Op 7 augustus deed de Reclame Code Commissie uitspraak in de Australian Homemade-zaak tegen AH. Het oordeel viel gisteren in de brievenbus.
Ik laat het oordeel over het oordeel van de Reclame Code Commissie - iedereen weet dat Australian Homemade niet uit Australië komt omdat Australian Homemade een begrip is - graag aan de lezers over: wat vinden jullie?
Daarmee wijst de RCC de klacht dus af.
Dit artikel afdrukken
Ik laat het oordeel over het oordeel van de Reclame Code Commissie - iedereen weet dat Australian Homemade niet uit Australië komt omdat Australian Homemade een begrip is - graag aan de lezers over: wat vinden jullie?
Daarmee wijst de RCC de klacht dus af.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Deze bonbons bestaan toch niet zo lang, en dan al een begrip. Knap.
Voor wat het waard is, ik kende ze alleen van de winkels waar ik wel eens een smakelijke milkshake bestelde. Geen kleine lettertjes daar waar je kunt lezen dat de producten uit Zaandam komen. Ik vond het al zo raar, Australische bonbons. Maar ja, je hebt ook Amerikaanse koffie waar sommigen enthousiast over zijn. Moet allemaal kunnen.
Het verbaasde me dan ook wel een beetje toen ik er achter kwam dat Australian Nederlandsch is.
Niet terecht vind ik dus, deze beslissing.
Terechte beslissing: het is een (verderfelijk misschien) spel, consumenten zijn gewend om onzin in reclames te zien. In print (Allerhande e.d.) zeker, op etiketten wordt het wat moeilijker. Bij AH als producent dus.
Sorry, maar nogmaal, waar ligt de grens met neppen, en hoe kijken we er tegenaan?
Dick wil waarheid, ziet tekst en graphics op verpakkingen als productclaims of in ieder geval informatie over het product en ontmaskert 'neppen'.
WvdL ziet verpakking, aankleding, sfeer in een winkel of restaurant als een geheel apart (verkoop / 'service') spel, bijna los het product, en waar alles mag als het niet gereguleerd is (als verplichte informatie), en meent dat de consument dat best weet en met korrels zout neemt, of dat anders moet leren.
Duidelijk totaal andere zeer geeigende perspectieven, maar Dick, waar knap je nu op af (of was klagen ook een spel voor jou)?
'Australian' hoeft (dus) niet uit Australie te komen.
'Homemade' hoeft (dus) niet te zeggen dat het een in huis gemaakt product is.
Is George Orwell lid van de RCC ?
Het Mundus vult decipi tot norm verheven,geweldig hoor. Plaatsvervangende schaamte is weer mijn deel.
Geweldig, die argumentatie van de RCC. Weer een commissie waar intelligentie in elk geval niet te vinden is. Dat je 'homemade' met een korrel zout moet nemen, dat is voor iedereen wel duidelijk: daarvoor zijn de aantallen te groot. Maar dat 'Australian' niet betekent dat het Australisch is....... Enfin, dan zal de Reclame Code Commissie ook wel een Commissie zijn die niets met Reclame Code te maken heeft. Net zoals dat het Voedingscentrum niets te maken heeft met .....precies, voeding. Ik snap volkomen dat Vlamingen niets begrijpen van het 'Ollandse Nederlands...