Online eten bestellen van kant-en-klaar eten is booming. Het vanuit het Verenigd Koninkrijk opererende platform Just Eat blijkt één van de sterspelers. Het eerste halfjaar van 2014 liet een omzetstijging van 60% en een verdrievoudiging van de winst zien.
Vergelijkbaar maken
Sinds 2001 maakt Just Eat het mogelijk de menukaart van bezorgrestaurants in de buurt met elkaar te vergelijken. Frieten, pizza's en meer zogenaamde fastfoodartikelen zijn gemakkelijk vergelijkbaar. Daar kun je dus een succesvolle formule op bouwen. Restaurants doen er graag aan mee omdat ze gemakkelijk gevonden worden door consumenten. De kracht van Just Eat ligt in zijn bekendheid, zodat deelnemende restaurants graag 12% commissie per maaltijd en een vaste fee van € 300 aftikken.
Groei
In 2013 bestelden 9 miljoen mensen 40 miljoen afhaalmenu's bij 36.000 restaurants via Just Eat. In de eerste zes maanden van dit jaar behaalde het platform een omzet van 69,8 miljoen pond en kwam de winstmotor op stoom. Van een winst voor belastingen van 3,1 miljoen pond in 2013 steeg de verdienmotor tot 8,6 miljoen pond nu.
Dat meldt RetailDetail. Just Eat bedient 13 landen, onder meer België en Nederland. Vooralsnog zorgt het Verenigd Koninkrijk voor driekwart van de omzet en nagenoeg alle winst. Zodra meer massa wordt bereikt in andere markten, zal de winst van het onlineplatform verder sterk kunnen doorgroeien.
Dit artikel afdrukken
Vergelijkbaar maken
Sinds 2001 maakt Just Eat het mogelijk de menukaart van bezorgrestaurants in de buurt met elkaar te vergelijken. Frieten, pizza's en meer zogenaamde fastfoodartikelen zijn gemakkelijk vergelijkbaar. Daar kun je dus een succesvolle formule op bouwen. Restaurants doen er graag aan mee omdat ze gemakkelijk gevonden worden door consumenten. De kracht van Just Eat ligt in zijn bekendheid, zodat deelnemende restaurants graag 12% commissie per maaltijd en een vaste fee van € 300 aftikken.
Groei
In 2013 bestelden 9 miljoen mensen 40 miljoen afhaalmenu's bij 36.000 restaurants via Just Eat. In de eerste zes maanden van dit jaar behaalde het platform een omzet van 69,8 miljoen pond en kwam de winstmotor op stoom. Van een winst voor belastingen van 3,1 miljoen pond in 2013 steeg de verdienmotor tot 8,6 miljoen pond nu.
Dat meldt RetailDetail. Just Eat bedient 13 landen, onder meer België en Nederland. Vooralsnog zorgt het Verenigd Koninkrijk voor driekwart van de omzet en nagenoeg alle winst. Zodra meer massa wordt bereikt in andere markten, zal de winst van het onlineplatform verder sterk kunnen doorgroeien.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dit vind ik echt bijzonder. Wat is de achterliggende gedachte ?
Ik kan me niet voorstellen dat de Rabo dit concept bijvoorbeeld financieren zou.
Voeding is wel iets waar ik iets mee heb. Dat vindt een ieder die hier leest en schrijft normaal. De doelgroep van deze site zijn echter nu juist die mensen die helemaal niets om voeding geven.
*de site geeft geen enkele garantie op de kwaliteit
* de site geeft geen informatie over voedingswaardes
* de site geeft geen advies over hoe je bijv gevarieerd eten kunt bestellen
*het product moet ergens lokaal vandaan komen (vers/warm/snel)
* de klant is dus te lui om zelf iets te maken, zelf iets af te halen ondanks dat het lokaal gemaakt wordt.
* de aangesloten winkel is niet in staat om in zijn gebied genoeg bekendheid , onderscheidend vermogen op te bouwen zodat die niet via die online site zijn producten aan de man hoeft te brengen.
Waar draait het op ?
-gemak
-niet te duur
Beste boeren, beste producenten dit is uw markt.
Wij, incluis mezelf, spreken een taal over duurzaamheid, transparantie, millieuvervuiling, horizon vervuiling, spreiding in product, afzetmarkt.
Des te meer winst deze mensen weten te maken, des te meer we moeten inzien dat
we de consument helemaal niet aan weten te spreken.
De consument wil een e-mail sturen, automatisch betalen ,hoeft die geen fooi te geven, een brommertje voor de deur , een warme doos en dat is het.
Niet zo vreemd dat het in Engeland zo'n succes is, mensen hebben geen tijd om te koken , ze moeten naar een kookprogramma op TV kijken.
Ik hoor net dat ze Sharon Dijkstra gevraagd hebben als boegbeeld.
Ze doet het zo leuk met een kistje groenten dat ze dachten
die zou ook wel leuk bij onze doos passen
Patrick, waarom denk je dat de Rabo dit niet zou financieren?
Als de Rabo verstandig is, dan stappen ze ogenblikkelijk in Just Eat. Dit platform is een uitstekend voorbeeld van een tweezijdige markt, waar twee partijen met matching behoeftes elkaar treffen en de keuze, de zichtbaarheid, ja ook de kwaliteit geregeld zijn. Door die uitgekiende curation, die alleen nog maar beter zal worden, zal Just Eat enorm groeien. Denk aan het succes van Airbnb en Uber, die zijn qua opzet heel goed vergelijkbaar.
'Waar draait het op: gemak, niet duur'? Inderdaad, goed hè? En als er behoefte aan een beter aanbod is, van biologisch en duurzaam eten, dan opent Just Eat op zijn bestaande platform toch gewoon een nieuwe markt? Ik weet de namen al: Just Eat Good en Just Eat Healthy.
Ik ben natuurlijk geen bank, dus stellig kan ik niet zijn. Maar de bank is de grootste financier van producenten die allen menen dat ze een kwaliteits product maken. Dan zou het toch wel vreemd zijn dat ze juist een bedrijf financieren die nu net dat niet doet. SNS financiert ook geen nieuwe kantoorpanden, ze zitten tot over hun nek in bestaande onrendabele kantoorpanden.
Een andere zaak is hetgeen Huib Stam stelt. Maar dat is een ontwikkeling, de feiten spreken voor zich. De motor draait en rommel verkoopt dus.
Het zij zo, wat ik me dan afvraag is hoe komt de desinteresse in wat je in je mond steekt ? Mensen kunnen uren rondhangen bij de parfumerie voor een creme die je rond de mond smeert maar wat erin gaat interesseert niet.
Is dat te weinig tijd ? teveel werk, sport, cultuur waar tijd aan opgaat.
Is dat blindelings vertrouwen? is er iemand die de koelkast opent en kijkt of het product nog wel goed is ? Ik heb wel melk weg moeten gooien na 3 dagen , nu staat het er 7 dagen en nog is het drinkbaar.
Is het gebrek aan smaak ? Kan het zijn dat het brein zich enerzijds ontwikkelt en anderzijds juist vermindert ?
Is het gebrek aan kennis over voeding ? Wie krijgt er onderwijs over voeding ? Is het niet zo dat de mens de grootste beperking is niet het voedsel of de wetenschap. Ik herriner me dat BMW met een smart knop kwam kon je alles via die knop bedienen, bleek echter dat de 7serie slecht verkocht werd , de klant vond het te ingewikkeld.
Zijn we teveel afgeleid? Het is merkbaar dat we veranderen, mijn kinderen kunnen TV kijken , Ipad spelen en huiswerk maken. Is dat wat de moderne mens ook wil
TV kijken, chatten en eten tegelijk . Dan is het eten slechts een onderdeel van het leven en geen apart moment van de dag. Die gewoonte hebben we allang in Nederland bij de lunch. We eten een broodje, werken door of maken al etend een wandeling. Een fransman, maar ook een engelsman gaat nog uit voor de (liquid) lunch.
Zou het succes van Just Eat te relateren zijn met het succes van onbijtdrankjes die je bij de benzinepomp koopt ? geen tijd, geen interesse etc..