Lidl blijft de meest varkensvriendelijke supermarkt van Nederland, blijkt uit de nieuwe Varkensvleesmonitor van Varkens in Nood.
Stichting Varkens in Nood laat maandelijks aan de hand van de VarkensvleesMonitor zien hoe het gesteld is met het dierenwelzijn van het varkensvlees in de Nederlandse supermarkten. In de maand april had 64% van het varkensvlees bij discountsuper Lidl het Beter Leven-keurmerk. Jumbo heeft met 52% Albert Heijn (50%) ingehaald en staat nu op de tweede plaats. De inhaalslag is opmerkelijk; begin dit jaar bleef Jumbo nog ver achter volgens Varkens in Nood - vermoedelijk was dat oordeel abusievelijk.
Aldi heeft in april voor het eerst grote stappen gezet op het gebied van welzijnsvlees en staat niet langer onderaan. In april verkocht Aldi nog maar 5% varkensvlees met keurmerk, in april was dat gestegen naar 14%. Aldi heeft toegezegd deze groei in 2016 maandelijks te zullen voortzetten.
De supermarktketens Plus en Deen verkochten in april respectievelijk 5% en 7% minder varkensvlees met Beter Leven Keurmerk. Jan Linders en Emté zijn voor het eerst meegenomen in de telling, maar eindigen in de achterhoede.
Fotocredits: 'Pig', Nick Saltmarsh
Dit artikel afdrukken
Aldi heeft in april voor het eerst grote stappen gezet op het gebied van welzijnsvlees en staat niet langer onderaan. In april verkocht Aldi nog maar 5% varkensvlees met keurmerk, in april was dat gestegen naar 14%. Aldi heeft toegezegd deze groei in 2016 maandelijks te zullen voortzetten.
De supermarktketens Plus en Deen verkochten in april respectievelijk 5% en 7% minder varkensvlees met Beter Leven Keurmerk. Jan Linders en Emté zijn voor het eerst meegenomen in de telling, maar eindigen in de achterhoede.
Fotocredits: 'Pig', Nick Saltmarsh
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Om van ViN álle lof te krijgen, moet ze allebei nog veel beter hun best doen.....
Is dit allemaal leuk statistisch geneuzel?
Bijvoorbeeld Superbuur A, met een assortiment met 20 producten, waarvan alleen de karbonades een hoogstaand keurmerk hebben, die 80% van de omzet genereren.
Daarnaast Superbuur B, met ook 20 producten, daarvan maar liefst 10 met keurmerk, die samen 10% van de omzet genereren.
Krijgt Superbuur B nu van ViN alle lof, en wordt A verguisd?
Voor de historie is het goed te vermelden dat Albert Heijn in 2011 de overstap heeft gemaakt naar Beter Leven Varkensvlees met 1 ster. Die beslissing is doorslaggevend geweest voor de keuze van de rest van retailend Nederland. De vraag is hoe het hogere dierenwelzijnslandschap voor varkensvlees er nu uit zou zien als de marktleider niet was overgegaan op het Beter Leven Kenmerk 1 ster. Albert Heijn is hoe dan ook op dit punt een echte game changer geweest.
Mijn duim en mijn alpinopet gaan allebei voor Lidl de lucht in!