Dat schrijft Distrifood. De discounters Aldi en Lidl leveren in de ogen van consumenten een aanmerkelijk betere waarde voor hun geld dan gangbare supers met een veel groter assortiment. Voor 80% van de boodschappen is het prijsniveau van de discounters bepalend.

Consumenten blijken te denken dat Lidl 12 procent goedkoper is dan Jumbo, 18 procent goedkoper dan Plus en zelfs 20 procent goedkoper dan Albert Heijn. Nu Lidl en Aldi vers aan het assortiment hebben toegevoegd zetten ze de gangbare supers verder onder druk. In vers wordt het geld verdiend, maar de discounters dreigen nu ook dat segment over te nemen omdat ze daar goedkoper in kunnen zijn, maar van minstens zo goede kwaliteit.

Beide trends zetten forse druk op de inkomsten van gangbare supers. Volgens Koen Hazewinkel heeft het geen zin als zij reageren met een prijzenslag. Die zijn niet te winnen omdat het publiek de basisproducten en huismerken van discounters kwalitatief hoger waardeert.

Hazewinkel denkt dat innovatie en de samenwerking met leveranciers een beter wapen is om te komen tot een innovatief en onderscheidend assortiment binnen een "uitgekiende logistieke keten."
Distrifood - abcMarge supers in wurggreep Lidl en Aldi
Reageer
  • Deel
Druk af