Tijdens het Consumer Goods Forum in Parijs, een van de grootste netwerkbijeenkomsten voor de voedingsindustrie ter wereld, hebben de grootste voedingsmiddelenproducenten afspraken gemaakt om hun imago op te krikken. Daarmee hopen ze het consumentenvertrouwen te herwinnen.

Paul Bulcke, topman van Nestlé, zegt op Reuters: "Het is niet langer 'business as usual'. De druk neemt van alle kanten en uit alle hoeken toe. We moeten meer dan ooit tevoren laten zien dat we als industrie verantwoording nemen en luisteren." Die druk is het gevolg van de rol die de voedingsmiddelenindustrie wordt toegeschreven in wereldwijde problemen zoals obesitas, klimaatverandering en ontbossing als gevolg van palmolieplantages.

De industrie heeft nu afspraken gemaakt die consumenten moeten helpen gezondere keuzes te maken (geen reclames meer voor jonge kinderen voor ongezond voedsel en een industrietak-brede, eenduidige etikettering). Ook zullen bedrijven hun bedrijfsbeleid en samenstelling van producten in 2016 opbenbaar maken. De klimaatverandering zullen de CGF-leden tegen gaan door hun grondstoffen duurzamer in te kopen en fluorkoolstof als koelmiddel uit te faseren.
Dit artikel afdrukken