De ontdekking leidde niet tot een verbod op deze kleurstoffen, maar tot de verplichting voor fabrikanten een disclaimer op producten met deze kleurstoffen te plaatsen: “kan de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig beïnvloeden”.
Het gaat om frisdranken en snoep, maar ook vitaminepillen, vleesbeleg, medicijnen, dressings, bonbons en bakproductenDe verwachting was dat dit er toe zou leiden dat fabrikanten de kleurstoffen zouden vervangen. In Tros Radar zei een woordvoerder van de voedingsindustrie destijds: “Maar wij denken dat consumenten hierdoor verontrust zullen zijn, onterecht overigens. En daarom zullen wij er voor zorgen dat deze kleurstoffen uit de producten zullen verdwijnen".
In de praktijk blijkt dit niet te gebeuren. Daarom start voedselwaakhond foodwatch vandaag een emailcampagne. De campagne is gericht op marktleiders Albert Heijn en Jumbo. Deze bedrijven verkopen volgens foodwatch nog tenminste 30 respectievelijk 50 producten met de gewraakte, maar niet verboden kleurstoffen. Het gaat om frisdranken en snoep, maar ook vitaminepillen, vleesbeleg, medicijnen, dressings, bonbons en bakproducten.
In een persbericht stelt foodwatch:
foodwatch vindt het dan ook 5 jaar later tijd geworden dat supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen en definitief de producten met deze kleurstoffen uit hun winkels weren. Daarom is foodwatch een e-mailactie gestart tegen de marktleiders Albert Heijn en Jumbo die beiden nog tientallen van deze producten verkopen. Sjoerd van de Wouw, campaigner bij foodwatch: “Albert Heijn en Jumbo moeten geen risico's willen nemen met de gezondheid van kinderen, enkel om een fel kleurtje aan snoep of frisdrank te geven.”
Je vindt de emailactie op de site van foodwatch.
Fotocredits: 'Colours of the Rainbow', Jason Meredith
Bijna een jaar na de start van de campagne komt foodwatch met een update:
Action stopt met de verkoop van frisdrank met de zes omstreden kleurstoffen van de ‘Southampton Six’. Ook Jumbo – die vorig jaar aan foodwatch aangaf ‘naar verwachting’ eind 2015 te stoppen met de kleurstoffen, is ondertussen opgehouden met de verkoop. Deze toezegging deden beide bedrijven aan foodwatch. Bij Xenos ontbrak zelfs de wettig verplichte gezondheidswaarschuwing op de verpakking van snoep en frisdrank met deze kleurstoffen. Xenos heeft deze producten afgelopen week uit het schap gehaald maar weigert de verkoop van producten met de Southampton Six kleurstoffen geheel te beëindigen. Vorig jaar had Albert Heijn al toegezegd eind 2016 te stoppen met de kleurstoffen. Lidl had al eerder uit eigen beweging de verkoop gestaakt.
foodwatch is blij met het campagnesucces: “Risico’s nemen met de gezondheid en schoolprestaties van kinderen, enkel om een aantrekkelijk kleurtje aan een ongezond product te geven, daar ergeren wij ons groen en geel aan. Fijn dat steeds meer bedrijven dat met ons eens zijn.”