Varkenshouders hebben maar één knop om het hoofd boven water te houden, dat is de volumeknopNederland telt volgens ramingen van het CBS nu bijna 12,6 miljoen varkens. Ook in Spanje (+ 6,2 procent), Frankrijk (+ 2,3 procent) en Denemarken (+ 1,4 procent) steeg het aantal varkens.
Volumeknop
‘Het overaanbod van varkens in de EU wordt nu goed zichtbaar. Doordat Rusland niet meer beschikbaar is als afzetmarkt, blijft een substantieel deel van het aanbod op de Europese markt. Dit leidt tot lage prijzen. En varkenshouders hebben maar één knop om het hoofd boven water te houden, dat is de volumeknop’, schetst Jansen de situatie.
Overigens vindt Jansen dat de discussie over herstructurering niet alleen op nationaal niveau moet plaatsvinden, maar óók op Europees niveau. Dat schrijft de Nederlandse Vakbond Varkenshouders in een zojuist uitgebracht persbericht.
Fotocredits: Zeug met biggen, KathrynW1
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dick, vlas is een erg moeilijke teelt. Zéér structuurgevoelig. Met de huidige zware landbouwmachines is vlasteelt bijna niet te doen. Bovendien heb je bij vlas tevens lijnzaad, ook weer veevoer. 20 varkens voor 1 ha graan, 1 miljoen varkens minder = 50.000 ha graan minder. En dat vervangen door vlas? Moeten we ook weer tussen linnen lakens gaan slapen.
Piet, je kunt toch prima vlas telen bijvoorbeeld. Is nog hip ook. Veel meer geld uit te halen dan veevoer.
Krimp oké, maar dan ook krimp in de veevoerproductie. Varkenssector krimpen en veevoerproductie niet krimpen gaat geheid wringen.
Zoals de kaarten nu geschud zijn wordt er aangestuurd op een ineenstorting van veevoermarkten.
Zijn we nog verder van huis.
Boeiend dat nu ook de NVV het standpunt inneemt dat krimp noodzakelijk is om de sector als geheel robuuster te maken. Het maken van ketenafspraken kan voor een aantal bedrijven prima werken, maar dan moet je wel onderhandelingspositie opbouwen. Dat kan door onderscheidende concepten, zeker. Maar het begint vooral bij krapte in aanbod. Op het moment dat die krapte wordt bereikt is "de volumeknop" niet het juiste instrument om geld te verdienen voor de langere termijn, dat heeft het verleden inmiddels in voldoende mate bewezen. Afspraken maken met de keten over volumes en prijzen op een moment dat inkopers blij zijn dat ze hun volume bij elkaar krijgen zijn dat wel. Maar nogmaals, dan moet je wel eerst de positie om te onderhandelen hebben, die krijg je niet omdat je zielig bent of met een tractor door Parijs rijdt.
Daarom zijn ketenafspraken nu weinig zinvol. De afnemer zit in een machtspositie en gaat de leverancier echt niet helpen omdat hij hem zo aardig vindt. Er zal dus een evenwicht moeten worden gecreëerd.
En die afnemer wil echt lokaal aanvoer. Want vers varkensvlees distribueren op grote afstand van de verwerking is geen gemakkelijke opgave. Het is ook niet slim, want de kosten van derving, logistiek en verpakking worden duurder en duurder. Daar zit dus meerwaarde voor de lokale primaire productieketen. De rest is drijfzand.
hè, hè, moeten we daar nou zoveel moeite voor doen om dat erkend te krijgen. Las onlangs in DFT: "Boze boer moet leven met crises". Mijn stelling is dat de boze boer moet leren de crisis te voorkomen. Er zijn twee manieren: de keuzeknop en zoals Dick Veerman aangeeft via Richard van de Crommert van De Telegraaf: "Maak er een merk van". Alleen op te lossen: hoe dat te doen?