Op de site van de Consumentenbond is het nog geen voorpaginanieuws, maar BNR weet het al:
de Consumentenbond heeft de bekende fruitdrankjes - van Knorr Vie (binnen de test de beste) tot de sapjes van het healthmerk Zonnatura van het kwakkelende Wessanen (de slechtste in de test). Hier kenden we de conclusie al: ze zijn op z'n best net zo gezond als een gewoon glaasje jus d'orange (uit een pakje met een merkje erop dan, echt vers geperst is weer een ander geval).
Tsja, en of fruit dan überhaupt gezond is, daar zeggen we maar even niets over.
Ik geloof dat je op geen van die potjes in juridische zin belazerd wordt. Wél als gewone burger. Ook als advocaat trouwens, want die ziet alleen maar de reikwijdte van een mogelijke gezondheidsclaim. Niet wat die gezondheidskundig nou wel of niet dekt ;-)
Stiekum ben ik wel benieuwd wat de Reclame Code Commissie - sinds de Australian-klacht tegen AH trouwens angstwekkend stil - daar nou van vindt.
Dit artikel afdrukken
de Consumentenbond heeft de bekende fruitdrankjes - van Knorr Vie (binnen de test de beste) tot de sapjes van het healthmerk Zonnatura van het kwakkelende Wessanen (de slechtste in de test). Hier kenden we de conclusie al: ze zijn op z'n best net zo gezond als een gewoon glaasje jus d'orange (uit een pakje met een merkje erop dan, echt vers geperst is weer een ander geval).
Tsja, en of fruit dan überhaupt gezond is, daar zeggen we maar even niets over.
Ik geloof dat je op geen van die potjes in juridische zin belazerd wordt. Wél als gewone burger. Ook als advocaat trouwens, want die ziet alleen maar de reikwijdte van een mogelijke gezondheidsclaim. Niet wat die gezondheidskundig nou wel of niet dekt ;-)
Stiekum ben ik wel benieuwd wat de Reclame Code Commissie - sinds de Australian-klacht tegen AH trouwens angstwekkend stil - daar nou van vindt.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
'Ik geloof', zegt Dick, 'dat je op geen van die potjes in juridische zin belazerd wordt.'
En dan: 'Wél als gewone burger.'
Mijn klomp breekt weer eens.
Er zijn toch niet twee soorten wetgeving, een hogere en een lagere? Belazeren is toch gewoon flessen trekken? Of Unilever dat nou doet, witte boorden in de directiekamer, of een marktkoopman die het niet zo nauw neemt.
Slim en Dom doen samen boodschappen. Ik moet die dure flesjes groentesap niet, zegt Dom, geef mij maar een plens gewone jus met dit lekker weer, gaaqn we buiten zitten Slim. Ho, nee, zegt Slim, kijk eens goed op dit flesje: je hoeft er maar twee van leeg te hijsen en je hebt genoeg groente binnen voor een hele dag.
Klootwijk: regelgeving (Brusselse), moet eenvoudiger en scherper. Je mag helemaal niks beweren over je product, tenzij het aantoonbaar en aangetoond waar is. En bijvoorbeeld 'gezond' dat is al nooit waar op zich, je mag niks zomaar gezond noemen.
Helemaal eens Wouter, maar ga die marketing machines maar eens beteugelen.
Jop, dat is een kwestie van politieke moed. Het is (als de politiek het wil) verboden om de burger te belazeren in woord en geschrift.
Als dat eenmaal gemeengoed is kun je nog wat beleven met reclametekstschrijvers. Creatief zonder liegen. Stel je eens voor.
Een goed moment om dan ook als politiek te stoppen met liegen en bedriegen. Ik wil dan ook graag een deel van mijn schoolgeld terug vanwege de leugens en bedrog op school.
Aan de andere kant zijn leugens het smeermiddel van de maatschappij. Het hoort erbij. Mag een wijnboer van gore bocht niet meer op het achteretiket zeggen: "lekker bij gevogelte?", tenzij daar eerst een ambtenaar naar heeft gekeken? Krijgen wij straks de waarheid door de ogen van ambtenaren op de verpakkingen?
"Vakmanschap is meesterschap" staat er op mijn biertje. Is dat wel zo? "Heerlijk bij Mexicaanse rijstgerechten" staat er op mijn potje Chilipoeder? Is dat wel zo? Moet dat poeier er niet IN? Op een "Frans stokbrood" van AH staat "volgens origineel Frans recept". Ik geloof er niks van. Op mijn doos Matzecrackers staat: "Matzecrackers maken een feest van ontbijt, lunch of brunch." Een leugen, ik heb het vandaag geprobeerd.
Hé, da's de uitspraak van de week wat mij betreft! "Creatief zonder liegen". Wat een uitdaging.
En content dat iemand toch nog gelooft in 'politieke wil'.
Enkele vraagjes:
Beschouwen we onderstaande boodschap als aantoonbaar?
Britain starts eating the planet on Sunday 15 April
Wat met de boodschap: als u vandaag dit pakje koeken niet koopt, dan spaart u zoveel etc...:
TRUE COST PRICING
En moeten we bedrijven ook aanpakken op het verspillen van kostbare inkt en papier, wanneer ze 'dt'-fouten schrijven?
En kunnen we die ergerlijke reclame verdrijven van teevee en radio, door bijvoorbeeld enkel al eens "creativiteit" zondermeer te eisen?
Tv-spotje irriteert kijkers mateloos
Of moeten we onze kinderen terug meer waarden bijbrengen en beter en eerlijker opvoeden?