Om consumenten in het feestdagengevoel te krijgen, pakken bedrijven veelal groots uit met kerstcommercials. Zo wordt in reclameland elke november uitgekeken naar de kerstcampagne van John Lewis. Het Britse warenhuis is wereldwijd beroemd om zijn hartverwarmende en tranentrekkende kerstreclames. Maar ook de Nederlandse supermarkten kunnen er wat van.
Nu Sinterklaas ons land weer heeft verlaten, is het tijd voor de kerstcampagnes. Bij Albert Heijn, PLUS en Jumbo draait het dit jaar allemaal om 'samen kerstmis vieren'. Jumbo gaat voor een sprookjesachtige kerstreclame met bosdieren, Albert Heijn en PLUS verbinden het thema met 'eenzaamheid'.
Kerstmis vier je samen
Kerstmis vier je samen, zo denken ze bij zowel Plus als Albert Heijn. De hoofdrolspeler in de Appie-commercial is een oude weduwnaar. Op de klanken van Adèle's 'Make you feel my love' wordt hij uiteindelijk welkom geheten in het warme bad van de gehele familie van een oudere dame, waarmee hij duidelijk iets meer heeft dan gewone vriendschap.
Bij PLUS pendelt een meisje de hele tijd heen en weer tussen haar gescheiden ouders. Na alle feestvreugde vooraf zit haar vader toch alleen tijdens het kerstdiner. Dat kan het meisje niet over haar hart krijgen en ze nodigt hem 'stiekem' en subtiel uit bij zijn ex-schoonfamilie waar hij hartelijk wordt ontvangen. "Want goed eten gaat ook over samen eten", aldus PLUS.
Disney-gevoel
Vorig jaar wonnen reclamebureau Alfred en Jumbo een Gouden Loekie met hun kerstreclame waar vader Frank vreemden op straat een helpende hand bood. Dit jaar viert de bekende Jumbo-familie de feestdagen in een bosrijke, winterse omgeving en wordt vader Frank zelf een beetje geholpen. "Bij Jumbo staat familie en samen zijn centraal", aldus Patrick de Zeeuw van Alfred. "We hebben inspiratie gehaald uit klassieke sprookjes en kerstverhalen. We willen dat Disney-gevoel bereiken."
Na al deze 'feel good'-beelden ben ik toch benieuwd. Ik krijg bij alle drie een brok in mijn keel. Bij wie van de drie pink jij de meeste traantjes weg?
Overigens, mijn favoriet blijft de prachtige kerstcommercial uit 2015 van de Duitse super Edeka:
Dit artikel afdrukken
Kerstmis vier je samen
Kerstmis vier je samen, zo denken ze bij zowel Plus als Albert Heijn. De hoofdrolspeler in de Appie-commercial is een oude weduwnaar. Op de klanken van Adèle's 'Make you feel my love' wordt hij uiteindelijk welkom geheten in het warme bad van de gehele familie van een oudere dame, waarmee hij duidelijk iets meer heeft dan gewone vriendschap.
Bij PLUS pendelt een meisje de hele tijd heen en weer tussen haar gescheiden ouders. Na alle feestvreugde vooraf zit haar vader toch alleen tijdens het kerstdiner. Dat kan het meisje niet over haar hart krijgen en ze nodigt hem 'stiekem' en subtiel uit bij zijn ex-schoonfamilie waar hij hartelijk wordt ontvangen. "Want goed eten gaat ook over samen eten", aldus PLUS.
Disney-gevoel
Vorig jaar wonnen reclamebureau Alfred en Jumbo een Gouden Loekie met hun kerstreclame waar vader Frank vreemden op straat een helpende hand bood. Dit jaar viert de bekende Jumbo-familie de feestdagen in een bosrijke, winterse omgeving en wordt vader Frank zelf een beetje geholpen. "Bij Jumbo staat familie en samen zijn centraal", aldus Patrick de Zeeuw van Alfred. "We hebben inspiratie gehaald uit klassieke sprookjes en kerstverhalen. We willen dat Disney-gevoel bereiken."
Na al deze 'feel good'-beelden ben ik toch benieuwd. Ik krijg bij alle drie een brok in mijn keel. Bij wie van de drie pink jij de meeste traantjes weg?
Overigens, mijn favoriet blijft de prachtige kerstcommercial uit 2015 van de Duitse super Edeka:
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Een brok in de keel voor een gat in je portemonnee.... Valse emotie en Disney gevoel
Straks naar de Colruyt. Meestal is daar de mogelijkheid tegen Kerst 'extra boodschappen' te doen voor hen die dat nodig hebben. Zonder filmpje of tear jerker.
En inderdaad:
De enige intelligente boodschap komt van Edeka, maar die gaat eigenlijk niet eens zo zeer over Kerstmis, maar de waanzin van de dag waarbij je te weinig tijd maakt voor elkaar.
Typerend voor Gekke Appie, die het niet kan laten de oude heer te verplichten eerst nog naar de AH-winkel te sturen. Want voor Appie is Kerst allereerst Cashen. Die boodschap is duidelijk...
In Vlaanderen wordt Kerst niet zo intens gevierd als familiefeest. Nieuwjaar nog altijd wel wel. Verandert wel een beetje onder druk van Jingle Bells.
Nieuwjaar nog steeds met cadeaus en een 'cent' van je peter of meter na het lezen van je 'nieuwjaarsbrief' en geld van petje en metje. Allemaal tezamen. Tijd ook voor een Elixer d'Anvers, waar de kleintjes vroeger een koekje in mochten dopen.
Deze reactie plaatste ik in ons reclamegroepje op Facebook. "Het is Jumbo. De commercials van AH en Plus maken niet erg vrolijk, zacht uitgedrukt. Wat een crisis. Let ook even op het flatje van de man in de Plus commercial. Hoe kom je er op? Wat een pijn zit er in beide films. Wordt het niet eens tijd dat reclame stopt met het kapen van onze meest intieme emoties (en angsten) voor commercieel gewin?"
Ja, ik moest een traantje laten bij AH en Plus. Maar ze worden beiden niet sympathieker op.
Brok in mijn keel? Zure oprisping. AH en Plus spannen de kroon met hun emotionele aanrandingen. Het zijn supermarkten godbetert! Jumbo laat in ieder geval eerlijk zien dat het allemaal maar een sprookje is.
Iets positiefs? De filmpjes op zichzelf zijn vakwerk.
Ter informatie: AH en Plus zijn door dezelfde regisseur gemaakt.
Klopt, Jan Peter. Ismael ten Heuvel van pinkrabbit. (Let op het roze konijntje in de Plus commercial.) Heb met hem mogen werken, een vakman. Dat blijkt ook, want de commercials raken in het hart. Maar, het zijn filmpjes van supermarkten. Bedrijven die de kassa met de feestdagen boven de kerkklokken uit willen horen rinkelen. En juist daarom voel ik me emotioneel misbruikt.