Minder zorgen
Nederlanders maken zich volgens het onderzoek minder zorgen over klimaat en milieu en vinden duurzame thema's minder belangrijk dan een jaar geleden. Ouderen kopen vaker duurzaam, jongeren juist minder vaak. Bijna vier op tien Nederlanders vindt zichzelf bewust duurzaam.
Gedrag
De Duurzaamheid Monitor onderzoekt jaarlijks de drijfveren en belemmeringen voor duurzaam gedrag onder Nederlanders. In het internet panelonderzoek beantwoordden 1125 Nederlanders tussen 18 en 64 jaar vragen over hun duurzame gedrag in het algemeen en met betrekking tot onder andere koopbereidheid en -drempels bij de aanschaf van duurzame producten en diensten.
bron:distridfood
En als mensen het nou eens gewoon zat zijn: duurzame woorden waar je weet dat ze niet hoorden?
mensen in de rol van consument denken normaliter niet al te diep, lang, bewust na. Te vermoeiend namelijk: gewoontetrouw winkelen is makkelijker en ook natuurlijker: die automatisering van gedrag is noodzakelijk geweest in de evolutie. Dat er nu al te snel gehamerd wordt op <i>bewust</i> consumeren, gaat weerstand oproepen.
Het ideaalbeeld voor de consument zal inderdaad zijn dat de supers / winkels, producenten, of overheden zorgen dat de keuze <i>altijd</i> "OK" is (gezond, milieu- en diervriendelijk, sociaal), en de keuze "vrij" is, en vrij van kritiek..
Daartegenover heeft het beleid rond "bewust kiezen" vooral met (af)schuiven van verantwoordelijkheden te maken: de mondige burger met kritiek op niet-duurzame producten mag verweten worden boter op het hoofd te hebben, als er aangetoond kan worden dat dezelfde burger bewust diezelfde producten kocht.