Volgens de Consumentenbond flikt Lidl het alweer. IJsjes met zo'n hoorntje - Cornetto's - zijn beter bij de Lidl dan het origineel van Ola. Ze zijn ook nog eens stukken goedkoper.
'Van Lidl kun je niet winnen', concludeerde een tijdje geleden de NRC-journaliste Barbara Rijlaarsdam. Kort daarna kwam het nieuws dat de Lidl nep-Nespresso cups minstens zo lekker zijn in je chique Nespresso apparaat als het origineel van de Zwitserse precisie-koffiemakers van Nestlé. En dat allemaal tegen fractie van de prijs: een kopje Lidl Nespresso kost je nog geen 60% van de prijs van een 'echte'.
Het nieuwe origineel
En nu is het alweer raak. De Consumentenbond proefde huismerkijsjes in een hoorntje tegenover elkaar en de originele Ola Cornetto die de supers allemaal hebben nagemaakt.
De Cornetto blijkt de huismerken van de supers met gemak te verslaan, met één duidelijk uitzondering. Ola moest de Cones van Lidl voor laten gaan. Terwijl Jumbo, AH en Aldi respectievelijk een 6.0, een 6.1 en een 6.5 op smaak scoorden, scoorde Ola zelf een 7.0. Geen wonder misschien want terwijl je voor de namaak-Cornetto's van AH, Jumbo en Aldi allemaal €1,29 voor een doosje moet betalen, moet je voor echte Cornettto's €2,85 afrekenen. Jumbo flest de boel een beetje. Dat bedrijft stop 6 hoorntjes in een doosje en laat je dus eigenlijk € 1,72 afrekenen voor de acht ijsjes die je bij de anderen in één verpakking koopt.
Maar nu Lidl. De Cones zijn het nieuwe origineel want ze smaken met hun 7,2 beter dan de Cornetto's en de prijs is vreselijk vriendelijk. Waar je voor de slechtste ijsjes €1,72 betaalt (bij Jumbo), betaal je bij Lidl €1,69 voor het allerbeste. De 'echte' Cornetto's zijn met hun € 2,85 maar liefst 69% duurder.
Die keuze is dus snel gemaakt.
Snob en dief
Dit soort nieuws houdt maar niet op. Lidl is beter en stukken goedkoper dan de 'gewone' en duurdere supers. Tevens blijkt Lidl in dit geval duidelijk beter dan zijn Duitse discountconcurrent Aldi.
Vraagje: als je nog nooit bij Lidl binnen ging, ga je dan dit weekend een keertje 'vreemd' om het eindelijk ook zelf eens te ervaren? Wie er nog nooit geweest is een echte laggard, snob zonder smaak en dief van z'n portemonnee. Dat maken zo langzamerhand al die tests wel duidelijk.
Fotocredits: Consumentengids juli 2014, Foodlog Media
Dit artikel afdrukken
Het nieuwe origineel
En nu is het alweer raak. De Consumentenbond proefde huismerkijsjes in een hoorntje tegenover elkaar en de originele Ola Cornetto die de supers allemaal hebben nagemaakt.
De Cornetto blijkt de huismerken van de supers met gemak te verslaan, met één duidelijk uitzondering. Ola moest de Cones van Lidl voor laten gaan. Terwijl Jumbo, AH en Aldi respectievelijk een 6.0, een 6.1 en een 6.5 op smaak scoorden, scoorde Ola zelf een 7.0. Geen wonder misschien want terwijl je voor de namaak-Cornetto's van AH, Jumbo en Aldi allemaal €1,29 voor een doosje moet betalen, moet je voor echte Cornettto's €2,85 afrekenen. Jumbo flest de boel een beetje. Dat bedrijft stop 6 hoorntjes in een doosje en laat je dus eigenlijk € 1,72 afrekenen voor de acht ijsjes die je bij de anderen in één verpakking koopt.
Maar nu Lidl. De Cones zijn het nieuwe origineel want ze smaken met hun 7,2 beter dan de Cornetto's en de prijs is vreselijk vriendelijk. Waar je voor de slechtste ijsjes €1,72 betaalt (bij Jumbo), betaal je bij Lidl €1,69 voor het allerbeste. De 'echte' Cornetto's zijn met hun € 2,85 maar liefst 69% duurder.
Die keuze is dus snel gemaakt.
Snob en dief
Dit soort nieuws houdt maar niet op. Lidl is beter en stukken goedkoper dan de 'gewone' en duurdere supers. Tevens blijkt Lidl in dit geval duidelijk beter dan zijn Duitse discountconcurrent Aldi.
Vraagje: als je nog nooit bij Lidl binnen ging, ga je dan dit weekend een keertje 'vreemd' om het eindelijk ook zelf eens te ervaren? Wie er nog nooit geweest is een echte laggard, snob zonder smaak en dief van z'n portemonnee. Dat maken zo langzamerhand al die tests wel duidelijk.
Fotocredits: Consumentengids juli 2014, Foodlog Media
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Datzelfde geldt overigens voor het wasmiddel van de Lidl, dat ook nog eens de helft kost van het beste A-merk. Lidl scoort al jaren als beste super qua groenten en fruit, en de gangbare Landjonker-kip bleek bacteriologisch zelfs beter te scoren dan biologische kip van concullega's. Geen wonder dat ze zo in de lift zitten.
Ik lees nu overigens tot mijn verbazing dat Landbouw en VWS reeds in 2004 het voornemen hadden om per 1/1/2007 de verkoop van met Salmonella en Campylobacter besmette kip te verbieden. Wat is daarvan terecht gekomen?
@ Redactie
Waarom zo'n hosanna bericht over de Lidl na 1 test van de consumentenbond. Doe het dan goed en pak dan de laatste pakweg 50 testen en presenteer dan de resultaten. Wat is het doel van dit bericht? Discussie over prijs-kwaliteit verhouding van A-merken? Discussie over prijs-kwaliteit verhouding van huismerken? Of meer mensen naar de Lidl proberen te trekken?
Als je op de site van de consumentenbond naar het kopje Test&Vergelijken; gaat en vervolgens naar voeding en gezondheid staan daar een vijftal levensmiddelen die getest en vergeleken zijn. Meer kon ik er zo niet vinden. Dit waren croissants, frituurolie, gemengde sla, goedkope rode wijn en pastasauzen. Als je daar simpelweg de Beste uit de Test (BUDT) en Beste Koop (BK) van telt kom je op onderstaande uitslag. Let daarbij op dat de A-merken bij de goedkope rode wijnen en gemengde sla niet meededen. Ook worden er vaak bij de testen meerdere BUDT en BK's uitgedeeld vandaar zoveel score's bij maar 5 testen.
A-merk: 4x BUDT 0x BK
Aldi: 1x BUDT 4x BK
AH: 2x BUDT 0x BK
Lidl: 1x BUDT 2x BK
Jumbo: 1x BUDT 1x BK
Plus: 1x BUDT 1x BK
C1000: 1x BUDT 1x BK
Uit dit kleine (hoogstwaarschijnlijk niet representatieve) onderzoekje blijkt dus dat de Aldi eigenlijk de grote winnaar is met 4x de Beste Koop en de A-merken met 4x Beste uit de Test. De Lidl doet het eigenlijk weinig beter dan de andere supermarkten.
Komt er nu ook een artikel over de Aldi?
Zojuist langs de snelweg een Magnum gekocht a € 2,40 geloof ik, zeker niet beter qua smaak dan de look alikes van de Lidl. Daar heb je geen consumentenbond voor nodig, de bond bevestigd alleen maar wat heel veel mensen allang weten.
Snap ook niet goed de reactie van Dick#1. Ik hoor je uit volle borst het loflied zingen over de ten koste van boeren stuntende retail. Had je altijd als propagandist van local for local gezien. Leg eens uit, ik ben in verwarring.
Herman, we hebben het hier toch even over supers? Is Lidl in zijn - uit oogpunt van boeren- en kippenwelzijn dan uiteraard mindere - soort, dan niet een voorbeeld dat het wél mogelijk is om relatief voedselveilige kip te produceren en in de schappen te leggen?