In Duitsland geldt de langdurige droogte deze zomer als een 'probleem van nationale omvang', schrijft het FD. Ook in Vlaanderen lijkt de droogte tot 'ramp' te worden bestempeld, waarmee de weg vrij komt voor financiële vergoeding van overheidswege. Maar de Nederlandse overheid houdt de hand op de knip.
De Duitse minister van Landbouw, Julia Klöckner, maakte woensdag bekend dat boeren die minimaal 30% van hun oogst verloren hebben een beroep kunnen doen op een overheidsfonds van €340 miljoen. Over eventuele toestemming daarvoor vanuit Brussel vermeldt het persbericht niets. Ook in Vlaanderen, Zweden, Polen, de Baltische Staten en Frankrijk heeft de overheid verschillende varianten van steun toegezegd, schrijft Boerderij.
Door de berichten uit het buitenland dringen de Nederlandse boeren bij minister Carola Schouten van Landbouw nog harder aan op extra crisismaatregelen. Tot nu toe stond het ministerie van LNV al gevolgschade-beperkende maatregelen als langer mest uitrijden en een overbruggingskrediet toe. Directe financiële steun lijkt er voor de Nederlandse boeren niet in te zitten. Nederland wil absoluut het risico vermijden van staatssteun beticht te worden, met de problematiek van de mest- en melkdossiers vers in het geheugen. CDA-Kamerlid Jaco Geurts rekent dan ook niet op directe steun. "Maar er moet in Europa wel een gelijk speelveld blijven. Het kan niet zo zijn dat er grote verschillen ontstaan tussen landen in de wijze waarop zij boeren financieel ondersteunen. Dat tast de concurrentiepositie van boeren aan."
Volgens LTO-voorzitter Marc Calon loopt de schade voor Nederlandse boeren inmiddels in de honderden miljoenen. "Deze extreme droogte kun je niet meer scharen onder het ondernemersrisico van boeren." LTO pleit voor extra maatregelen als mest uitrijden over grasland en het afschaffen van de assurantiebelasting op de brede weersverzekering. Dat boeren zich kunnen verzekeren tegen droogte is een van de argumenten van de overheid tegen een financiële tegemoetkoming. Dat maar 2.000 boeren (van de 55.000 Nederlandse boeren en tuinders) zich verzekerd hebben, legt minder gewicht in de schaal.
Dit artikel afdrukken
Door de berichten uit het buitenland dringen de Nederlandse boeren bij minister Carola Schouten van Landbouw nog harder aan op extra crisismaatregelen. Tot nu toe stond het ministerie van LNV al gevolgschade-beperkende maatregelen als langer mest uitrijden en een overbruggingskrediet toe. Directe financiële steun lijkt er voor de Nederlandse boeren niet in te zitten. Nederland wil absoluut het risico vermijden van staatssteun beticht te worden, met de problematiek van de mest- en melkdossiers vers in het geheugen. CDA-Kamerlid Jaco Geurts rekent dan ook niet op directe steun. "Maar er moet in Europa wel een gelijk speelveld blijven. Het kan niet zo zijn dat er grote verschillen ontstaan tussen landen in de wijze waarop zij boeren financieel ondersteunen. Dat tast de concurrentiepositie van boeren aan."
Volgens LTO-voorzitter Marc Calon loopt de schade voor Nederlandse boeren inmiddels in de honderden miljoenen. "Deze extreme droogte kun je niet meer scharen onder het ondernemersrisico van boeren." LTO pleit voor extra maatregelen als mest uitrijden over grasland en het afschaffen van de assurantiebelasting op de brede weersverzekering. Dat boeren zich kunnen verzekeren tegen droogte is een van de argumenten van de overheid tegen een financiële tegemoetkoming. Dat maar 2.000 boeren (van de 55.000 Nederlandse boeren en tuinders) zich verzekerd hebben, legt minder gewicht in de schaal.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Mark Calon (LTO) pleitte o.a. voor het ook na 1 september mogen uitrijden van mest op grasland. Later had hij forse kritiek op het uitblijven van een beslissing (“Ze doen daar in Den Haag geen flikker”). Gisteren besloot de minister de uitrijperiode te verlengen tot 20 september. Haar adviescommissies ( ‘Bodem’ en ‘Deskundigen Meststoffenwet’) staan op het standpunt dat bemesten na droogte geen zin heeft: er zitten nog voldoende voedingsstoffen in de bodem voor het resterende groeiseizoen. Ze verwachten dat deze herfst veel nitraat zal uitspoelen en waarschuwen voor nitrietvergiftiging van melkvee, omdat de stikstofgehalten in het herfstgras zeer hoog zullen zijn. Dus mest uitrijden voor extra grasgroei is zinloos en schadelijk voor milieu en dier. Een argument om de uitrijperiode te verlengen is dat boeren anders toch mest gaan uitrijden voor 1 september, om hun jaarmaximum vol te maken. Legale mestdumping dus. De adviescommissies zijn van mening dat verruiming van de uitrijperiode dan geen extra schade doet. In feite had er al tijdens de droogteperiode een verbod moeten komen op bemesting, omdat de bodem daarna nog voldoende meststof bevat. Het besluit wordt naar volksvertegenwoordiging en pers gecommuniceerd als ‘nodig voor extra voerproductie’. Nepnieuws! Het werkelijke argument is dat we niet weten waar we met onze mest anders naar toe moeten. Benieuwd of Kamerleden daar de vinger op gaan leggen. Teveel vee misschien? Natuurlijk niet volgens de coalitie en Calon!
Frans Aarts,
Ik ben het met je eens dat verlenging van de uitrijperiode op gras feitelijk zinloos is, de weilanden die nu nog niet groen zijn worden het ook niet meer zonder herinzaai.
Je standpunt om ingeval van droogte minder bemesting te mogen toestaan lijkt me in de praktijk bijzonder problematisch, je loopt dan continu het risico je plaatsingsruimte niet te mogen benutten.
Stel dan voor verplichte opslagcapaciteit van een jaar en de plaatsingsruimte middelen over bijv. 3 jaar, dus in een extreem groeizaam jaar ook wat extra bemesten.
Frans, van die 50 m3 per ha per jaar die we mogen uitrijden is misschien 15 nog niet gereden, dus niet meteen beginnen te framen met "mestdumping". De truc van een goede boer is te stoppen met bemesten als er geen groei verwacht wordt. droog weer en geen regen in t vooruitzicht dan moet je niet gaan zodebemesten. Als we geen verlenging hadden gekregen, kun je dit jaar op een paar percelen niet op t ideale tijdstip maaien omdat t gras net begint te groeien en dat kost mineralen-efficiency.
Na o.a. tarwe heb ik geitenmest en deels varkensfiltraat uitgereden, een groenbemestermengsel gezaaid. Vervolgens viel er regen en heb ik zelfs als experiment 1 trek beregend met 15 mm toen het nog droog was en er weinig regen verwacht werd, tevens om te kijken of er verschillen zouden zijn. Het ging echter regenen. Maar anders had ik zo ongeveer alle groenbemester beregend om te laten uitkomen. Ja. Hier gooi je en slang in de sloot en kunt dan beregenen met oppervlaktewater. Wij hebben wij geen putwater. (grondwater nodig).
Ik vind trouwens dat we fundamenteler en structureler (en integraler) moet denken over het klimaat. De algeheel maatschappelijke mondiale gevolgen, door ons aller gedrag, komen vnl. op het bordje van de (mondiale) boer, die gewasschade ondervindt of erger. Het mondiale wegkijken vanuit de niet-boeren m.b.t. de boerenschades is ergerlijk, gemeen en crimineel te noemen. De Staat is dan ook veroordeeld, omdat ze haar zorgplicht verzaakt e.a.v. de zichzelf beschadigende burger om die tegen zichzelf in bescherming te nemen.
Willem van Aaken #3. De mest die na de droogteperiode wordt uitgereden zorgt niet voor extra gras, maar wel voor een sterk verhoogd nitraatgehalte in het gras waardoor nitrietvergiftiging van het grazend vee een serieus risico is. Het gras is immers niet in staat al het 'luxe geconsumeerde' nitraat om te zetten in eiwit, door gebrek aan zonlicht.
De enige reden om de mest toch uit te rijden is dat dit veel goedkoper is dan de mest af te laten voeren. Ik noem dat dumpen, maar als jij een beter woord daarvoor weet houd ik me aanbevolen.
Ben benieuwd hoe de reacties zijn als de eerste koeien omvallen.
Marco #2, Ik ben het met je eens: maxima voor een drie- of vierjarig rollend gemiddelde zou veel beter zijn. Daarvoor zouden de overheid en de belangenorganisaties zich richting Brussel moeten inzetten.