd positioneert Delhaize zich als een niet-zo-dure supermarkt (net als Albert Heijn in Nederland geldt Delhaize in België als-beter-maar-wat-duurder), zonder daarmee een prijsoorlog te riskeren. Concurrenten als lageprijzenformule Colruyt of discounter Lidl kunnen immers met hun schapprijzen niet onder de - gepersonaliseerde - kortingen van de Delhaizeklanten duiken. "De toekomst is aan kortingen op maat van het shoppergedrag," schrijft RetailDetail.
Dit artikel afdrukken
Meer korting bij Nutri-Score A en B
De meest in het oog springende verandering is dat klanten meer korting kunnen krijgen als ze méér data delen en als ze gezondere producten kopen. Dat doet Delhaize door een korting van 5 tot 15% te hangen aan 5.000 producten met de beste Nutri-Score, A of B. "Beter en gezonder eten wordt mee bepaald door de koopkracht," aldus Delhaize in De Standaard. "De prijs van Nutri-Score-producten staat centraal in het nieuwe getrouwheidsprogramma. Zo kunnen trouwe klanten tot 360 euro per jaar besparen. Intern onderzoek heeft aangetoond dat financiële ondersteuning bij de aankoop van evenwichtige producten kan aanmoedigen om tot 35 procent meer producten met een Nutri-Score A of B te kopen." 49,3% van de Belgen heeft overgewicht, 15,9% is obees. Daar wil Delhaize iets aan doen door gezonder eten goedkoper (met de kortingen) en gemakkelijker (door in de app voor producten die de klant vaak koopt alternatieven met een betere Nutri-Score te laten zien).
De toekomst is aan kortingen op maat van het shoppergedragHet Belgische gezondheidsinstituut Sciensano staat te trappelen om onderzoek te doen naar het project om te zien of de financiële prikkel een positief effect heeft op het Belgische voedingspatroon, aldus De Tijd.
'Korting op maat van het shoppergedrag'
Een 'gamechanger', zo noemt Pierre-Alexandre, ceo van het retailvakblad Gondola, de zet van Delhaize. "Dit is extreem ambitieus en zal de Belgische voedingsconsumptie door elkaar schudden. Ook de horeca en consumptie buitenshuis zullen hierdoor geraakt worden: de Belgen gaan geen twee keer eten. Delhaize neemt niet alleen een nieuwe positie in de retail in, maar in de voedingsconsumptie in het algemeen. Het wil de goedkoopste zijn in gezonde voeding, de drempel naar gezonde voeding zo veel mogelijk verlagen. Hiermee duwt Delhaize andere retailers van zijn speelterrein, en positioneert zich sympathiek naar koopkrachtige consumenten. Niet toevallig diegene die op gezondere voeding focussen.”
Met de koppeling SuperPluskaart-Nutri-Score lijkt Delhaize 2 vliegen in één klap te slaan: de supermarktketen profileert zich verder als supermarkt die zijn klanten gezonder laat eten en leven. Volgens Delhaize ligt de klemtoon tegenwoordig op 'betere koopkracht': "76% van de consumenten associeert de Nutri-Score vandaag met Delhaize", zegt Delhaize-ceo Xavier Piesvaux. Tegelijkertijd positioneert Delhaize zich als een niet-zo-dure supermarkt (net als Albert Heijn in Nederland geldt Delhaize in België als-beter-maar-wat-duurder), zonder daarmee een prijsoorlog te riskeren. Concurrenten als lageprijzenformule Colruyt of discounter Lidl kunnen immers met hun schapprijzen niet onder de - gepersonaliseerde - kortingen van de Delhaizeklanten duiken. "De toekomst is aan kortingen op maat van het shoppergedrag," schrijft RetailDetail.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Good bye roomboter (E), olijfolie (C). honing (D).
en
En laat die avocado (C), rijk aan vitamines en proteïne maar liggen rotten en neem liever die ultratransfomed Guacamole (A), arm aan vitamines, arm aan eiwitten.
Ook onbewerkte Tahin (D) legt het af tegen confiture van Bon Maman (C) waarvan de helft suiker.
Hoe kan dit?
Er zijn walnoten (D),
maar ook walnoten (A). De eerste is gepeld, de andere is een Frans AOP product.
Zou AOP dan veel gezonder zijn?
Krijgen de klanten ook korting op 'losse groenten' en 'los fruit'? Ik neem niet aan dat appels en komkommers in de supermarkt een NutriScore hebben.
Dat klanten ook meer korting kunnen krijgen als ze méér data delen vind ik ook wel zorgelijk...
Als Delhaize in gezonde voeding de goedkoopste wil zijn moeten ze dus ook goedkoper zijn voor producten die in de Voedingsdriehoek staan.
Wij kopen uitsluitend voedsel zonder nutriscore dwz geheel onbewerkt en zonder verpakking. Wat is gezond ?
We vervallen hier uiteraard gelijk in de oude discussie over het nut van de nutriscore en andere scoresystemen. Het blijft een verkoopinstrument voor bewerkt voedsel, niet voor gezond en vers.
Hier is gewoon een nieuw verdienmodel aangeboord.