foodwatch start vandaag een emailcampagne tegen Albert Heijn en Jumbo. Inzet: het van de schappen halen van producten met de zogeheten 'azo-kleurstoffen'.
In 2007 stelden wetenschappers van de universiteit van Southampton vast dat de 5 zogenaamde azo-kleurstoffen E102, E110, E122, E124 en E129 plus de kleurstof E104 hyperactiviteit bij kinderen kunnen veroorzaken.
De ontdekking leidde niet tot een verbod op deze kleurstoffen, maar tot de verplichting voor fabrikanten een disclaimer op producten met deze kleurstoffen te plaatsen: “kan de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden”.
In de praktijk blijkt dit niet te gebeuren. Daarom start voedselwaakhond foodwatch vandaag een emailcampagne. De campagne is gericht op marktleiders Albert Heijn en Jumbo. Deze bedrijven verkopen volgens foodwatch nog tenminste 30 respectievelijk 50 producten met de gewraakte, maar niet verboden kleurstoffen. Het gaat om frisdranken en snoep, maar ook vitaminepillen, vleesbeleg, medicijnen, dressings, bonbons en bakproducten.
In een persbericht stelt foodwatch:
foodwatch vindt het dan ook 5 jaar later tijd geworden dat supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen en definitief de producten met deze kleurstoffen uit hun winkels weren. Daarom is foodwatch een e-mailactie gestart tegen de marktleiders Albert Heijn en Jumbo die beiden nog tientallen van deze producten verkopen. Sjoerd van de Wouw, campaigner bij foodwatch: “Albert Heijn en Jumbo moeten geen risico's willen nemen met de gezondheid van kinderen, enkel om een fel kleurtje aan snoep of frisdrank te geven.”
Je vindt de emailactie op de site van foodwatch.
Fotocredits: 'Colours of the Rainbow', Jason Meredith
Dit artikel afdrukken
De ontdekking leidde niet tot een verbod op deze kleurstoffen, maar tot de verplichting voor fabrikanten een disclaimer op producten met deze kleurstoffen te plaatsen: “kan de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden”.
Het gaat om frisdranken en snoep, maar ook vitaminepillen, vleesbeleg, medicijnen, dressings, bonbons en bakproductenDe verwachting was dat dit er toe zou leiden dat fabrikanten de kleurstoffen zouden vervangen. In Tros Radar zei een woordvoerder van de voedingsindustrie destijds: “Maar wij denken dat consumenten hierdoor verontrust zullen zijn, onterecht overigens. En daarom zullen wij er voor zorgen dat deze kleurstoffen uit de producten zullen verdwijnen".
In de praktijk blijkt dit niet te gebeuren. Daarom start voedselwaakhond foodwatch vandaag een emailcampagne. De campagne is gericht op marktleiders Albert Heijn en Jumbo. Deze bedrijven verkopen volgens foodwatch nog tenminste 30 respectievelijk 50 producten met de gewraakte, maar niet verboden kleurstoffen. Het gaat om frisdranken en snoep, maar ook vitaminepillen, vleesbeleg, medicijnen, dressings, bonbons en bakproducten.
In een persbericht stelt foodwatch:
foodwatch vindt het dan ook 5 jaar later tijd geworden dat supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen en definitief de producten met deze kleurstoffen uit hun winkels weren. Daarom is foodwatch een e-mailactie gestart tegen de marktleiders Albert Heijn en Jumbo die beiden nog tientallen van deze producten verkopen. Sjoerd van de Wouw, campaigner bij foodwatch: “Albert Heijn en Jumbo moeten geen risico's willen nemen met de gezondheid van kinderen, enkel om een fel kleurtje aan snoep of frisdrank te geven.”
Je vindt de emailactie op de site van foodwatch.
Fotocredits: 'Colours of the Rainbow', Jason Meredith
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
We zijn hier wel een beetje verbaasd. Natuurlijk even snel ons eigen merk assortiment doorgespit.
We hebben helemaal geen op kinderen gerichte producten met deze E-nummers. We hebben wel advocaat, dat alcoholisch te lepelen drankje met een Southampton kleurstof, maar je moet 18+ zijn om dat zelfs maar bij ons te mogen kopen.
Verder vonden we nog diarreeremmer Loperamidehydrochloride 2mg met een Southampton kleurstof.
We denken dat het onderzoek van Foodwatch gaat over A-merken, maar dat weten we niet zeker.
Onze A-merk leveranciers hebben daar echt hun eigen verantwoordelijkheid in. Zolang ze maar aan de wet voldoen. Op die producten moet wettelijk een waarschuwing staan voor kinderen. Het is aan consumenten en producenten om die keus te maken.
Voor ons eigen merk hebben we al enkele jaren geleden ervoor gekozen om verder te gaan dan de wet en ze dus te weren.
Dat is om de dooie dood overigens niet makkelijk zoals is te zien aan de advocaat, maar toch, we weren!
Heeft er iemand een link naar het onderzoek waarop het bericht van Foodwatch is gebaseerd?
Liesbeth, dit is de link die foodwatch met het persbericht meestuurt:
Onderzoek Southampton Six en advies Engelse overheidsinstantie FSA
Op zich vind ik het een prima idee dat er organisaties zijn die ons toch al zo veilig voedingsaanbod nog een beetje extra in de gaten houden. Ik ga een heel eind mee in de veronderstelling dat industrie en aanverwante lobby niet altijd helemaal synchroon lopen met onze gezondheid en het milieu.
Maar bij Foodwatch vraag ik me af en toe af of er geen andere zaken meespelen. Het is me opgevallen dat ze vooral overal tegen zijn. Ik mis frisse ideeën en positieve acties, en wanneer ze toevoegingen als Aspartaam of MSG niet zwart kunnen maken zwijgen ze daar het liefst over in plaats van hun achterban in te lichten.
Nee Foodwatch creeert een wereldbeeld waarin het gevaar op de loer kan liggen achter iedere hoek. Waar we E-nummers en niet-natuurlijke producten ten alle tijden moeten wantrouwen, net als de instanties die ze (misschien wel onder zware druk van de machtige voedingsindustrie?) goedgekeurd hebben voor consumptie.
De enorme onduidelijkheid die er voor veel mensen is rond internationale handelsverdragen als TTIP lijken te worden ingezet om nog meer angst en verwarring te zaaien.
Het idee dat we constant beïnvloed en bedrogen worden om de industrie te spekken is kaf op het koren van veel van de donateurs die grotendeels bestaan uit zelf benoemde voedingsdeskundigen en andere kwakzalvers. Vlotte dames en heren die na hun studie marketing of economie na een paar cursusjes voedingsleer en dietiek gevolgd hebben, meestal met nog een alternatief specialisatietje erbij, nu een handeltje drijven met dubieuze dieten, detox programmaatjes en supplementen.
Is het niet vreemd dat je Foodwatch nooit hoort over deze onderwerpen?
Interessant, Bas!
"Het idee dat we constant beïnvloed en bedrogen worden om de industrie te spekken is kaf op het koren van veel van de donatuers die grotendeels bestaan uit zelf benoemde voedingsdeskundigen en andere kwakzalvers".
Kun je dat nader toelichten? Ik heb niet eens verstand van van verzekeringen... ;-)