Minder zorgen
Nederlanders maken zich volgens het onderzoek minder zorgen over klimaat en milieu en vinden duurzame thema's minder belangrijk dan een jaar geleden. Ouderen kopen vaker duurzaam, jongeren juist minder vaak. Bijna vier op tien Nederlanders vindt zichzelf bewust duurzaam.
Gedrag
De Duurzaamheid Monitor onderzoekt jaarlijks de drijfveren en belemmeringen voor duurzaam gedrag onder Nederlanders. In het internet panelonderzoek beantwoordden 1125 Nederlanders tussen 18 en 64 jaar vragen over hun duurzame gedrag in het algemeen en met betrekking tot onder andere koopbereidheid en -drempels bij de aanschaf van duurzame producten en diensten.
bron:distridfood
En als mensen het nou eens gewoon zat zijn: duurzame woorden waar je weet dat ze niet hoorden?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Ailko, die laatste zinnen. Horen die niet thuis in de rubriek 'nepping'. Voor één keer dan de consument die nept??
Delhaize verspreidde vandaag dit persbericht: BELGISCHE CONSUMENT LAAT DUURZAME KEUZES OVER AAN DE DISTRIBUTIE
Ik citeer: "De consument verwacht dat distributeurs zelf inspanningen leveren en
hun verantwoordelijkheid opnemen op vlak van duurzaam ondernemen. Ze
hebben in de ogen van de consument een voorbeeldrol te vervullen. Hij
verwacht een productassortiment met daarin gezonde, ecologische en
ethische producten. Een duurzame supermarkt streeft bovendien naar zo
weinig mogelijk vervuiling of verspilling. Tot slot verwacht men ook
een correct personeelsbeleid met investeringen in opleidingen.
Consumenten staan heel erg open voor informatie en sensibilisering
rond duurzame initiatieven, maar laten de inspanningen over aan de
supermarkten zelf. Ze verkiezen dat de distributie overschakelt op
bijvoorbeeld herbruikbare tassen en zijn dan bereid zich hieraan aan
te passen. Uit het onderzoek blijkt echter duidelijk dat slechts
weinig consumenten bewust duurzame keuzes maken. Kwaliteit en prijs
blijven de belangrijkste criteria in hun aankoopgedrag."
@Steven :-)
@Steven, even zonder gekheid ik zie en lees af en toe van die dingen,dat ik denk, dat we hier en daar aan het doorschieten zijn. De bedrijven zijn zo gefixeerd op het duurzame element dat ze over elkaar heen vallen om maar vooral aan te geven dat ze meedoen en de consument wijsmaken dat ze verantwoordelijk zijn met hun keuzes. Hierdoor zien we allemaal wel wat er up-front gebeurt, maar wordt er niet meer achterom gekeken. Gevolg is dan holle beloftes. Duurzaamheid verliest zo zijn waarde,en wordt zo een marketingverhaal om de verkoop te stimuleren.
Ailko, omdat je zo'n vriendelijke kerel bent. Een keukengeheimpje. Gisteren kreeg ik de vraag van de uitbater van een Delhaize 'bij mij in de buurt' (Limburg). Hij wilde een trekkersgroep FairTradeGemeenten opzetten... Uit het hart, kwam dat.
Daar wordt ik dus blij van. Als zo'n man navolging krijgt (en die signalen zijn er) dan hoeft er zelfs niks fout te zijn met de instelling van de consument. Pe slot van rekening betaalt hij/zij letterlijk de rekening. Naar mag wat tegenoverstaan.
Over of dit de bedoeling moet zijn van democratie:'de ander lost het wel op'?
Ailko,hoe ik het moet onderbouwen weet ik ook niet zo goed.Maar,dat duurzaamheid zo zijn waarde verliest,zoal niet was verloren,wordt het een marketingsverhaal om de verkoop te stimuleren. En nu snel naar mijn eten,anders verpieterd dat straks nog.Eeuwig zonde.Wereldse zonde.