Greenpeace boekt succes met zijn campagne 'Red de bij, maak je supermarkt gifvrij' waarmee de NGO de supermarkten onder druk zet iets te doen tegen bijensterfte. Boeren reageren echter boos.
Donderdag maakten de twee grootste supermarkten van Nederland, Albert Heijn en Jumbo, met samen 55% marktaandeel, ieder afzonderlijk bekend producten waarvoor gewasbeschermingsmiddelen zijn gebruikt uit te faseren. Ze stappen over op meer biologische producten.
Milieukeur
Jumbo gaat daarvoor samenwerken met Greenpeace. Het familiebedrijf uit Veghel gaat telers steunen met lange termijnafspraken en een daarbij horende inkoopprijs. Alle Nederlandse aardappelen, groente en fruit plus een groot deel van de bloemen en planten zullen onder Milieukeur aangeboden worden.
Albert Heijn gaat met Natuur & Milieu in zee om de 28 pesticiden die het meest schadelijk zijn voor dier en milieu voor 2019 uit te faseren, meer biologische producten te gaan voeren, transportkilometers te verlagen door in Nederland en de grensstreek in te kopen en lange termijn inkoopcontracten te sluiten. Ook Albert Heijn stapt over op Milieukeur.
Boer 'op achterstand'
Op Boerderij zegt LTO 'niet blij' te zijn met de gemaakte afspraken. Volgens Joris Baecke, portefeuillehouder Plantgezondheid, worden de Nederlandse boeren door de afspraken 'op achterstand gezet', omdat deze alleen betrekking hebben op producten die in Nederland worden verkocht. Grosso modo wordt meer dan 60-70% van de Nederlandse productie in het buitenland verkocht. Daarom noemt Baecke de afspraken “wrang" in wat hij noemt "het licht van het feit dat juist op Nederlandse aardappelen, groenten en fruit niet of nauwelijks gewasbeschermingsmiddelen worden aangetroffen." Volgens hem is Nederland "op dat punt zelfs internationaal koploper.” Verder noemt Baecke de afspraken voor een beter boereninkomen 'boterzacht'.
Dit artikel afdrukken
Milieukeur
Jumbo gaat daarvoor samenwerken met Greenpeace. Het familiebedrijf uit Veghel gaat telers steunen met lange termijnafspraken en een daarbij horende inkoopprijs. Alle Nederlandse aardappelen, groente en fruit plus een groot deel van de bloemen en planten zullen onder Milieukeur aangeboden worden.
Albert Heijn gaat met Natuur & Milieu in zee om de 28 pesticiden die het meest schadelijk zijn voor dier en milieu voor 2019 uit te faseren, meer biologische producten te gaan voeren, transportkilometers te verlagen door in Nederland en de grensstreek in te kopen en lange termijn inkoopcontracten te sluiten. Ook Albert Heijn stapt over op Milieukeur.
Boer 'op achterstand'
Op Boerderij zegt LTO 'niet blij' te zijn met de gemaakte afspraken. Volgens Joris Baecke, portefeuillehouder Plantgezondheid, worden de Nederlandse boeren door de afspraken 'op achterstand gezet', omdat deze alleen betrekking hebben op producten die in Nederland worden verkocht. Grosso modo wordt meer dan 60-70% van de Nederlandse productie in het buitenland verkocht. Daarom noemt Baecke de afspraken “wrang" in wat hij noemt "het licht van het feit dat juist op Nederlandse aardappelen, groenten en fruit niet of nauwelijks gewasbeschermingsmiddelen worden aangetroffen." Volgens hem is Nederland "op dat punt zelfs internationaal koploper.” Verder noemt Baecke de afspraken voor een beter boereninkomen 'boterzacht'.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Jumbo en AH doen dit voor de goedgelovige Nederlandse bühne. Lekker ongecontroleerd gifvoedsel importeren vanuit het buitenland. Greenwashing uit angst voor o.a. Greenpeace.
Heel vervelend, al die klanten die van alles willen en daar ook nog afspraken over willen maken. Ze moeten niet zeuren en gewoon kopen wat we maken.
#2 De klant is niet ontevreden en koopt gewoon goeie Nederlandse waar. Die vertrouwt gewoon het goeie Nederlandse spul. Het zijn de supers die angstig doen voor de Riefensthaliaanse boodschappen van WD en Greenpeace (en andere ookleppenfanatici), welke scenario's de wereld in slingeren zoals Trump dat ook kan.
Wat ga je daar tegenover stellen, Piet? Zeggen dat het allemaal best meevalt?
#4 Paraselsus. Dat WD en Greenpeace maar uitkijken met giftige praat. Omdat die ook dodelijk is, zo heeft de historie bewezen.
Plezierjacht, Plofkip, Bestrijdingmiddel, Red de bij, maak de super gifvrij. Welke Orweliaanse Newspeak nu weer?
Bij het woord plezierjacht denk ik aan St. Tropez en dikke patserboten. Er zijn mensen die bij het woord plezierjacht aan iets anders denkt. Deze club gebruikt meer van zulke soort termen; plofkip, kiloknaller, bestrijdingsmiddel… En wat opvalt is dat de mainstreammedia ze gewoon openlijk overnemen. Ja! Zelfs in ons parlement zijn ze al redelijk ingeburgerd. Het zijn vormen van Orweliaanse Newspeak, met een bepaald doel.
Begrijp me niet verkeerd. Ook ik heb best sympathie voor hetgeen deze mensen, welke zulke terminologie gebruiken, beogen. Maar bij zulk woordgebruik krijg ik altijd een bepaalde vieze smaak in de mond. Het doet me denken aan woordgebruik met bepaalde politieke doelen om anderen te diskwalificeren. Zulke woorden vallen in het rijtje kopvoddentaks, klassevijand, Koelak, Judenfrage, Endlosung. We kennen de historische gevolgen. Ook toen waren er tijden dat mainsteammedia en –politici wegkeken. Nu maken ze zelf zelfs vaak gewoon openlijk gebruik van deze nieuwe Newspeak. Het komt uit de onderbuik. Nu krijgt elk volk de leiding die het wellicht verdient.
Hoe sympathiek de doelen ook mogen zijn. Met begeeft zich op een glijdende schaal. Niet doen. (laatste deel tekstje is een ouder tekstje van me)