"We zijn toe aan een herdefiniëring van het woord fastfood," zeggen de Nederlandse en Europese topmannen van McDonald's in een interview met Het Parool.
"Ons aanbod is heel erg veranderd; we kunnen niet meer worden geassocieerd met 'die vette hap'." Volgens Erwin Dito en Manu Steijaert, respectievelijk directeur van McDonald's Nederland en vicepresident van McDonald's Europa, heeft McDonald's fastfood achter zich gelaten en zou "gemakshoreca" een betere omschrijving zijn voor de hamburgerketen.
De hele dag door eten
McDonald's is sinds 1971 in Nederland gevestigd en helemaal 'ingeburgerd'. Opvallend in vergelijking met andere landen is dat Nederlanders een bezoekje aan de Mac ook zien als 'uit eten'. Gold dat voorheen nog voor de lunch en het avondeten, inmiddels is "in recordtijd geaccepteerd dat je op elk moment van de dag buitenshuis kunt eten", zegt Dito. "Zelfs voor het ontbijt, één van de grootste groeiers bij McDonald's."
AH to Go en Jumbo City
Een andere verschuiving is dat McDonald's de pure efficiëntie heeft ingeruild voor 'versbereiding'. Dat ging niet helemaal vrijwillig, want McDonald's zag zijn rol voor 'de snelle gemakshap' gekaapt worden door gemaksconcepten als AH to Go en Jumbo City.
Het mes blijkt inmiddels aan meer kanten te snijden. De versbereiding leidt tot minder voedselverspilling, meer aandacht voor de klant (bestelzuilen, tafelbediening) en een onopvallende verschuiving naar gezonder eten. Zo haalde McDonald's de afgelopen jaren calorieën, vet, suiker en zout uit zijn producten, zette het salades en kipburgers vooraan op het menu en ontwikkelde het populaire glutenvrije en veggie producten. 'Nu met de helft minder zout' is voor de klant niet aantrekkelijk; lekker gezond en vegetarisch wel.
"Onze gasten verwachten in eerste instantie lekker eten, ontspanning en vernieuwing van ons," zegt Steijaert. "We schamen ons er niet voor dat we ook lekkere producten verkopen. Er moet ruimte blijven voor guilty pleasures."
Dit artikel afdrukken
De hele dag door eten
McDonald's is sinds 1971 in Nederland gevestigd en helemaal 'ingeburgerd'. Opvallend in vergelijking met andere landen is dat Nederlanders een bezoekje aan de Mac ook zien als 'uit eten'. Gold dat voorheen nog voor de lunch en het avondeten, inmiddels is "in recordtijd geaccepteerd dat je op elk moment van de dag buitenshuis kunt eten", zegt Dito. "Zelfs voor het ontbijt, één van de grootste groeiers bij McDonald's."
AH to Go en Jumbo City
Een andere verschuiving is dat McDonald's de pure efficiëntie heeft ingeruild voor 'versbereiding'. Dat ging niet helemaal vrijwillig, want McDonald's zag zijn rol voor 'de snelle gemakshap' gekaapt worden door gemaksconcepten als AH to Go en Jumbo City.
Het mes blijkt inmiddels aan meer kanten te snijden. De versbereiding leidt tot minder voedselverspilling, meer aandacht voor de klant (bestelzuilen, tafelbediening) en een onopvallende verschuiving naar gezonder eten. Zo haalde McDonald's de afgelopen jaren calorieën, vet, suiker en zout uit zijn producten, zette het salades en kipburgers vooraan op het menu en ontwikkelde het populaire glutenvrije en veggie producten. 'Nu met de helft minder zout' is voor de klant niet aantrekkelijk; lekker gezond en vegetarisch wel.
"Onze gasten verwachten in eerste instantie lekker eten, ontspanning en vernieuwing van ons," zegt Steijaert. "We schamen ons er niet voor dat we ook lekkere producten verkopen. Er moet ruimte blijven voor guilty pleasures."
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
McDo heeft zijn - free publicity - marketing in elk geval goed op orde.
Maar om die smerige bestelzuilen nu te slijten als "meer aandacht voor de klant",
en te pogen fast food om te dopen als "gemakshoreca"?
Als 's werelds grootste hamburgerverkoper écht iets reëel zinnigs zou willen doen:
stop eindelijk eens met het verkopen van die plof-McNuggets!
#1 Dick,
Ik snap niet waar je je zo druk over maakt.
Ik maak bij McDonald's hooguit eens gebruik van de toiletten en die zijn superschoon!
Zo ziet het er in de US uit Dick Belderbos - als je al die films als maatstaf neemt. Frituren is niet gezond (behalve misschien als de olie net ververst is). Die McNuggets vind ik ook waardeloos. Maar een - echt wel - kwaliteit hamburger met uitgebreide salade als lunch? Wat is het verschil met een entrecote? En in dat restaurant waar je dié eet kun je ook een kindermenu bestellen met frites en kroket. De scheidslijnen zijn soms moeilijk te trekken. Zeker als de Mac ook nog met andere grilproducten - op (afwasbaar hard) bord geserveerd - zou komen. En de frisdranksiropen minder zouden gaan gebruiken - betere alternatieven bieden zoals koude muntthee (een perfecte begeleider in smaak bij een goede hamburger ipv die colarotzooi... beetje oregano-achtig - wat oregano bij het grillen mag er van mij ook wel bij ;). Dan zouden ze die benaming echt verdienen.
ps mijn ervaring is dat de HACCP normen bij de Mac strikt worden nageleefd (ik had ook wat meer insider info omdat 3 van mijn kids op de middelbare school een bijbaantje daar hadden) . Strikter dan in menig restaurant....om niet te spreken over vele cafetaria's....
En die drive-in? Daar doe je je investering tekort mee... stap naar binnen en geniet zo vers mogelijk samen aan tafel. Een groot verschil. Al was het alleen al met de frites ;) Of at je die meteen in de auto op de parkeerplaats op, met nog geen week geworden broodje/ uitgelekte lauwe burger? ;)