Biologische productie zit in de lift en zal naar verwachting in 2015 met meer dan 10% doorgroeien, voorspelt Bionext in De Levensmiddelenkrant. Maar van die groei zal in de supermarkten weinig te merken zijn, zegt de organisatie erbij. Biologische producenten blijken zich namelijk verre te houden van het supermarktkanaal, omdat ze bang zijn dat hun producten daar 'verpest' zullen worden.
Weinig beweging bij supermarkten
Er lijkt sprake te zijn van twee parallelle ontwikkelingen. Enerzijds neemt de vraag naar biologisch vanuit de natuurwinkels nog altijd toe. Maar "vanuit de supermarkten zien wij geen toenemende vraag naar biologisch”, zegt Sander van Leeuwen, van Schulp vruchtensappen. Bij zuivel tekent zich een vergelijkbaar beeld af: een voorspoedige ontwikkeling in de natuurwinkels, weinig beweging bij de supermarkten. Daar 'is het erg lastig om de aandacht van de consument te trekken voor biologisch', aldus Teus de Bruijn van FrieslandCampina.
Terughoudendheid bij producenten
Aan de andere kant blijken biologische producenten hun producten liever 'exclusief' te houden. Dat is andere taal voor: ze willen ze niet in de supermarktschappen terecht laten komen. Een voorbeeld daarvan zijn de Smaakmakkers (vloeibare biologische kruidenmixen) van Hoogpak. Eigenaar Bauke Hoogstra houdt ze weg uit de supermarkt: "Supermarkten maken onze producten kapot. Zij willen alles altijd voor de laagste prijs weggeven en ik wil niets afdoen aan de kwaliteit. Dan zeggen ze: ‘Voeg wat additieven toe, dan kunnen we het goedkoper wegzetten’. Maar dat wil ik niet. Voorlopig zal je onze producten daarom niet in de supermarkten terugvinden”, zegt hij in De Levensmiddelenkrant. Niettemin zijn er ook biologische producenten die de supermarkt als afzetkanaal juist omarmen. Rob van Dijck van De Eng kent geen aarzeling: "Thee is binnen biologisch echt een van de hoofdcategorieën. Een deel van onze bijzondere theeën ligt bij meerdere supermarkten."
'Emotie' versus 'lichtgroene' commercie
Hij blijkt ook een mogelijke verklaring te hebben voor de terughoudendheid van zijn biologische collega's. "Er ligt nog veel gevoeligheid binnen de biobranche. Veel hardcore biologische producenten vinden het lastig om de stap te zetten in de richting van de supermarkt. Het is voor een deel emotie. Zelf heb ik ook bij Heineken en Coca-Cola gewerkt en ik zie het dus meer vanuit een commercieel oogpunt. Je kunt mij daarom ook lichtgroen noemen. Er is een duidelijke scheiding tussen lichtgroen en donkergroen. De hardcore biologische producenten zullen waarschijnlijk nooit de overstap maken naar de supermarkt”, zegt Van Dijck.
Met zijn onderscheid tussen lichtgroen en donkergroen wijst Van Dijck ook meteen naar verschillende doelgroepen onder de consumenten. De lichtgroenen zijn in opkomst en kopen hun biologische producten graag gewoon in de supermarkt (of in de eerste 'lichtgroene' 'betaalbare biosuper').
De Eng kiest voor een 'dubbeldoelstrategie': een deel van de theeën is in de supermarkt verkrijgbaar, en sommige andere merken zijn exclusief in de biologische winkels te koop.
Onlangs kondigde Albert Heijn aan Puur & Eerlijk in te ruilen voor een exclusief biologisch huismerk. Volgens Van Dijck mikt AH daarmee dus op de lichtgroene groeimarkt waar de echte volumegroei zit.
Fotocredits: 'The Choice is Yours', Erica Zabowski
Dit artikel afdrukken
Weinig beweging bij supermarkten
Er lijkt sprake te zijn van twee parallelle ontwikkelingen. Enerzijds neemt de vraag naar biologisch vanuit de natuurwinkels nog altijd toe. Maar "vanuit de supermarkten zien wij geen toenemende vraag naar biologisch”, zegt Sander van Leeuwen, van Schulp vruchtensappen. Bij zuivel tekent zich een vergelijkbaar beeld af: een voorspoedige ontwikkeling in de natuurwinkels, weinig beweging bij de supermarkten. Daar 'is het erg lastig om de aandacht van de consument te trekken voor biologisch', aldus Teus de Bruijn van FrieslandCampina.
Terughoudendheid bij producenten
Aan de andere kant blijken biologische producenten hun producten liever 'exclusief' te houden. Dat is andere taal voor: ze willen ze niet in de supermarktschappen terecht laten komen. Een voorbeeld daarvan zijn de Smaakmakkers (vloeibare biologische kruidenmixen) van Hoogpak. Eigenaar Bauke Hoogstra houdt ze weg uit de supermarkt: "Supermarkten maken onze producten kapot. Zij willen alles altijd voor de laagste prijs weggeven en ik wil niets afdoen aan de kwaliteit. Dan zeggen ze: ‘Voeg wat additieven toe, dan kunnen we het goedkoper wegzetten’. Maar dat wil ik niet. Voorlopig zal je onze producten daarom niet in de supermarkten terugvinden”, zegt hij in De Levensmiddelenkrant. Niettemin zijn er ook biologische producenten die de supermarkt als afzetkanaal juist omarmen. Rob van Dijck van De Eng kent geen aarzeling: "Thee is binnen biologisch echt een van de hoofdcategorieën. Een deel van onze bijzondere theeën ligt bij meerdere supermarkten."
'Emotie' versus 'lichtgroene' commercie
Hij blijkt ook een mogelijke verklaring te hebben voor de terughoudendheid van zijn biologische collega's. "Er ligt nog veel gevoeligheid binnen de biobranche. Veel hardcore biologische producenten vinden het lastig om de stap te zetten in de richting van de supermarkt. Het is voor een deel emotie. Zelf heb ik ook bij Heineken en Coca-Cola gewerkt en ik zie het dus meer vanuit een commercieel oogpunt. Je kunt mij daarom ook lichtgroen noemen. Er is een duidelijke scheiding tussen lichtgroen en donkergroen. De hardcore biologische producenten zullen waarschijnlijk nooit de overstap maken naar de supermarkt”, zegt Van Dijck.
Met zijn onderscheid tussen lichtgroen en donkergroen wijst Van Dijck ook meteen naar verschillende doelgroepen onder de consumenten. De lichtgroenen zijn in opkomst en kopen hun biologische producten graag gewoon in de supermarkt (of in de eerste 'lichtgroene' 'betaalbare biosuper').
De Eng kiest voor een 'dubbeldoelstrategie': een deel van de theeën is in de supermarkt verkrijgbaar, en sommige andere merken zijn exclusief in de biologische winkels te koop.
Onlangs kondigde Albert Heijn aan Puur & Eerlijk in te ruilen voor een exclusief biologisch huismerk. Volgens Van Dijck mikt AH daarmee dus op de lichtgroene groeimarkt waar de echte volumegroei zit.
Fotocredits: 'The Choice is Yours', Erica Zabowski
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Licht- en donkergroen... Ik vind het een mooi onderscheid.
Ik denk dat het onderscheid ook terug te vinden is in de smaak van producten. Toen ik een aantal jaren geleden overstapte van de traditionele supermarkt naar een bio-super vond ik een aantal producten duidelijk minder lekker en een aantal andere (die ook wel in de gewone supermarkt stonden) heerlijk. In de loop van de tijd is mn smaak duidelijk veranderd. In de loop van de tijd is dat omgedraaid. Die producten die ik toen lekker vond hebben nu 'een vieze zoete suikersmaak' of zijn me te zout.
'Lichtgroen' zal dus in smaak veel meer moeten lijken op de gangbare producten.
Lichtgroen versus donkergroen. Ik vind integer versus greenwashing een betere benaming
ekoPLAZA heeft een anderhalf jaar geleden toch ook al aangegeven dat ze de strijd met AH aanwil. Onbegrijpelijk. Ik snap die producenten heel goed. Leveren aan lokale winkeltje, Odin en aan DeKrat en verder je man/vrouw/tante/kinderen het op eigen erf laten verkopen.
#1 " 'Lichtgroen' zal dus in smaak veel meer moeten lijken op de gangbare producten."
Je zegt van van baby food toch ook niet dat het zoeter/zouter moet?
Of bijvoorbeeld maar geen olijven verkopen, want niet iedereen vind die lekker.
#3 "Leveren aan lokale winkeltje, Odin en aan DeKrat en verder je man/vrouw/tante/kinderen het op eigen erf laten verkopen."
Je moet als consument wel heel erg fanatiek zijn en veel tijd over hebben om alle opgeworpen barrières te overwinnen. Klinkt verschrikkelijk elitair en wollen sokkerig.