Gistermiddag vond een gesprek plaats tussen staatssecretaris Dijksma een een degelatie van het CBL, de Nederlandse belangenkoepel voor de levensmiddelenhandel. Het gesprek ging over de opstelling van de staatssecretaris over de gekleurde berichtgeving van Wakker Dier als zouden supermarkten hebben gepoogd meer kiloknallers te verkopen. De staatssecretaris omarmde het bericht als waar en kondigde aan een Convenant Stoppen met Kiloknallen met de supermarkten af te willen sluiten
Bestuursdegelatie
In tegenstelling tot eerdere berichten, sprak de staatssecretaris niet met individuele supermarkten, maar met een bestuursdelegatie.
De Staatssecretaris deelde in het gesprek haar zorgen. De CBL-delegatie heeft verduidelijkt dat de prijs van een product niets zegt over de mate van duurzaamheid van dat product. De ingeslagen weg van verduurzaming van het supermarktassortiment wordt voortgezet, ongeacht of producten wel of niet in de aanbieding zijn.
’Onacceptabele’ opstelling staatssecretaris
We spraken met CBL-directeur Marc Jansen die bij het gesprek aanwezig was. “We hebben laten weten meer dan teleurgesteld te zijn in de opstelling van de staatsscretaris. Dat Wakker Dier in zijn mediaspelletje onjuiste berichten verspreidt en er een valse lading aan meegeeft, past bij die organisatie. Het feit dat een staatssecretaris daaraan meedoet, plaatst ons in een schemerige hoek en zet ons in de verdachtenbank. Dat vinden we van een bewindspersoon onacceptabel. De delegatie heeft duidelijk gemaakt dat onze branche en de individuele bedrijven daarbinnen dit niet verdienen zoals ook op Foodlog gepubliceerde cijfers hebben laten zien.”
ACM niet aanwezig
Voorts heeft de CBL-delegatie benadrukt dat afspraken over prijzen vanwege de Mededingingswet niet toegestaan zijn. Een verzoek van het CBL om tijdens het gesprek ook een vertegenwoordiger van de Mededingingsautoriteit ACM aanwezig te laten zijn, werd niet gehonoreerd.
Het Convenant lijkt van tafel. Jansen: “De staatssecretaris is er tijdens het gesprek niet meer op teruggekomen. Wij willen deze episode nu achter ons laten. We gaan stug door met verduurzamen zo snel als de markt ons dat toelaat. We hebben al heel wat bereikt om trots op te zijn. In plaats van dit soort 'gedoe' moeten we de energie richten op de echte uitdagingen. Er zijn er heel wat waar bedrijven, overheid en politiek elkaar hard nodig hebben om resultaat te boeken."
Fotocredits: Sharon Dijksma, PvdA
Dit artikel afdrukken
Bestuursdegelatie
In tegenstelling tot eerdere berichten, sprak de staatssecretaris niet met individuele supermarkten, maar met een bestuursdelegatie.
De Staatssecretaris deelde in het gesprek haar zorgen. De CBL-delegatie heeft verduidelijkt dat de prijs van een product niets zegt over de mate van duurzaamheid van dat product. De ingeslagen weg van verduurzaming van het supermarktassortiment wordt voortgezet, ongeacht of producten wel of niet in de aanbieding zijn.
’Onacceptabele’ opstelling staatssecretaris
We spraken met CBL-directeur Marc Jansen die bij het gesprek aanwezig was. “We hebben laten weten meer dan teleurgesteld te zijn in de opstelling van de staatsscretaris. Dat Wakker Dier in zijn mediaspelletje onjuiste berichten verspreidt en er een valse lading aan meegeeft, past bij die organisatie. Het feit dat een staatssecretaris daaraan meedoet, plaatst ons in een schemerige hoek en zet ons in de verdachtenbank. Dat vinden we van een bewindspersoon onacceptabel. De delegatie heeft duidelijk gemaakt dat onze branche en de individuele bedrijven daarbinnen dit niet verdienen zoals ook op Foodlog gepubliceerde cijfers hebben laten zien.”
ACM niet aanwezig
Voorts heeft de CBL-delegatie benadrukt dat afspraken over prijzen vanwege de Mededingingswet niet toegestaan zijn. Een verzoek van het CBL om tijdens het gesprek ook een vertegenwoordiger van de Mededingingsautoriteit ACM aanwezig te laten zijn, werd niet gehonoreerd.
Het Convenant lijkt van tafel. Jansen: “De staatssecretaris is er tijdens het gesprek niet meer op teruggekomen. Wij willen deze episode nu achter ons laten. We gaan stug door met verduurzamen zo snel als de markt ons dat toelaat. We hebben al heel wat bereikt om trots op te zijn. In plaats van dit soort 'gedoe' moeten we de energie richten op de echte uitdagingen. Er zijn er heel wat waar bedrijven, overheid en politiek elkaar hard nodig hebben om resultaat te boeken."
Fotocredits: Sharon Dijksma, PvdA
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Misschien wil Marc hieronder ook aangeven welke echte uitdagingen hij ziet die in plaats van het 'gedoe' moeten komen. Ook anderen zijn natuurlijk van harte uitgenodigd om daar hun visie op te geven.
Ik ben ook heel benieuwd, Dick.
Misschien kan meneer Jansen dan tevens uitleggen wat er niet zou kloppen aan de cijfers van WD. In het kader van een equal playing field lijkt het ook niet onredelijk als de heer Holla van GfK net zoals WD open kaart speelt, en voor de draad komt met de brongegevens waar hij zijn "kiloknal"becijferingen op heeft gebaseerd.
De heer Holla kan zich moeilijk blijven verschuilen achter bedrijfsgeheimen:
die stuntaanbiedingen heeft iedereen kunnen bewonderen. Over zijn merkwaardige interpretatie van het begrip "kiloknaller" zullen we het dan nog niet eens hebben.
Feiten in plaats van meningen, zoals boegbeeld Dijkhuizen zou zeggen.
O. ja, misschien kan de heer Jansen ons ook nog uitleggen welke eerlijke marge
boeren maken op kippenbouten van 1,99 de kilo? BVD!
Dick, ik vind iedere mening hier goed, maar die vragen zijn niet aan de orde. Ze zijn elders op deze site heel feitelijk opgelost; wat mij betreft zet je de discussie daar verder als je die behoefte hebt. Ik wil ze deze draad niet laten vervuilen. Het spijt me als je dat niet goed vindt, maar anders wordt het een zinloze bende.
Dick, meneer Jansen zegt in het verdachtenbankje geplaatst te zijn, maar komt op dít lijntje zelf met nogal forse verdachtmakingen en framing, zoals dat tegenwoordig schijnt te heten.
Het lijkt me niet meer dan redelijk dat hij dan ook toelicht waar hij die verdachtmakingen op baseert. Dat is namelijk nog steeds niet helder.
Vragen die op je andere lijntje onbeantwoord zijn gebleven: wat mankeert er dan wel aan die cijfers van WD, en waarop baseert de heer Holla zijn kiloknalgecijfer.
Wie stelt, bewijst, niet?
Laat die margeverdeling op kippenbouten van 1,99 de kilo dan maar zitten.
Dick, de cijfers van Holla zijn volstrekt eenduidig voor een ieder die marktonderzoeksdata kan lezen. Dat je daar steeds op terug wilt komen is je goed recht. Maar het stoort de discussie tussen volwassen mensen. Het maakt Foodlog stuk. Niet rijker. Ik hoop dat ik nu duidelijk ben. Bel een marktonderzoeker en stel hem je vragen. Doe het niet hier.